همایش کاربردی «تجارت افغانستان» با حضور جمعی از فعالان تجاری ایران و افغانستان به منظور توسعه روابط اقتصادی دو کشور، در هتل المپیک تهران برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۸۰۲۲۳
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، در همایش کاربردی «تجارت افغانستان» که با حضور جمعی از فعالان تجاری ایران و افغانستان در هتل المپیک تهران برگزار شد، فعالان تجاری ایران و افغانستان در زمینه، دارو، صنعت، مواد غذایی، برق، پتروشیمی و خودروسازی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در رابطه با توسعه اقتصادی بین دو کشور ایران و افغانستان پرداختند.

ایران، کشوری باثبات در منطقه

«ساداتیان» فعال تجاری ایران در افغانستان در ابتدای این نشست با اشاره به مسائل هسته‌ای ایران و موضوع تحریم‌های ایران، بیان کرد: ایران کشور باثبات در منطقه است، ظرفیت بالای در زمینه‌های صنعتی دارد و از زیر ساخت‌های مهمی همانند معادن و صنایع برخوردار است.

تلاش کشورها برای توسعه روابط با ایران

این فعال تجاری ایران در افغانستان با بیان اینکه کشورهای صنعتی هیأت‌های بلند پایه، برای تقویت و بهبود روابط تجاری به ایران می‌فرستند، گفت: تاکنون هیأت های بلند پایه ای از کشور اتریش و آلمان به ایران سفر کره‌اند، هم اکنون نیز شاهد حضور هیأت بلند پایه ای از کشور افغانستان برای تحکیم روابط بین دو کشور در زمینه اقتصادی هستیم.

گسترش روابط تجاری ایران و افغانستان

ساداتیان دو کشور ایران و افغانستان را برادر و همسایه معرفی کرد و خاطرنشان کرد: سابقه طولانی در زمینه فرهنگ و زبان مشترک بین دو کشور بر توسعه روابط بهبود می‌بخشد، با وجود اینکه در بخش تجاری مشکلاتی وجود دارد اما به واسطه همین اشتراکات فرهنگی برخی مشکلات برطرف می‌شود.

دولت افغانستان خام فروشی را ممنوع کرده است

وی با تأکید بر اینکه دولت افغانستان خام فروشی را ممنوع کرده بیان کرد: دولت افغانستان به دنبال فرآوری از محصولات و معادن بکر این کشور است و در این رابطه کار  پسندیده ای را انجام داده است، این فرصت  برای بهبود روابط بین دو کشور نوعی غنیمت است و منجر به ایجاد فرصت برای بهره‌بردای و سرمایه گذاری فراهم می‌شود.

تغییر نگاه منفی در راستای توسعه تجاری

در این نشست «سردار محمد رحیمی» رئیس دفتر معاون دوم ریاست اجرایی، با بیان اینکه در رابطه با تجارت به سطح مطلوب دست نیافته‌ایم، تصریح کرد: تا نگاه منفی نسبت به کشور افغانستان تغییر نکند و ظرفیت‌های موجود در این کشور نادیده‌گرفته شود، منطق تجاری عملی نخواهد شد.

وی با اشاره به نگاه دولت افغانستان در برنامه‌های اقتصادی و تجاری و برخی سخت‌گیری‌ها افزود: تفسیر این سختگیری به مفهوم ایجاد موانع و مانع تراشی برای روابط تجاری و اقتصادی نیست، بلکه مقصود دولت افغانستان ایجاد قواعدی در چارچوب و بستر استاندارد منطقه‌ای و بین‌الملل است.

توجه به ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان

وی با بیان اینکه برای فراهم کردن مسیر بهتر تجارت، صنعت و معدن باید مسیرهای مهم سرمایه‌گذاری را بیابیم، اظهار داشت: موفقیت باید برای شرکت‌ها و منافع عمومی دو کشور ایران و افغانستان باشد و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان را مورد توجه قرار داد.

چابهار فرصتی مناسب برای توسعه اقتصادی

رحیمی چابهار را فرصت مهمی برای توسعه اقتصادی دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: هند و پاکستان علاقه مند به این مسأله و گسترش روابط هستند، نگاه سنتی به مسأله ترانزیت وجود دارد لذا مسئولان همکاری بیشتری کنند و این نیازمند به سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

وی با بیان اینکه باید نگاه تجارت ایران و افغانستان ارتقا باشد، عنوان کرد: اگر چارچوب‌های رسمی و موانع را بشناسیم و سپس آنها را بر طرف کنیم در نتیجه راهکارهای توسعه ایران افغانستان شکل می‌گیرد.

بازار مثبت خودرو  ایران در افغانستان

در ادامه این نشست تخصصی «حسام الدین قاسم زاده» مدیر صادرات گروه پارس خودرو با اشاره به تجربه 50 ساله این گروه خودروسازی و ضمن معرفی محصولات این شرکت از حضور مثبت بازار خودرو در کشور افغانستان خبر داد و گفت:امیدوار هستیم که در این زمینه همکاری‌ها بین دو کشور ایران و افغانستان گسترش یابد.

آمادگی انتقال خودرو از ایران به افغانستان

وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پارس خودرو و حضور 12 ساله آن در شبه قاره تأکید کرد: برای انتقال خودروهای تجاری به کشور افغانستان  اعلام آمادگی می کنیم، محصولات پارس خودرو از جمله «پیکاپ ریچ» را برای بازار کشور افغانستان مناسب می‌دانیم.

ارسال نظرات