رییس کمیته آموزش وپرورش مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه وجود يك و نيم درصد دانش آموزان به اعتياد خطر بزرگي براي جامعه است، گفت: ارتباط تنگاتنگ آموزش و پرورش با خانواده در بخش تربيتي و مشاوره ما را از غفلت اعتياد دانش‌آموزان آگاه مي‌كند.
کد خبر: ۸۵۸۲۲۱۸
|
۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، عطاءاله سلطانی  افزود: بحث اعتياد به مواد مخدر صنعتي و روانگردان‌ها از گرفتاري‌هاي بزرگ جامعه است و نقش نهادهاي آموزشي بايد بيش از ساير دستگاه‌ها در مقابله با اين معضل خانماسوز پررنگ تر باشد.

نماينده مردم رزن در مجلس شوراي اسلامي ، راهكار فرهنگي را در مقابله اجتماعي با مواد مخدر چاره ساز دانست و اظهار داشت: در حال حاضر سن اعتياد به مصرف مخدرهاي جديد صنعتي و محركها در كشور پايين آمده بطوريكه استفاده از اين مواد ميان دختران جوان نيز رو به افزايش است .

سلطاني با هشدار در مورد اين بحران ، ادامه داد: هر چه سريعتر بايد آموزش ها در مجامع علمي و پرورشي براي آگاه‌سازي و اطلاع رساني گسترده در مورد مواد مخدر عملياتي شود.

وي ، آموزش و پرورش را بزرگترين نهادي برشمرد كه زير ساخت هاي فرهنگي و اساس توسعه را فراهم مي كند و اضافه كرد:آموزش سبك زندگي اسلامي - ايراني، دعوت از خانواده ها براي همكاري و مشاركت با مدارس و اينكه آنان تحت مشاوره در مورد شخصيت ، رفتار ، گفتار و كردار فرزندانشان قرار گيرند ، از اولويت ها و ضروريات در بحث مقابله با اعتياد است.

رييس كميته آموزش و پرورش مجلس شوراي اسلامي ،تصريح كرد: دانش‌آموزان در سنی هستند که بیشترین تأثیر را از گروه همسالان خود می‌پذیرند، قرار گرفتن آنها در معرض خطر اعتیاد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و ارتباط تنگاتنگ خانواده با نهادهاي آموزشي، آنان را از گرفتار نشدن در اين مسير آگاه مي‌كند.

سلطاني با بيان اينكه همچنين بايد اقدامات آموزش و پرورش در جهت مهارت‌آموزی و تقویت رفتارهای سلامت ميان دانش آموزان افزايش يابد، گفت: تمركز مديران، معلمان و مربيان مدارس در بحث آموزش ، پيشگيري و مهارت آموزي باعث مي شود كه ميزان ابتلا به اعتياد مصرف مواد مخدر و روانگردانها به حذف و يا به حداقل برسد.

نماينده مردم رزن در مجلس شوراي اسلامي افزود:عوامل و دلایل روانی شامل ویژگی‌های شخصیتی و فردی ، دلایل اجتماعی مانند مسائل مربوط به محرومیت و محیط زندگی افراد و گسترش فضای مجازی كه تاثير بسزايي در سبک زندگی جوانان دارد از دلایل عمده افزایش مصرف مواد مخدر است .

به گفته سلطاني ، لذت طلبی افراطی، بحث تفریح و سرگرمی و باورهای غلطی که نوجوانان دارند و گمان می‌کنند که مصرف مواد مخدر برای آن‌ها بی ضرر است و بحث کنجکاوی‌های هدایت نشده از دلایل عمده گرایش آنان به سمت اعتياد است بنابراين باید نسبت افزایش اطلاعات و مهارت‌های دانش آموزان قدرتمندتر عمل کنیم.

وي در ادامه با اشاره به اينكه مبارزه با مواد مخدر مقوله چند وجهي است، افزود: علاوه بر نقش آموزش و پرورش بر مبارزه اجتماعي با مواد مخدر، بايد ارزشهاي ديني نيز در خانواده ها تقويت شود، نهادينه كردن اين ارزش‌ها، فرزندان را خط سقوط به سمت اعتياد نجات مي‌دهد.

رييس كميته آموزش و پرورش مجلس شوراي اسلامي ، توسعه ورزشهاي همگاني را ميان افراد جامعه نيز مهم دانست و اظهار داشت : ورزش نشاط و شادي را در جسم و روان ايجاد مي كند، بايد وزارت ورزش و جوانان، تدابيري بيشتري در اين زمينه بيانديشيد و مي تواند مردم را طي يك فراخوان به ورزش همگاني دعوت كند.

سلطاني با بيان اينكه همدلي و همزباني نهادهاي مختلف جامعه در بخش هاي متنوع آموزشي، علمي ، اقتصادي و غيره راه مبارزه اجتماعي با مواد مخدر صنعتي و شيميايي را در جامعه هموار و آسان مي كند، تصريح كرد: تلاش هاي نيروي انتظامي در اين مبارزه قابل تقدير است و بايد تمام آحاد جامعه اين نهاد را در مقابله با اعتياد همراهي كنند.
ارسال نظرات