بسیج مداحان: محسن طاهری با بیان تفاوت‌های مداحی در گذشته و اکنون، به توضیح چگونگی بازگشت سبک مداحی‌ جدید به مداحی‌های گذشته و سنتی پرداخت.
کد خبر: ۸۵۸۲۰۹۰
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴

به گزارش بسیج مداحان، محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان به تشریح شرایط و تحولات مداحی در جامعه معاصر ایران پرداخت و عنوان کرد: شورایی با عنوان شورای ستایشگری متشکل از کانون مداحان، خانه مداحان، بنیاد دعبل، بسیج مداحان، هیئت رزمندگان و گاهی در کنار اینها مجموعه جامعه ایمانی مشعر که بخشی از امورات مداحی را در کشور دنبال می‌کنند، تشکیل شده و در آن از پیشکسوتان مداحی نیز دعوت به عمل می آید.

جوانان با انگیزه‌های خاصی که برای ما مطرح نبود، هیئت درست می‌کنند

وی به تفاوت‌های مداحی مداحان جوان و مداحان پیشکسوت اشاره و اظهار کرد: جوان امروز نیاز متفاوتی نسبت به نسل ما و گذشتگان دارند. امروز جوانان با انگیزه‌های خاصی که زمان ما مطرح نبوده و اکنون نیز برای نسل ما مهم نیست، هیئت درست می‌‌کنند.

هزینه‌های زیاد و خروجی کم مداحی‌های جدید

این مداح کشورمان ادامه داد: جوانان اکنون می‌خواهند جلساتی حتی هفتگی برگزار کنند، حسینیه‌، امکانات صوتی خوب و ... داشته باشند؛ یعنی هزینه‌ها و مقدمات بسیار زیاد فراهم می‌شود اما با خروجی کم. یعنی نسبت به مداحی اصیل و ریشه‌دار قدیمی مداحی امروز خروجی کم و محدودی می‌تواند باشد.

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری که فرمودند اگر شما یک بار بگویید حسین، 10 بار بگویید، 100 بار بگویید خروجی آن چیست؟ نه اینکه این ذکر فضیلت نداشته باشد نه، ذکر یا حسین(ع) ذکر مهمی است و بردن نام اهل بیت(ع) از لحاظ معنوی فضیلت دارد اما مهم این است که خروجی آن چیست؟ منظور مقام معظم رهبری این است که مستمعی که در مجلس نشسته چه چیزی را کسب کرده است؟

مداحی قدیم مقدمه، مأخره، رباعی، غزل، پند، مرثیه خوانی و در نهایت سینه‌زنی داشت

طاهری به تفاوت‌های مداحی‌های سنتی و معاصر اشاره و عنوان کرد: ادامه مداحی که از قدیم وجود داشت، مقدمه و مأخره داشت. ابتدا رباعی یا غزلیاتی خوانده می‌شد، پندیاتی گفته می‌شد، موضوع روز مطرح می‌شد و در ادامه وارد مدح، منقبت و مرثیه‌خوانی شده و در نهایت اگر قرار بود سینه‌زنی انجام شود فقط در ایام محرم این اقدام صورت می‌گرفت.

امروزه جوانان از اول بلندگو دست گرفته و شور می گیرند

وی ادامه داد: اما اکنون نسل جوان ما از اول بلند‌گو را در دست می‌گیرند و شورها شروع و تهییج عمومی احساسی صورت می‌گیرد؛ البته این مسئله خوب است نه اینکه بد باشد. چون همین هم برای ما حرمت دارد چرا که این جوان همین وقت را می‌توانست در جای دیگری صرف کند و متأسفانه بسترهای گناه در این مملکت کم نیست به همین دلیل همین که یک ساعت وقت جوان صرف چنین مراسمی می‌شود و صرف گناه، آلودگی‌ها و ... نمی‌شود باید از چنین برنامه‌هایی استقبال کنیم.

همه ما برای یک نفر نوکری می‌کنیم اما گویش‌هایمان فرق می‌کند

طاهری با تأکید بر اینکه همه ما برای یک نفر نوکری می‌کنیم اما گویش‌هایمان فرق می‌کند، ادامه داد: ما با گویش‌های خودمان مداحی می‌کنیم و جوانان امروز نیز با گویش‌های خودشان مداحی می‌کنند؛ اسم این کار مداحی است و همه وصل به امام حسین(ع) هستیم و خود این مسئله اهمیت دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این مسئله که فضاهای مداحی تغییر کرده و تأکید بیشتر بر شور است شما را نگران نمی‌کند؟ گفت: این نگرانی ندارد. خوشبختانه داریم می‌بینیم سبک‌ها در حال بازگشت به سبک‌های قدیمی است و احساس ما این است که این موجی است که ایجاد شده و آرامش پیدا خواهد کرد و حرکت واقعی، جاذب و گیرایی که از قدیم برای مردم به اسم عزاداری امام حسین(ع) بوده ایجاد خواهدشد.

این مداح کشورمان تصریح کرد: این تشکیلات، تشکیلات اهل بیت (ع) است و خودشان نیز مراقب این تشکیلات هستند و آن را حفظ خواهند کرد البته ما هم وظایفی داریم که اگر خدایی نکرده مداح جوان امروز به کج‌راهه یا بیراهه‌ای رفت و از ترانه‌های غربی و لهوی خواست استفاده کند، با آنها تعامل درست ایجاد و به آنها کمک کنیم خودشان به مشکل و ایراد کارشان پی ببرند و راه صحیح را در پیش بگیرند.


ارسال نظرات