مدیرکل بهزیستی یزد دوران 3 تا 6 سالگی را دوران حیاطی شکل‌گیری مغز کودکان دانست و از آغاز طرح «ارزیابی اختلالات رشد کودکان» در یزد خبر داد.
کد خبر: ۸۵۸۰۰۲۵
|
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: جلیل عفتی با بیان اینکه 23 مهر ماه در تقویم رسمی ایران، به عنوان روز جهانی عصای سفید نام گذاری شده است، اظهار داشت: 12درصد از جامعه معلولان استان یزد، نابینا هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: بیش از 6 هزار و 800 نفر از معلولان نابینای استان یزد به صورت مستقیم و غیر مستقیم، تحت پوشش و حمایت خدمات توانبخشی و مشاوره‌ای سازمان بهزیستی استان یزد قرار دارند.

عفتی با اشاره به اهمیت توجه به وجود عوامل وراثتی و ژنتیکی در معلولیت‌های نابینایی افزود: استان یزد در بحث بررسی‌های ژنتیکی نسبت به دیگر استان‌های کشور در وضعیت مطلوب‌تری از نظر امکانات فنی و وجود متخصصان آگاه به علوم مختلف وراثتی قرار دارد.

وی با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن بیش از 1 هزار نفر از معلولان نابینای شهرستان‌های مهریز و میبد در سال گذشته، تصریح کرد: تا پایان امسال کل شهرستان‌های استان یزد تحت پوشش طرح غربالگری و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج قرار می‌گیرند.

وی بیماری‌های غیر عفونی، مانند دیابت را از دیگر عوامل نابینایی دانست و بیان کرد: حوادث غیر مترقبه و تغییرات شدید سنی از دیگر عوامل به وجود آمدن مشکلات نابینایی در افراد است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: در استان یزد طرح غربالگری تنبلی چشم به صورت مستمر در حال اجرا است و کودکان در مقطع زمانی خاص، از ابتدای مهر ماه امسال تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به دوران 3 تا 6 سالگی کودکان به عنوان دوره حیاطی شکل‌گیری بخش‌های مختلف مغز گفت: برای اولین بار «طرح ارزیابی اختلالات رشد کودکان» از آذر ماه در استان‌های یزد و تهران اجرا می‌شود.

عفتی برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه خانواده‌ها، به منظور آگاه سازی و آشنایی با عوامل موثر و پیشگیری از بروز هرگونه معلولیت به ویژه نابینایی را از جمله اقدامات شاخص سازمان بهزیستی استان یزد عنوان کرد.

منبع: تسنیم

 

ارسال نظرات