وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند گفت کابینه این کشور قرار است در ماه جاری، پیشنهادات سرمایه گذاری به ارزش 20 میلیارد روپیه در بندر چابهار ایران را مورد بررسی قرار دهد.
کد خبر: ۸۵۸۲۵۳۸
|
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رسانه های هندی، نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند گفت، نارندرا مودی، نخست وزیر هند قرار است در ماه اکتبر در نشستی با حضور وزراتخانه های مختلف کابینه، پیشنهادات سرمایه گذاری به ارزش 20 میلیارد روپیه در بندر چابهار ایران را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: اما این سرمایه گذاری ها بستگی به نتیجه مذاکرات در مورد قیمت گاز ایران خواهد داشت. ایران گاز خود را به قیمت 2.95 دلار پیشنهاد داده در حالی که هندی ها خواهان کاهش این رقم هستند.

گادکاری افزود: «نخست وزیر به زودی، شاید در همین ماه نشستی برگزارخواهد کردتا پیشنهادات سرمایه گذاری از جانب وزارتخانه های مختلف در مورد منطقه آزاد اقتصادی چابهار را مورد توجه قرار دهد. اگر ما گاز را با قیمت منطقی از ایران بخریم، قطعا در مورد چابهار فکر خواهیم کرد.»

وی اضافه کرد، هند آماده سرمایه گذاری 20 میلیارد روپیه ای در منطقه آزاد اقتصادی چابهار است، اما سرمایه گذاری ها بستگی به قیمت گاز دارد.

گادکاری در ادامه گفت، هند همچنین پیشنهاداتی برای خرید گاز از سه کشور دیگر دریافت کرده و در حال برآورد تمام گزینه هاست. وی به نام این سه کشور اشاره ای نکرد. گادکاری گفت، در بین دیگر طرح های سرمایه گذاری در بخش جاده ای، بندری و راه آهن، هند پیشنهاد احداث یک کارخانه تولید اوره در چابهار را مطرح کرده، در حالی که گزینه های دیگر را نیز بررسی می کند. «در چین هزینه تولید هر تن اوره با استفاده از زغال سنگ، 10 هزار روپیه است. ما در حال برآورد همه این گزینه ها هستیم.»

وی افزود، ایران در سال 2013 قیمت 82 سنتی، یعنی کمتر از یک دلاری را برای گاز خود پیشنهاد کرده بود. وزارتخانه های شیمیایی و کود و نفت در حال کار بر روی پیشنهاد احداث کارخانه تولید سالانه 1.3 میلیون تن اوره هستند، که اگر موفقیت آمیز باشد، موجب کاهش 50 درصدی قیمت اوره در هند خواهد شد.

ارسال نظرات