زنگ خطر آب‌های زیر زمینی به صدا در آمد؟/ نصب کنتورهای هوشمند تنها راه حل

نصب کنتورهای هوشمند توسط وزارت نیرو می‌تواند اقدام مثبت در زمینه کنترل آب‌های زیرزمینی باشد.
کد خبر: ۸۵۷۹۶۷۰
|
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، تداوم خشکسالی‌های چند سال اخیر و محدودیت منابع آبی، استفاده درست از ذخایر آبی را بیش از پیش با اهمیت جلوه می‌دهد بطوریکه وزارت نیرو همواره در پیام‌های مختلف مشترکان بویژه مشترکان خانگی را  به استفاده درست از منابع دعوت کرده است.این درحالی است که حدود 90 درصد از مصارف آب کشور مربوط به بخش کشاورزی است.

اما در مقابل این سهم 90 درصدی بخش کشاورزی، هنوز هم کشاورزان با کمبود آب روبرو هستند بطوریکه در سالهای اخیر راه برون رفت از این بحران از سوی مسولان امر اشاعه شیوه‌های آبیاری نوین عنوان شده است؛ در همین راستا نیز تا کنون بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند.

اما آنچه که شرایط موجود بخش کشاورزی در بحث منابع آبی را رقم زده برداشت بیش از حد آب از چاه‌های مجاز و غیر مجاز است که افت سطح آب‌های زیرزمینی را در پی داشته است.

در همین راستا محمد تقی توکلی عضو کمسیون کشاورزی گفت: بر اساس آمارهای موجود بیش از  11 میلیارد متر مکعب آب از دشت‌های کشاورزی بیش از ظرفیت مجاز برداشت شده و در این میان باید وزارت جهاد کنترل‌های لازم را داشته باشد.

 وی افزود: در واقع وزارت نیرو با نصب کنتورهای هوشمند می‌تواند کنترل‌های لازم برای جلوگیری از استمرار سطح افت آب و کاهش ذخایر آب‌های زیر زمینی را داشته باشد در حالیکه این عمل به معنای کاهش تولیدات کشاورزی و درآمد کشاورزان نیست زیرا روش‌های متعددی برای افزایش بهره‌وری از منابع آبی وجود دارد.

توکلی خاطر نشان کرد: وضعیت نامناسب آب‌های زیر زمینی به گونه‌ای است که نزدیک به 6 میلیارد متر مکعب در  سال از منابع آب‌های تجدید پذیر برداشت می‌شود که این امر زنگ خطری برای آب‌های زیر زمینی به حساب می‌آید.

عضو کمسیون کشاورزی تصریح کرد: متاسفانه عدم برخورد با افراد متقلب و نظارت کافی مسبب افزایش برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و خسارات وارده شده، که در صورت ادامه روند وضعیت بحران آب ،سرمایه کشور به خطر خواهد افتاد.

شکی نیست که بحران آب در سالهای اخیر بیش از پیش تشدید شده و نیازمند برنامه ریزی و مدیریت دقیق مسئولان امر است، اما نباید فراموش کنیم که  اجرای روش‌های نوین آبیاری علاوه بر درمان بر بی‌آبی کشور میتواند افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و درآمد کشاورزان را نیز به دنبال داشته باشد فقط کافی است که در این خصوص آگاهی‌های لازم داده شود تا نگرانی کشاورزان نیز مرتفع شود.
ارسال نظرات