مدیرعامل شرکت دخانیات از تغییر در دخانیات برای افزایش کیفیت و گسترش بازارهای صادراتی خبرداد و گفت: مذاکراتی با برندهای اروپایی برای سرمایه گذاری مشترک در تولید سیگار انجام شد که این کار منوط به مجور مراجع ذیصلاح است.
کد خبر: ۸۵۸۰۲۱۸
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدحسین برخوردار در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک در تولید سیگار با برندهای اروپایی دارید، گفت: ظرفیت و فضای همکاری مشترک با برندهای خارجی در راستای تولید محصولات دخانی وجود دارد، اما شرط اول، تایید مراجع ذیصلاح برای ورود به این عرصه است که یک بار مجوز صادر شده، اما برای آغاز همکاری نیز باید از وزارت امور خارجه و اطلاعات استعلام کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال ابتدا باید تحریم‌ها لغو شود و یک تا دو سال زمان می‌برد، تا به نتیجه برسیم.

مذاکره با برندهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری مشترک در تولید سیگار

مدیرعامل شرکت دخانیات به طور تلویحی از مذاکره با برندهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری مشترک در عرصه دخانیات خبر داد و تصریح کرد: با کشورهای جنوب شرقی آسیا و چین نیز در همین زمینه مذاکراتی کرده‌ایم که باید منتظر نتیجه ماند.

برخوردار به برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای تغییر در مدیریت دخانیات کشور اشاره‌ای کرد و توضیح داد که در گام اول تعامل خوبی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجلس و دولت برداشته‌ایم، به عنوان مثال برای نخستین بار با کمیسیون بهداشت مجلس ارتباط برقرار کرده‌ایم، تا مسایل و مشکلات مرتبط با سلامت در تولید محصولات دخانی برطرف شود.

به گفته این مسئول در شرکت دخانیات قوانینی مانند مالیات بر ارزش افزوده از کارخانجات چیزی جز افزایش قیمت تمام شده تولید داخل در پی نداشته و زمینه را برای سیگار قاچاق در بازار هموار می‌کند، چرا که اکنون نیمی از سیگار مصرفی قاچاق است.

وی گفت: اگر عرضه سیگار رسمی باشد، با نصب پوز الکترونیکی و اخذ مالیات از مصرف کننده در صندوق، می‌توان در کاهش مصرف سیگار موثر بود.

کاهش نیکوتین و قطران در دستور کار

برخوردار همچنین از تلاش برای افزایش کیفیت سیگار تولید داخلی خبر داد و گفت: با هماهنگی مرکز تحقیقات دخانیات بنا داریم، تا کیفیت مواد اولیه سیگار داخلی و خارجی افزایش یابد و در طی چند مرحله قطران و نیکوتین را به حداقل برسانیم.

او به این نکته هم اشاره کرد که در میان مدت قرار است، تا تجهیزات تولید دخانیات به روز شده و در بلند مدت ماشین‌آلات را تعویض کنیم، تا بتوان این محصول را با هدف صادراتی تولید کرد.

وی در پاسخ به اینکه جایگاه سیگار و تنباکوی ایرانی در بازارهای صادراتی چگونه است، خاطر نشان کرد: تنباکوی ایرانی اکنون در لبنان و کشورهای عربی جایگاه ویژه‌ای دارد و در عین حال توتون مازاد که در گیلان و مازندران کشت می‌شود، به روسیه صادر می‌شود، در کنار آن افغانستان و عراق بازار خوب صادراتی سیگارهای تولید داخل هستند و بنا داریم، بازار آفریقا را هم در دستور کار قرار دهیم.

ارسال نظرات