در حالی که این روزها کشاورزان چشم انتظار فروش محصولات و دریافت دسترنج زحمت یکساله خود هستند،کاهش قدرت خرید بیش از پیش مردم موجب کسادی بازار میوه شده است.
کد خبر: ۸۵۸۲۵۷۰
|
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، با توجه به اینکه قیمت انواع میوه در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش 10 درصدی مواجه بوده اما علی رغم پیش بینی ها در چند ماه اخیر رکود سنگینی بر بازار حاکم شده این در حالی است که با کاهش قیمت  انتظار تولیدکنندگان مبنی بر افزایش تقاضا برای بازار میوه بوده است. 

در حالی که این روزها کشاورزان چشم انتظار فروش محصولات و دریافت دسترنج زحمت یکساله خود هستند، باوجود تولید و توزیع مطلوب میوه، کاهش قدرت خرید بیش از پیش مردم موجب کسادی بازار شده و قیمت ها سوار بر الاکلنگ بالا و پایین می روند گاهی گران و گاهی ارزان؟!

دراین میان برخی از سودجویان در ایامی که بازار با افزایش تقاضا مواجه است فرصت را غنیمت شمرده تا با توزیع و عرضه میوه در سطح شهر به قیمت دلخواه، اقدام به گرانفروشی و ایجاد بی نظمی و  اختلال در بازار کنند و گفتنی است که این فرصت طلبان بدون در نظر گرفتن منافع تولید کننده و مصرف کننده تنها خواهان کسب سود بیشتر هستند.

مسئولان هم که یک سر دارند و هزار سودا گاهی اوقات فراموش می کنند که بر بازار نظارت داشته باشند و از سویی این سواستفاده ها در سالیان دراز  ممکن است آتش بر جان تولید میوه کشور بیندازد.

باوجود طرفداران پر و پا قرص میوه های نوبرانه اما چرخه گرانی و تورم این اجازه را از افراد برای خرید سلب می کند و ازسویی باتوجه به اینکه بازار مملو از میوه های رنگارنگ است تقاضای برای خرید وجود ندارد با این اوصاف تولیدکشور در این شرایط بیهوده است و در صورت ادامه این روند دیگر انگیزه کشاوزران برای کشت محصولات در سال آینده از بین خواهد رفت.

براساس این گزارش قیمت انواع میوه در سطح شهر به شرح زیر است: لیموشیرین نوبرانه 2500 الی 3000 تومان، نارنگی نوبرانه ژاپنی 5000 تا 6000تومان،پرتغال نوبرانه جنوب 4500 الی 5000 تومان، انار2000 الی 5000 تومان، سیب دستچین 3500تومان، موز 3200 الی 3500 تومان،خیار مجلسی 2500 تومان،انگور شاهرودی 2500 الی 4000 تومان، انگورمهری درجه یک 3000 و درجه دو2000 تومان ،شلیل 4000 الی 4500 تومان در خرده فروشی های سطح شهر به فروش می رسد.

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: با توجه به  اینکه عرضه میوه بسیار فراوان و بیش از تقاضا است ، اما همچنان بازار میوه راکد است و از سویی با تولید فراوان برخی میوه ها اعم از سیب و مرکبات تا عید نوروز شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود.

وی با اشاره به ایام محرم و صفر و عدم برگزاری مراسم در این ایام گفت: با توجه به این ایام قیمت میوه های لوکس در بازار افت خواهد کرد در حالیکه برخی میوه ها اعم از انگور و خربزه که مورد مصرف عموم قرار می گیرد تغییری نخواهد داشت.

مهاجران در خصوص کاهش صاردات اظهارداشت: با وجود تولید فراوان برخی میوه ها در تابستان اما صادرات به سبب اینکه همه کشورها از تولیدات داخلی خود استفاده می کنند با کاهش مواجه بوده است که از سویی در زمستان صاردات روال عادی خود را طی خواهد کرد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی بیان کرد: در واقع برای سیستم کاشت و برداشت کشاورزی برنامه ریزی دقیقی صورت نگرفته، به گونه ای که تولید برخی میوه ها برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و همواره در این میان لازم است که سیستم کاشت و برداشت با توجه به میزان مصرف برنامه ریزی شود.

شکی نیست که قصه سودجویی دلالان و ورود آنان به عرصه های مختلف می تواند آتشی بر جان تولیدکنندگان باشد اما نباید فراموش کنیم که بخش بزرگی از جامعه روستایی را کشاورزان تشکیل می دهند که به صرفه نبودن تولید می تواند زندگی این قشر زحمتکش را دچار آسیب های متعدد کند که علاوه بر این موضوع با کاهش تولید، صادرات نیز دستخوش تحولاتی می شود و در نتیجه این امر اقتصاد کشور از این حیث 
زیان می بیند.

حال در این میان نظارت و مدیریت دقیق مسئولان امر لازم است تا با جلوگیری از سو استفاده و جولان دلالان انگیزه و امید کشت محصولات را در دل کشاورزان بپروراند.
ارسال نظرات