هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران با عنوان همدلی اقوام ایرانی، انسجام و اقتدار ملی، صبح امروز به میزبانی دانشگاه کردستان آغاز شد.
کد خبر: ۸۵۸۰۱۹۲
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران با مشاركت تمام دانشگاه هاي سطح استان كردستان امروز و به مدت دو روز در دانشگاه كردستان برگزار مي شود.

دكتر اسكندر مرادي رييس دانشگاه پيام نور استان كردستان و دبير اين كنگره در مراسم افتتاحيه اظهار كرد: با توجه به تحولات خاورميانه و شيوع خشونت هاي ديني و قومي در خاورميانه، اساتيد جغرافياي سياسي دانشگاه هاي استان كردستان به منظور بررسي اكادميك اين موضوع درخواست ميزباني اين كنگره عظيم را به انجمن ژئوپلیتیک ایران دادند كه مورد پذيرش قرار گرفت.

وي افزود: در ارتباط با اقوام ايراني و از جمله قوم كُرد تحقيقات جامعه شناسي زيادي انجام شده است و وجه مشترك تمام اين تحقيقات اين است كه تنوع اقوام براي ايران يك فرصت استثنايي هستند.

اسكندر مرادي تصريح كرد: گفتمان حاكم در ايران هم در عرصه جامعه و هم در عرصه سياسي اين حقيقت را پذيرفته است كه هر كجا كُرد باشد انجا ايران است.

رييس دانشگاه پيام نور استان كردستان ادامهد داد: اكثر كشورهاي جهان داراي تنوع قومي هستند اما اين تنوع را يك تهديد عظيم قلمداد مي كنند اما در ايران همه اقوام از جمله قوم كُرد را يك فرصت مي دانند.

دبير هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: در سال هاي اخير خدمات بسيار شايسته اي نسبت به اقوام مختلف انجام شده است و مي توان گفت: سخنان رهبر انقلاب در مورد اقوام نمود عيني پيدا كرده است.

وي با اشاره به اينكه كردها بخشي از تاريخ و تمدن ايران هستند گفت: توسعه كردستان در تمام حوزه ها و از جمله امنيت به معناي توسعه كشور است.

دكتر مراد كامياني راد نائب رئيس علمي هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران در مراسم افتتاحيه اين كنگره اظهار كرد: فرصت جغرافيايي كشور ايران در طول تاريخ باعث شده كه ايران پذيرايي تنوع فرهنگي گسترده اي باشد و به عبارتي گلستان فرهنگي را در ايران ساخته شده است.

وي افزود: هر چند ايمان دارم كه اين تنوع يك فرصت است اما بايد اين واقعيت را قبول كنيم كه در طول يك دهه اخير همين مشخصه تنوع قومي مورد طمع قدرت هاي جهاني قرار گرفته و گاها ثبات امنيت ما را با تهديد مواجه كرده است.

نائب رئيس علمي هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران تصريح كرد: علارغم اينكه همه اقوام ايران وي‍‍‍ژگي فرهنگي و مذهبي خاص خود را دارند اما در كشور ايران زمينه هاي همبستگي ملي و پيوستگي فرهنگي بسيار قوي است.

وي گفت: 300 مقاله به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده كه كميته عملي 194 مقاله را به هيئت داوران ارسال كرد و در نهايت به دليل محدوديت امكانات در استان كردستان فقط در اين دو روز همايش 64 مقاله ارائه مي شود.


ارسال نظرات