100 هزار میلیارد تومان لباس تنِ ایرانی‌هاست

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: حجم اقتصاد پوشاک ایران بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است یعنی 75 میلیون نفر سرانه مصرفشان حدود 1.5 میلیون تومان در حوزه پوشاک و کیف وکفش است که عددی بسیار قابل توجه است.
کد خبر: ۸۵۸۰۹۸۸
|
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، دبیر کارگروه ساماندهی لباس با اشاره به سرعت بالای دنیا در صنعت نساجی و پوشاک و سرعت اندک ما گفت: در حوزه لباس بیش از250 سال وادادگی و عقب ماندگی داشتیم و البته بعد از انقلاب به علت کمتر اولویت داشتن موضوع زیاد به آن نپرداخته ایم.  

حمید قبادی افزود: یکی از موضوعات جدی در دستور کار وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی این است که مسئولیت های اجرایی در این زمینه را به بخش های غیر دولتی و نهادهای خصوصی داده شود.

وی گفت: با توجه به این سیاست و اینکه مجموعه مدولباس دارای گستردگی متنوعی از صنوف است بنابراین چند ماهی است که در این زمینه با اتاق  اصناف  همکاری و همیاری های لازم صورت گرفته است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت : چنانچه به سه چهار سال قبل برگردیم  اگر از ده نفر پرسیده می شد از وضعیت لباس و مد راضی هستید  همه ناراضی بودند  اما الان  حداقل دو سه نفر احساس رضایت می کنند که البته آمارهای ما هم همین می گوید و طی این چند ساله در این زمینه حدود 10 تا 15 درصد تغییر مثبت احساس می شود .

قبادی گفت : حجم اقتصاد پوشاک ایران بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان  است یعنی 75 میلیون   نفر جمعیت کشور سرانه مصرفشان حدود یک میلیون و 500 هزار تومان در  حوزه پوشاک و کیف و کفش  است که عددی بسیار قابل توجه است و این در حالیست که  بودجه کل کشور حدود 180 هزار میلیارد تومان است.

وی به پدیده  قاچاق در این زمینه اشاره کرد وگفت : در بدبینانه ترین حالت حجم قاچاق پوشاک در کشور نسبت به سرانه مصرف بالغ بر 50 درصد است.

وی گفت: دنیا در صنعت نساجی مسیر تجاری را پیش گرفته است در حالیکه خروجی دانشگاههای ما عمدتاً نگاه تجاری ندارند.

قبادی افزود : در حال حاضر  کاری که  ما می کنیم این است که نگاه طراحان را  به نگاه  تجاری تولید کنندگان نزدیک کرده ایم و می کنیم.

دبیر کارگروه مدو لباس در ادامه به مشکلات برندهای موفق در کشور اشاره کرد و گفت : برندهای موفق مان  با مشکلاتی همچون بحث مالیات و تبلیغات قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه  هم اکنون 750 فروشگاه که کالای ایرانی - اسلامی  عرضه می کنند در پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود است گفت: برآورد می کنیم تاپایان سال بتوانیم 2500 فروشگاه در این زمینه معرفی کنیم.

قبادی در ادامه به ظرفیت  بالای کشور در زمینه تولید پارچه  اشاره کرد وگفت : با این حال متاسفانه تولید کنندگان مان از این موضوع  آگاهی چندانی ندارند .

وی افزود: تولید کنندگان ما باید بر اساس نیاز بازار کار کنند نه اینکه  بر اساس خط تولیدی که ایجاد کرده اند  و این  می طلبد که در دیدگاههایشان  تغییر داده شود.

وی گفت : هم اکنون نگاه ما به اصناف تزئینی و ویترینی نیست  و در حقیقت آنها را در سیاست گذاریها  شریک کرده ایم .

قبادی همچنین  به موضوع  نشان ایرانی اشاره کرد وگفت : در جهت توسعه اقتصاد مقاومتی، کار نشان ایرانی را با همکاری  حوزه اتاق اصناف شروع کرده ایم و به زودی فراخوان آن  اعلام خواهد شد .

