با حضور 700 نفر از کارشناسان جهان اجلاس سالانه کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی به ریاست ایران در فرانسه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۱۱۳۱
|
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پاون،‌شصت و ششمین اجلاس سالانه کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) با ریاست نماینده جمهوری اسلامی ایران بر این کمیسیون بین المللی و با حضور 700 نفر از مدیران، متخصصان و کارشناسان برجسته از کشورهای مختلف جهان از روز یکشنبه در فرانسه آغاز شده است و تا شش روز ادامه خواهد داشت.

این اجلاس با سخنرانی مقامات محلی، شهردار مون پلیه و دکتر quotation mark سعید نی ریزی quotation mark به صورت رسمی افتتاح شد.

رئیس کمیته ملی آبیاری و زهکشی فرانسه در این مراسم بر نوآوری و بهبود عملکرد آبیاری برای تامین امنیت غذایی و آبی تاکید کرد.

نی‌ریزی هم با اشاره به محدودیت منابع آب در بسیاری از کشورهای جهان، تغییر نگرش به نحوه تولید محصولات کشاورزی به عنوان اصلی ترین مصرف کننده منابع آب در کشورهای در حال توسعه و اصلاح مدیریت آبیاری را یک ضرورت فوری برشمردند.

افزایش بهره‌وری آب کشاورزی و افزایش تولید محصول در واحد سطح به نحوی که فشار کمتری بر منابع آب ایجاد شود غیر قابل اجتناب است، در غیر این صورت تامین آب و غذای جمعیت در حال رشد جهان با اختلال مواجه خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در نشست‌های علمی و فنی توجه ویژه ای به راه‌حل‌ها برای عبور از بحران آب و غذا شود.

quotation mark آلن ویدال quotation mark از مدیران ارشد موسسه بین المللی CGIAR در مراسم افتتاحیه گفت : بر اساس مطالعات موسسه بین‌المللی مدیریت آب تعداد زیادی از کشورهای جهان از جمله خاورمیانه حداکثر تا سال 2025 با کمبود فیزیکی منابع آب مواجه خواهند بود، این کشورها حتی اگر محدودیت منابع مالی نداشته باشند برای تامین مطمئن آب با دشواری جدی مواجه خواهند شد.

در حال حاضر کمبود منابع سطحی سبب تخریب منابع آب زیرزمینی در کشورهای زیادی شده است. ما چاره‌ای جز استفاده از فناوری، و مدیریت بهتر آب و زمین نداریم.

وزیر کشاورزی فرانسه نیز در پیام ویدئویی ضمن بر شمردن مشکلات جهان در تامین امنیت آبی و غدایی از موسسات بین المللی فائو و کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی درخواست کرد راه حل هایی مبتنی بر کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصولات کشاورزی جستجو و معرفی شود.

بعد از پایان مراسم افتتاحیه نشست‌های علمی با حضور متخصصان کشورهای عضو آعاز شد.

کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی به طور منظم گردهمایی بین‌المللی را با هدف بررسی روند پیشرفت فعالیت‌های کمیته‌های فنی و تخصصی، تبادل نظر نمایندگان کشور‌های جهان در زمینه علوم مهندسی آب و آبیاری، تشکیل نشست‌های علمی برای توسعه و اشاعه علوم و فنون آبیاری و زهکشی در یکی از کشور‌های عضو برگزار می کند.

110 کشور جهان عضو اصلی کمیسیون بین‌المللی هستند، این کمیسیون در سال 1950 میلادی تأسیس شده است و جمهوری اسلامی ایران از سال 1954 عضو این نهاد بین‌المللی بوده است. اجلاس قبلی در سال 1393 در کره‌جنوبی برگزار شده است.

مهمترین ویژگی اجلاس جهانی فرانسه که آن را از اجلاس‌های قبلی متمایز می‌کند ریاست نماینده جمهوری اسلامی ایران، دکتر سعید نی‌ریزی بر کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی و اجلاس حاضر است.

نخستین بار در 66 سال تاسیس این نهاد جهانی است که نماینده ایران با رای کشورهای عضو ریاست کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی برای مدت سه سال عهده‌دار می‌شود.

علاوه بر اجلاس مذکور، رویدادهای جانبی متعدد، چندین کارگاه‌، میزگرد، نمایشگاه و بازدید‌های فنی در مدت شش روز برنامه‌ریزی شده است.

چندین همایش علمی با تکیه بر آبیاری قطره‌ای برای صرفه جویی آب، پتانسیل‌های استفاده از پساب در کشاورزی، و مدیریت مناسب منابع آب زیرزمینی در حاشیه اجلاس مذکور برگزار خواهد شد. نمایندگان ایران ریاست چندین کمیته فنی و تخصصی کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی را به عهده دارند.

نمایندگان ایران ریاست چندین کمیته فنی و تخصصی کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی را به عهده دارند.

ارسال نظرات