باید نگاه اصحاب رسانه به مقوله ایثار نگاه جهت دار و وسیعتری باشد برای ایجاد این نگاه عمیق و هدفمند«نشان و جایزه ایثار» می تواند نقش پررنگ و اثرگذاری داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۸۲۷۱۵
|
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به تقل از پایگاه اطلاع رسانی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت، با  میثم زمان آبادی دبیرکل انجمن ورزش‌نویسان ایران و سردبیر روزنامه همشهری ورزشی همراه هستیم تا نظر و نگاه وی را نسبت به موضوع«جایزه و نشان ایثار در رسانه» که چندی پیش توسط خانه فرهنگ ایثار و مقاومت طراح، ایجاد و پیگیری شد را بدانیم، پاره ای از گفتگو را در ذیل می‌خوانیم.

با تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، می‌خواهیم نظرتان را درباره نشان و جایزه ایثار بدانیم، این ایده را چگونه می‌بینید؟

در یک دوره‌ای شرایط جامعه و تأثیراتی که از پیرامون خود می‌گرفت، باعث شده بود، فرصت ایثارگری، رشادت و فداکاری را برای یک نسل بیشتر فراهم شود و این نسل به لحاظ اعتقادی و ارزشی حرکتی را آغاز کرده بودند که به آن باور داشتند و می‌خواستند با همه توان از آن صیانت و حفاضت کنند.

بنابراین تقدیر و تشکر و پاسداشت چنین نسلی که فرهنگ ایثار و فداکاری را هر لحظه در رفتار و اعمالشان معنا می‌کردند ضروری و باارزش است؛ طبیعتاً باید به آن پرداخته شود و تلاش کرد که این افراد در یاد و خاطره نسل‌‌های جدید زنده بمانند که به نظر من، طی سال‌های گذشته تا حد زیادی این اتفاق افتاده و کارهای خوبی در حوزه ایثارگری اهالی دفاع مقدس انجام شده است اما تنها پرداختن به ایثار از منظر دفاع مقدس کافی نیست و برای جاری کردن این فرهنگ درزندگی روزمره باید به دنبال مصادیق عام ایثارگشت، الان ما با یک نسلی مواجه هستیم به نام نسل سوم و چهارم که حوادث انقلاب، جنگ و تحریم را ندیده و از نزدیک با آن درگیر نبوده‌اند و یا اگر در دوره آنها اتفاق افتاده درک درست و واضحی از این ماجرا نداشته‌اند. به هر حال وظیفه جامعه امروز ما این است که این فرهنگ را شناسایی و مصادیق جدید ایثار را به نسل جدید معرفی کنیم و در راه ترویج این فرهنگ «رسانه» نقش به سزایی را ایفا میکند.

بنابراین باید نگاه اصحاب رسانه به مقوله ایثار نگاه جهت دار و وسیعتری باشد برای ایجاد این نگاه عمیق و هدفمند«نشان و جایزه ایثار» می تواند نقش پررنگ و اثرگذاری داشته باشد.

واقعیت آن است که در یک زمان و تحت شرایطی خاص که جامعه را درگیر خود می‌کند «ایثار» در رفتن به جبهه و نثار جان که بالاترین دارایی انسان محسوب می‌شد، معنا و تجلی می‌یابد و این به آن معنا نیست که در فرصت‌ها و زمان های دیگر از ارزش و ماهیت ایثار کاسته شده یا فرصت تجلی را از دست داده است؛ اتفاقاً امروز بیش از دیروزها به روحیه ایثارگرانه نیازداریم و لازم است به دنبال مفاهیم و مصادیق جدیدی برای برای ایثار باشیم، مصادیقی که با شرایط امروز جامعه مطابقت داشته باشد و برای نسل امروز دست یافتی و قابل لمس باشد و نسل جدید بتواند آن را از نزدیک لمس کند،‌ دیوار کشیدن بین نسل جدید با مفاهیم سخت و دست نیافتنی ایثار کار منطقی و صحیحی نیست و چیزی جز دوری گزینی از فرهنگ فداکاری را به دنبال نخواهد داشت بلکه باید هنرمندانه میان نسل جدید و «فرهنگ ایثار» شناخت ایجاد کرد، در واقع باید خروجی این داده‌ها «یافتن انسان‌های ایثارگر، فداکار، شجاع و جوانمرد و شناساندن آنها به نسل جدید باشد»، چرا که نسل جدید با یک سری تهدیدات، مشکلات، موانع و تبلیغات سوء و جدید مواجه است که با استفاده از فرهنگ امیدبخش «ایثار» در نبرد و رویارویی با این مواجهات است که می‌تواند پیروزمندانه بیرون بیاید.

بنابراین به صورت کلی ایجاد«نشان و جایزه ایثار در رسانه» فصل نو و تازه‌ای را در ترویچ فرهنگ ایثار به وجود می‌آورد و تاثیر به سزایی در ترویج و تقویت فرهنگ فداکاری‌ها و خوب بودن‌ها خواهد داشت.

نشان و جایزه ایثار مانند آن است که همواره احساس کنی چشمایی تو را می‌بینند و مورد قضاوت قرار می‌دهند و خبرنگاری که به این موضوع می‌پردازد؛ می‌داند؛ ورود به حوزه‌های ایثارگرانه در نگاه کارشناسانی که او را رصد می‌کنند و عموم مردم جامعه حائز اهمیت و ارزشمند است.

نحوه اجرای برنامه«نشان و جایزه ایثار در رسانه» به چه شکل باشد بهتر است؟

به طور کلی هر چه قدر از جنبه حکومتی و دولتی بودن برنامه کم شود و در عوض به سمت و سوی انتخاب از طرف مردم پیش برود بهتر است. سعی کنیم تا آنجا که امکان‌پذیر است این برنامه؛ مردم نهاد و رأی و نظر مردم در آن دخیل باشد.

هر چه سهم مردم در برنامه‌های فرهنگی بیشتر باشد اثرگذاری بیشترخواهد بود، همانطور که می‌بینیم بسیاری از انتخاب‌های بزرگ دنیا از طریق مردم و با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد و این موضوع اهمیت این مشارک را می‌رساند.

بنابراین پیشنهادم این است، برنامه«نشان و جایزه ایثار در رسانه» در هر قالبی که اجرا می‌شود به سمت آراء مردمی و مشارکت مردمی پیش برود تا اثربخشی بیشتری در پی داشته باشد.

ارسال نظرات