وی افزود : همچنین هفته آینده برای تسهیل  در حوزه تبلیغات کالاهای ایرانی جلسه ای با مسئولان مربوطه  در سازمان صدا و سیما خواهیم داشت.

سهم دو صدم درصدی ایران در تجارت جهانی نساجی

رئیس اتاق اصناف هم  با اشاره به 1300 میلیارد دلار تجارت صنعت نساجی در دنیا اشاره کرد و گفت : سهم ما از این مقدار فقط 64 میلیون دلار است که  کمتر از دو صدم درصد می شود .

علی فاضلی افزود : بخش اصناف تا به امروز در تدوین سیاست ها نقشی نداشته   است و البته  در دو سال اخیر با رویکرددولت مبنی بر برون سپاری ، وزارت ارشاد موفق شده است این برون سپاری را در کمترین زمان انجام دهد .

وی گفت : تا به امروز ما به عنوان مجری سیاست های تدوین شده  در مجموعه اقتصادی کشور عمل می کردیم  اما از امروز باید به سراغ کارهای دیگر برویم.

فاضلی با اشاره به اینکه  ما در کشور برندینگ کم داریم  یا اصلا نداریم گفت : بیشتر مطیع  تبلیغات خارج از کشور هستیم .

وی افزود : آنقدر که  شبکه های ماهواره ای در خصوص کارهای فرهنگی ما کار کرده اند  خودمان کمتر کار کرده ایم .

رئیس اتاق اصناف در خصوص صنعت  پوشاک به ذائقه مخاطب اشاره کردو گفت : بخش اعظم لباسهای موجود در بازار از راههای غیر قانونی وارد بازار مصرف می شود  که باید این بخش را جدا کرد .

وی گفت : همچنین نظام طراحی در تولید داخل کمترین نقش را دارد و اصولاً طراح ما کار حرفه ای نمی کند و پس از گذراندن تحصیلات مربوطه کمتر وارد این  حیطه می شود .

رئیس اتاق اصناف گفت : هنگامی که کشورهایی  نظیر ترکیه ، چین وحتی آمریکا سرمایه گذاریهای وسیعی در این زمینه کرده اند و می کنند ما  کمترین  تحرک را داریم .

وی گفت : ما در جهت کارهای زیربنایی در صنعت نساجی قدم برنداشته ایم  که البته الان با رویکرد جدی، بخش اعظمی از بودجه اصناف به موضوع فرهنگ اختصاص داده شد .

فاضلی با اشاره به اینکه  ما راهبرد معینی در بخش حلقه بین صنایع کوچک و بزرگ وهمچنین تامین و توزیع نداشته ایم گفت : در این زمینه خوب عمل نشده  و کارگروه  این مورد را پیگیری  و  در دستور کار قرار داده است .

وی به برخی مشکلات در زمینه صنعت نساجی و همچنین  موضوع  تولید وتوزیع از جمله  دستفروشان و ورود کالای قاچاق اشاره کرد وگفت : تا کنون  عزم و اراده ای برای ساماندهی این موارد وجود نداشته  با این حال در رویکرد جدید اراده بر این است که مجموعه دولت با بخش خصوصی  همکاریهای لازم را انجام دهد و با قاچاق مبارزه کند .

فاضلی همچنین گفت:نرخ تعرفه های تبلیغات در تلویزیون بسیار بالاست و ما از این بابت از رسانه ملی کمک می خواهیم .

وی افزود : یکی از کارهایی که به آن خواهیم پرداخت ساماندهی دو بخشی است که تا کنون مورد  حمایت نبوده است  .

رئیس اتاق اصناف در این زمینه به بخش طراحان  لباس و مزون ها اشاره کرد و گفت : این دو بخش درست شناسایی نشده اند  و نخستین کار ما  این است که  برای این دو بخش ساختاری طراحی و آن را  ساماندهی کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار