یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای توسعه شبکه راه‌های کشور باید از منابع بخش خصوصی استفاده کرد، از بررسی و مطالعه دریافت عوارض بزرگراه ها در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
کد خبر: ۸۵۸۱۷۹۹
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، خیراله خادمی در خصوص دریافت عوارض از برزگراه‌ها که از سال گذشته مطرح شده است، گفت: واقعیت این است که در هیچ کشوری توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بدون استفاده از منابع مردمی صورت نگرفته است و اگر بخواهیم با منابع دولتی هم شبکه جاده ای ریلی و دریایی بسازیم و هم منابع دولتی نگهداری کنیم، امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه در هیچ کشوری فقط با منابع دولتی این پروژه ها انجام نمی‌شود، افزود: منابع دولتی محدود است و یا باید برای ساخت استفاده شود یا نگهداری از راه‌ها اما در کشور ما عمده منابع مورد مصرف در زیر ساخت‌ها دولتی است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه باید شرایطی ایجاد کنیم که شبکه حمل و نقل مناسب مردم، متناسب با شبکه ترافیکی باشد، گفت: چاره ای نداریم جز آنکه هزینه ساخت را بصورت عوارض از مردم دریافت کنیم و تاکنون هم مردم از ساخت آزادراه ها که مسیر را کوتاه تر کرده و ایمنی بیشتری را به همراه دارد، استقبال کرده اند و عوارض آن را هم پرداخته اند.

خادمی با تاکید بر اینکه مهم این است که شبکه حمل و نقل مناسب و ایمنی را برای مردم ایجاد کنیم، افزود: باید با پرداخت عوارض، سایر شبکه ها را هم بسازیم و هیچ راهی هم جز این وجود ندارد چرا که هیچ کشوری با منابع داخلی خود زیرساخت را نمی سازد.

وی ادامه داد: در آزادراه ها این قانون وجود دارد و برای دریافت عوارض از بزرگراه ها هم در حال مطالعه و بررسی هستیم تا تبدیل به قانون شود تا استفاده کننده از جاده به تناسب درصد استفاده هزینه آن را بپردازد. به این روش می توانیم همه شبکه ها را تکمیل کنیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعلام اینکه با قطره چکانی دولتی و رشد ترافیکی، ادامه وضعیت فعلی امکان پذیر نیست، گفت: رشد ترافیکی در جاده ها از سال ۸۴ تا ۹۲، ۴ برابر شده است در حالی که رشد جاده ها یک برابر بوده بنابراین نیاز داریم تا شبکه ترافیکی را گسترش دهیم.

خادمی با بیان اینکه دریافت عوارض از بزرگراه ها طرح مساله شده و وزارت راه و شهرسازی موافق این موضوع است، افزود: سال گذشته در قانون نظر مثبتی در مورد این موضوع وجود داشت، اگر مجلس بررسی دقیقی را انجام دهد، ما می‌توانیم در سال آینده بصورت رقیق و با هزینه بسیار پایین تری عوارض را از مردم احذ کنیم تا شرایط بهتری برای حمل و نقل فراهم شود.
ارسال نظرات