در گفتگوی کارشناسان سیاسی با بسیج عنوان شد
اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی در انتقاد از حملات روسیه به داعش را باید نوعی گل به خودی جدید از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قلمداد کرد!
کد خبر: ۸۵۸۱۵۸۹
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸

خبرگزاری بسیج-گروه سیاسی: 

چندی پیش بود که هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهارات شاذ خود باب انتقاد از روس ها را باز کرد و گفته بود که با این حملات نمی توان داعش را از بین برد. سایت اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی با انتشار مطلبی با عنوان «انتقاد هاشمی ازحمله روسیه به سوریه» به نقل از وی نوشتائتلاف غربی‌ها می‌گوید جنگنده‌های ما برای مبارزه با داعش شش هزار سورتی پرواز داشتند و روسیه می‌گوید نیروی هوایی ما برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه ۱۰۰ سورتی پرواز داشته‌اند، اما هیچ‌کدام نمی‌گویند نتیجه این همه اقدامات نظامی شما چیست و چرا متوجه نمی‌شوید که مذاکره سیاسی بهتر از بمباران مناطق مختلف است که البته در این آتش‌سوزی‌ها مردم فقیر و بی‌پناه بیشتر از همه آسیب می‌بینند؟!!

انتقاد از حمله روس ها به داعش، گل به خودی جدید هاشمی

با این حال هاشمی توضیح نداده بود که چه طور می توان با گروه های تروریستی مانند داعش باب مذاکره را آغاز و دیپلماسی لبخند را پیگیری کرد و از سوی دیگر به این نکته هم اشاره نکرده بود که آمریکایی ها در ظاهر داعیه مبارزه با داعش را دارند اما در عمل به جای بمب ، تسلیحات روز را آنهم با چتر برای نیروهای معارض دولت سوریه ارسال می کنند.

اگرچه اختلافاتی در نگاه ایران به منطقه با روسیه وجود دارد اما اکنون یک ظرفیت مشترک پدید آمده است که با استفاده از آن می توان توان جبهه مقاومت را افزایش داد و لذا چنین اظهار نظری از سوی هاشمی رفسنجانی نوعی مغایرت با سیاست های کلی جبهه مقاومت دارد. خبرگزاری بسیج در این خصوص گفتگوهایی را با تنی چند از کارشناسان انجام داده است که ماحصل آن در ذیل از مد نظر شما می گذرد.

هانی زاده:هاشمی رفسنجانی تحلیل دقیقی از اوضاع منطقه ندارد

حسن هانی زاده کارشناس مسایل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در واکنش به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی که از سیاست های روس ها در مبارزه با داعش انتقاد کرده بود: گفت: به نظرمن این نوع تحلیل ها نشان می دهد که آقای هاشمی شناخت دقیقی از اوضاع منطقه ندارد.

وی با اشاره به اینکه انتقاد هاشمی رفسنجانی از حملات هوایی روسیه به سوریه کاملا غیر دقیق و برگرفته از اعتقادات شخصی است، گفت: سوریه در خط مقدم جبهه پایداری قرار دارد و حضور روسیه در سوریه به این دلیل است که هزاران نفر از این تروریست ها اگر موفق شوند ساختار سوریه را تغییر دهند متوجه ایران، روسیه و چین می شوند.

هانی زاده با اشاره به اینکه این گروه های تروریستی ماموریت دارند اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی را در منطقه پیاده کنند، گفت: به نظر من وتین یک تصمیم کاملا راهبردی اتخاذ کرده است.

شاکری : تحلیل های هاشمی درباره منطقه درست نیست/ حمله روسیه به داعش به نفع جبهه مقاومت است

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از مواضع هاشمی درخصوص حمله روسیه به مواضع داعش گفت: این حمله می تواند به طور چشم گیری موجبات تقویت بشار اسد را پدید آورد.

مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با بسیج با انتقاد از مواضع اخیر هاشمی رفسنجانی که علیه حملات روس ها به گروه های تروریستی داعش اتخاذ موضع کرده است، گفت: مطمئن در جنگ توپ و فشنگ و گلوله رد و بدل می شود و هر دو طرف دچار آسیب می شوند اما مهم اینجاست که کدام طرف در جهت حق و کدام طرف در جهت باطل می جنگد.

وی با اشاره به اینکه ما مدافع سیاست های دولت روسیه نیستیم اما معتقدیم اقدامات اخیر مسکو نوعی دفاع از مواضع جبهه مقاومت در خاورمیانه است، گفت: آقای هاشمی رفسنجانی راهبردهای غلطی را مدنظر دارند که متاسفانه نمونه آن در تحمیل قطعنامه 598 به امام خمینی ظهور و بروز دارد.

حسینی:انتقاد هاشمی از حملات روس ها به داعش مغایر سیاست های کلی نظام است

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی بر این باور است انتقاد هاشمی از حملات روس ها به داعش مغایر سیاست های کلی نظام است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با انتقاد از مواضع اخیر هاشمی رفسنجانی در خصوص حمله به داعش گفت: به نظرم در این گفتار ها نوعی تناقض جدی وجود دارد مانند همان تناقضی که در سال 88 یک عده این شعار را مطرح کردند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران اما وقتی پای ایران نیز به حساب آمد عملا وادادند.

