مرغداران در مرز ورشکستگی هستند، دولت کمک نمی‌کند
کد خبر: ۸۵۸۲۵۷۵
|
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید فرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری مرغ تخم گذار از کاهش چشمگیر صادرات تخم‌مرغ به کشور عراق در هفته گذشته خبر داد و گفت: این کاهش صادرات برخلاف اظهارات برخی از دوستان هیچ ربطی به صحت و سلامت و کیفیت تخم مرغ‌های ایرانی نداشته بلکه محصول ترکیه وارد عراق شده است و چون قیمت تخم مرغ ترکیه‌ای پایین‌تر از تخم مرغ ایرانی تمام می‌شود لذا تا حد زیادی بازار خود را در این کشور از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: در ترکیه به دلیل حمایت‌های دولتی و سازو کارهای مشوق صادرات، صادرکنندگان به راحتی می‌توانند با ما که از چنین تشویق‌ها و حمایت‌هایی برخوردار نیستیم رقابت کنند و بازار ایران را در دست بگیرند و این اتفاق نیز ظرف روزهای گذشته بیش از پیش خود را نمایان کرده است.

وی تأکید کرد: قیمت تمام شده صادراتی ما در چنین زمانی نیاز به حداقل 200 تومان یارانه در هر کیلو دارد، تا بتواند سرپا بماند، این در حالی است که این مبلغ تنها برای ادامه داشتن صادرات نیاز است نه حتی سودآوری آن. یعنی صادرکننده حتی از خیر سود خود نیز می‌گذرد به شرط آن که بتواند باز هم صادرات را ادامه دهد.

طلاکش اظهار داشت: البته بنده تکذیب نمی‌کنم که برخی از صادرکنندگان تخم مرغ کم کیفیت به عراق صادر می کنند اما تا به حال به خاطر این موضوع واکنشی از سوی عراق صورت نگرفته است. هر کسی هم که محصول بی کیفیت صادر می‌کند به برند خود ضربه می‌زند نه کل محصول و تخم مرغ ایرانی.

وی اضافه کرد: تاکنون در رابطه با کیفیت تخم مرغ نه سازمان دامپزشکی ایران و نه سازمان دامپزشکی عراق ایرادی نگرفته‌اند و مشکلی نیز پیش نیامده است بدون شک اگر ایرادی در تخم مرغ‌های صادراتی وجود داشته باشد اصلا مجوز سازمان دامپزشکی برای خروج از کشور را نخواهد داشت.

دبیر کانون سراسری مرغ تخم گذار گفت: علی رغم این که تا ده روز گذشته بالغ بر 700 تن تخم مرغ به عراق صادر می‌‎کردیم الان این میزان به یک سوم تقلیل یافته است، همان زمان هم که 700 تن صادرات داشتیم تخم مرغ  800 تومان در ضرر بود، اما در حال حاضر و با کاهش صادرات کیلویی 500 تومان به ضرر قبلی افزوده شده است.

وی اظهار داشت: طی هفته گذشته  میانگین 500 تومان کاهش قیمت داشته و ضرر مرغدار به 1300 تومان رسیده است

وی در رابطه با حمایت نکردن دولت از این صنعت بیان داشت: ما دیگر آن قدر داد زده و کمک خواستیم که خودمان خسته شده‌ایم شما بروید و مصاحبه‌های بنده در طول این دو سال را بخوانید. در هر حال اگر دولت به داد این صنعت نرسد به زودی تمامی فعالان این عرصه ورشکست شده و بازار خود را نیز از دست می‌دهیم.

طلاکش خاطرنشان کرد: دولت قصد کمک کردن به این صنف را ندارد، و گرنه ما بارها به دولت گفتیم ما می‌دانیم شما پول ندارید، اما یک مقداری را به صنعت به صورت امانی به ما بدهید و ما یک ساله آن را به شما باز می‎گردانیم اما همین نیز از ما دریغ شده است.

ارسال نظرات