خبرگزاری بسیج: درختان سوزنی برگ از خود گازهایی منتشر کنند که با بالا رفتن دمای محیط و کوچکترین جرقه ای موجب بروز آتش سوزی می شوند؛ از سویی با توجه به خشکسالی های پی در پی سال های اخیر، کوچکترین غفلت و بی توجهی در خاموش کردن آتش پس از پخت و پز، موجب بروز حوادث آتش سوزی مهیب در جنگل ها خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۸۲۶۵۹
|
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ ناهید جلالی رئیس سابق گروه تغذیه و محیط زیست دانش آموزان کشور و رئیس دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب، اظهار داشت: بسیاری از هموطنان از این فعل و انفعالات فیزیکی در محیط زیست بی اطلاع هستند و بی مبالاتی عده ای از افراد بی مسئولیت موجب بروز حوادث و خسارات جبران ناپذیری در عرصه منابع طبیعی می شود که ضرورت دارد مسئولان برافروختن آتش در جنگل ها را به هر شکل ممنوع اعلام کرده و با آن برخورد قانونی کنند.

وی تصریح کرد: مسئولان باید با نصب پلاکارد و تابلوهای هشدار دهنده و با کمک رسانه های جمعی مردم را نسبت به بروز اتفاقاتی که در مراتع و جنگل ها بر اثر روشن کردن آتش اتفاق می افتد آگاه کنند.  

 این دوستدار محیط زیست اظهار داشت: در بسیاری از جنگل ها بارها شاهد روشن کردن آتش توسط هموطنانی بوده ام که بدون توجه به عواقب زیست محیطی بعد از اتمام کار آتش را رها کرده و به خانه خود رفته اند.

جلالی تصریح کرد: اغلب مردم صرفا برای لذت بردن از مصرف چای دودی اقدام به روشن کردن آتش می کنند، در حالی که صرف یک استکان چای، ارزش آتش سوزی های گسترده منابع با ارزش طبیعی را ندارد، بنابر این مردم سعی کنند فلاکس چای را جایگزین چای دودی یا آتشی کنند. 

وی اظهار داشت: در جنگل های دارآباد تابلوهای ممنوعیت روشن کردن آتش نصب کرده اند اما متاسفانه مردم بدون توجه به علائم هشدار دهنده زیر همین تابلو ها آتش روشن می کنند و متاسفانه هیچ نظارتی هم بر این کارها صورت نمی گیرد.

وی افزود: برای پیشگیری از بروز آتش سوزی در جنگل ها باید مناطق خاصی برای صعود و عبور و مرور مردم پیش بینی شود و از رفت و آمد مردم به مناطقی که در مواقع اضطراری برای اطفاء حریق احتمالی امکان دسترسی وجود ندارد جلوگیری کنند.

 جلالی به افرادی که برای ورزش یا تفریح به کوه و دشت می روند توصیه کرد: معمولا  برای رفتن به جنگل ها، دشت و ارتفاعات،10 – 15 کیلو خوراکی های مختلف مثل بسته های پفک، چیپس، نوشابه، آب معدنی و ... همراه خود بالا می بریم، چه اشکالی دارد موقع برگشت که سرازیری هم هست و سبک تر بر می گردیم، شیشه های خالی نوشابه و آب معدنی، پلاستیک و سایر زباله های غیر قابل جذب در طبیعت را که دو کیلو هم نمی شود با خود پایین بیاوریم و در سطل های زباله شهری بریزیم.

وی خاطر نشان کرد: سطل آشغال هایی که در مسیر کوهپیمایی قرار دارد فقط برای زباله های بسیار کوچک و قابل تجزیه نصب شده است، توجه داشته باشیم که این مخازن ظرفیت نگهداری شیشه نوشابه، پلاستیک و زباله های حجیم و غیر قابل تجزیه را ندارد و با پر شدن سطل، زباله ها  بیرون می ریزد و در محیط منتشر می شود.

ارسال نظرات