زمینه‌های همکاری اقتصادی ایران و نروژ اعلام شد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دو کشور ایران و نروژ در زمینه‌های نفت، کشتیرانی، صنایع نفت و گاز، شیلات، معدن، حمل و نقل، کشاورزی، محیط زیست، آب و پساب می‌توانند همکاری‌های مشترکی داشته باشند.
کد خبر: ۸۵۸۱۰۲۶
|
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

به گزارش حسین جلال‌پور در نشست دو جانبه هیئت‌های تجاری ایران و نروژ با اعلام این خبر اظهار کرد: کشور نروژ یکی از کشورهایی است که از منابع نفتی خود به درستی استفاده و آن را به شکل مناسبی ذخیره کرده است. 

وی افزود: در زمان تحریم‌ها ما متوجه شدیم که اقتصاد متکی به نفت نمی‌تواند اقتصاد محکمی باشد بنابراین ما معتقدیم که اقتصاد نفتی و حضور گسترده دولت در اقتصاد رو به اتمام است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: قیمت پایین نفت در حال حاضر نشان می‌دهد که ما نمی‌ توانیم به بودجه‌های نفتی برگردیم. از طرفی مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و متکی بر مردم و بدون اتکا به منابع نفتی تاکید دارند که این امور شرایط حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را فراهم کرده است.

جلال‌پور اظهار کرد: رویکرد جدید اقتصاد ایران متکی بر منابع نفتی و زیرزمینی نیست. 

وی با اشاره به اینکه نیروهای تحصیل‌کرده فراوانی در ایران وجود دارد ادامه داد: ثبات و امنیتی که در ایران وجود دارد جمعیت 400 میلیونی منطقه و عدم وجود امنیت لازم در این کشورها منابع غنی و ثروت‌های خدادادی ایران موقعیت استراتژیک کشور ما در منطقه عزم ملی و جدی برای مشارکت در اقتصادی و حرکت به سمت بخش خصوصی، دیدگاه‌هایی است که برای توسعه همکاری‌های مشترک بین ایران و کشورهای اروپایی از جمله نروژ استقبال می‌کنیم. 

این مقام مسئول تاکید کرد: در زمینه‌های نفت، کشتیرانی و صنایع نفتی از گذشته همکاری‌های مشترکی وجود داشته که دوباره می‌توانیم نیازهای جدیدی بازتعریف کنیم. 

وی با اشاره به اینکه نگاه ما در آینده نگاهی جدی به اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان از پایه‌های اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید که امیداریم در آینده نزدیک جهش جدی در این زمینه داشته باشیم. 

جلال‌پور افزود: مشارکت‌ شرکتهای نروژی در بخش‌های فنی و مهندسی در زمان تحریم‌ها وجود داشته که توسعه این روابط برای سه کشور ایران، اتریش و کشور مقصد مثمر ثمر خواهد بود. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط امروز منطقه ما نگاه به محیط زیست، آب، پساب، کشاورزی نگاهی جدی به حساب می‌آید که می‌تواند صنایع نروژی را برای حضور در ایران تشویق کند. 

وی در پایان گفت: برای همکاری‌های مناسب بین دو کشور پیشنهاد داده می‌شود که هیئت‌های تخصصی در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز، خدمات فنی مهندسی، شیلات، معدن، حمل و نقل و بخش‌های دیگر همکاری انجام شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار