مسئله تنوع قومیت‌ها در کشور یه فرصت است

دبیر اجرایی هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران در آیین اختتامیه این کنگره گفت: مسئله تنوع قومیت‌ها در برخی از کشورها یک تهدید محسوب می‌شود، اما در گفتمان توسعه کشور ما اقوام در عرض یکدیگر و یک فرصت هستند.
کد خبر: ۸۵۸۰۸۶۷
|
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران پس از دو روز فعالیت و با ارائه 64 مقاله در قالب پنلهای تخصصی به کار خود پایان داد

در آیین اختتامیه این کنگره سید یحیی رحیم صفوی رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران، استاندار کردستان, نماینده ولی فقیه در کردستان و جمع زیادی از اساتید ژئوپلیتیک ایران حضور داشتند.

اسکندر مرادی دبیر اجرایی هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران محورهای برگزاری این کنگره را معرفت شناسی مطالعات قومی در ایران، فرهنگ ایرانی، اقوام و همدلی و جهان بومی شدن و همدلی قومی عنوان کرد.

وی گفت: سازماندهی سیاسی فضا و همدلی اقوام ایرانی، مشارکت سیاسی و همدلی اقوام ایرانی، تعاملات فضایی و همدلی اقوام ایرانی و نقش اقوام ایرانی در امنیت مرزی پنجمین محور این کنگره بود.

مرادی تصریح کرد: افزود: مسئله تنوع قومیت‌ها در برخی از کشورها یک تهدید محسوب می‌شود، اما در گفتمان توسعه کشور ما اقوام در عرض یکدیگر و یک فرصت هستند.

در ادامه محمدحسین پاپلی‌یزدی رئیس پژوهشگاه امیرکبیر ایرانیان با اشاره به اینکه کردها اصیل‌ترین و پایدارترین اقوام ایرانی محسوب می‌شوند گفت: عدالت جغرافیایی بستری کارساز برای تحقق همدلی و تمام اقوام ایرانی ظرفیتی برای کشور هستند.

وی افزود: امروزه دشمنان در تلاش هستند از هر راهی برای خدشه‌دار کردن این همدلی و همزبانی استفاده کنند و ما باید مانع تحقق اهداف آنها شویم.

رئیس پژوهشگاه امیرکبیر ایرانیان خاطرنشان کرد: کردستان باید به سمت صنعت نرم‌افزاری حرکت کند و در آینده به مرکز نرم‌افزار کشور تبدیل شود

در ادامه محمود صادقی در مراسم اختتامیه هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران اظهار کرد: باید نگاه امنیتی به اقوام کنار گذاشته شود و بستر جذب مشارکت آحاد مردم فراهم شود.

دبیر کمیسیون‌ انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: به جای نگاه امنیت پلیسی باید امنیت مبتنی بر مشارکت عامه مردم، امنیت مبتنی بر عدم تبعیض، امنیت مبتنی بر عدالت و امنیت مبتنی بر مشارکت عمومی در ساز و کار حکومت و به رسمیت شناختن حق آرای مردم و امانت دانستن آن در جامعه حاکم شود.

صادقی گفت: 348 انجمن علمی در حال حاضر در حوزه‌های مختلف علوم در 5 شاخه تخصصی و یک شاخه بین رشته‌ای فعالیت می‌کنند که سرمایه بسیار خوبی برای کشور بوده و می‌توانند نقش مهمی در فرایند توسعه ایفا کنند.

دبیر کمیسیون‌ انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: قطعا بدون تحقق همدلی و همگرایی و وحدت نظر نمی‌توان به یک اقتدار و امنیت پایدار رسید و انتخاب چنین عنوانی برای این همایش امیدواریم بستر تحقق این مهم را فراهم سازد.


در پایان کنگره از جمعی از اساتید و مسئولین تقدیر به عمل امد.

ارسال نظرات