عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که تاخیر در اجرای برجام به اقتصاد کشور زیان می‌زند، گفت: البته مردم انتظار دارند با اجرای برجام معیشت و اشتغال در کشور بهبود یافته و دیگر شاهد آزاد شدن (بیکار شدن) نیروی کار در جامعه نباشند.
کد خبر: ۸۵۸۰۲۰۶
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایرج ندیمی اظهار کرد: به طور طبیعی ارزیابی فرصت‌های از دست رفته و هزینه‌های ناشی از آن در بحث‌های اقتصادی مطرح است. به‌عنوان مثال درباره عدم نفع اجرای پروژه‌های عمرانی مباحث زیادی می‌شود، این‌که اگر امروز اجرایی شود یا این‌که با تاخیر اجرا شود چه میزان هزینه به اقتصاد تحمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: به‌طور میانگین سالانه بین 200 تا 300 میلیارد دلار با دنیا رابطه اقتصادی داریم یعنی این‌که کالایی را به کشورهای دیگر می‌فروشم و از منابع ارزی ناشی از آن کالایی را خریداری می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که این خرید و فروش برای کشور ارزش دارد و اگر آنرا به دست نیاوریم دچار زیان‌هایی می‌شویم، افزود: واقعیت آن است که کشور بدون جهان زندگی نمی‌کند، زمانیکه کالایی را می‌فروشیم (صادرات) اگر ارز ناشی از آن یک روز زودتر آزاد شود تبدیل به سرمایه بسیار خوبی برای اجرای پروژه‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال با بیان این‌که تاخیر زمانی در وصول درآمدها فرصت‌های ناشی از اجرای سریع پروژه‌ها را از بین می‌برد، بیان کرد: این‌که گفته شده تاخیر در اجرای برجام به کشور زیان می‌زند، حرف درستی است، البته این منظر که هزینه فرصت‌های از دست رفته را می‌پردازیم.

ندیمی در ادامه با اشاره به این‌که به دلیل عدم تحقق درآمدها در بخش مالیات، نفت و ... دولت حق کسری حدود 50 هزار میلیارد تومانی دارد، گفت: این مسئله علاوه بر فشارهای اجتماعی انواع فشارها را به جامعه وارد می‌کند، از این رو این‌که گفته می‌شود عدم اجرای برجام به زیان اقتصاد است باید به این نکته توجه شود مردم انتظار دارند با اجرای برجام وضع معیشت و اشتغال بهبود یابد و دیگر شاهد آزاد شدن (بیکار شدن) نیروی کار در جامعه نباشیم.

ارسال نظرات