وی با اشاره به اینکه مطمئنا ما حامی روس ها نیستم اما اگر قرار باشد بین آمریکا و روسیه یک اولویت را انتخاب کنیم حتما روسیه تقدم دارد، یادآور شد: به نظر من همه باید مراقب باشیم که از خط اصیل نظام و انقلاب خارج نشویم و به سرنوشت برخی از گمراهان دچار نگردیم.

حسینی با تاکید بر اینکه هرکس به خون شهدا و آرمان های ملت خیانت کند ذلیل خواهد شد، یادآور شد: آقای هاشمی از آقای منتظری بالاتر نیست و باید مراقب سرنوشت دوباره ای تکرار نشود.

سردار آسودی:مخالفان حمله روسیه به داعش فاقد منطق سیاسی هستند

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه با انتقاد از مواضع اخیر هاشمی رفسنجانی رفسنجانی علیه روسیه گفت: افرادی که با حمله به داعش مخالف هستند فاقد منطق و عقلانیت سیاسی می باشند.

سردار محمد علی آسودی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با انتقاد از مواضع هاشمی رفسنجانی در خصوص حملات روسیه علیه داعش گفت: به نظر من ما باید از هر کشوی که در مقابل تروریسم می ایستد تشکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و ائتلاف غربی تنها در حد شعار موضوع مبارزه با تروریسم را مطرح می کنند اما در عمل از داعش حمایت به عمل می آورند، افزود: تقویت تروریسم در منطقه خاورمیانه برنامه راهبردی رژیم صهینویستی برای مهار قدرت کشورهای عضو بلوک مقاومت است.

آسودی با اشاره به اینکه روسها حملات موثری را علیه داعش انجام داده اند، گفت: به نظرمن مخالفت با حملات روسیه به گروه های تروریستی غیر عقلانی و غیر منطقی است.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکا و غربی ها به شدت از حملات موثر روسیه علیه داعش نگران هستند و صراحتا ابراز ناراحتی می کنند، افزود: علی القاعده منفعت ما نیز حکم می کند که از این اقدام روسیه حمایت به عمل آوریم.

غفاری در گفتگو با بسیجبی تفاوتی دولت نسبت به اختلافات روسیه با غرب فرصت سوزی است

یک کارشناس مسایل بین الملل با تاکید بر اینکه امروز یک شکاف بزرگ بین غرب و روسیه پدید آمده است، گفت: دلیلی ندارد ما نسبت به این اختلافات بی تفاوت باشیم و از این ظرفیت برای افزایش همگرایی ها با مسکو استفاده نکنیم.

حنیف غفاری کارشناس مسایل بین المللی در گفتگو با خبرگزاری بسیج با اشاره به تحولات منطقه و به ویژه سوریه گفت: حمله روس ها به مواضع داعش در خاک سوریه رویای کاخ سفید در دمشق را به کابوس تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد ما در سیاست خارجی خود باید یک جایگاه ویژه را برای روسیه در نظر بگیریم، گفت: البته در این میان برخی ابهامات وجود دارد و هنوز عده ای رفتار مسکو را به عنوان «سیاست های شوروی»قلمداد می کنند در حالی که جهان از فضای دو قطبی گذشته عبور کرده است.

دبیر بین الملل روزنامه رسالت با تاکید بر اینکه ما باید از ظرفیت های همگرایی با کشورها به ویژه روسیه استفاده کنیم، خاطرنشان نمود: البته این به معنای هضم در سیاست خارجی روسیه و یا چین و ... نیست بلکه مهم استفاده از ظرفیت های مشترک است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی ما در قبال روسیه باید دوستی با چاشنی احتیاط باشد، ادامه داد: یک خطای بزرگ محاسباتی از سوی دولت وجود دارد که معتقند هر مقدار از روسیه فاصله بگیریم قرابت ایران با اروپا بیشتر می شود در حالی که این ایده صرفا برای دوران جنگ سرد معنا داشته است.

غفاری با اشاره به اینکه عدم پاسخ دولت به تقاضای روس ها برای برقراری رابطه استراتژیک فاقد مبنای عقلانی است، افزود: بايد از روابط با کشورهاي روسيه،چين، هند و ....جهت حفظ و افزايش قدرت مانور بين المللي خود استفاده بهينه را نموده و اهميت بالاي استراتژيک اين روابط را فداي مناسبات تاکتيکي خود با غرب نکنيم.

این کارشناس مسایل بین الملل با تاکید بر اینکه امروز یک شکاف بزرگ بین غرب و روسیه پدید آمده است، ادامه داد: دلیلی ندارد ما نسبت به این اختلافات بی تفاوت باشیم و از این ظرفیت برای افزایش همگرایی ها با مسکو استفاده نکنیم.

انتهای پیام/ 
ارسال نظرات