هم زمان با سراسر کشوردر شهرستان گلوگاه

جشنواره بومی محلی «دا» در گلوگاه مازندران برگزار شد

جشنواره بازی‌ها و پخت غذاهای بومی محلی با عنوان «دا» به معنای مادر در زبان لری، هم‌زمان با سراسر استان‌های کشور در گلوگاه مازندران برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۷۹۰۰۴
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳




خبرگزاری بسیج مازندران، به گزارشروابط عمومی و تبلیغات سپاه ناحیه گلوگاه نخستین دوره جشنواره بازی‌ها و غذاهای بومی محلی روستایی با عنوان «دا» به مناسبت گرامی‌داشت روز روستا و تجلیل از مقام شامخ مادران که در هشت سال دفاع مقدس در دورترین فاصله از پایتخت کشور نسبت به پخت غذا و ارسال آن برای رزمندگان اقدام می‌کردند، از صبح امروز در روستای «مهدی‌رجه» شهرستان گلوگاه آغاز شد و ساعتی پیش با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

این جشنواره از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی و محلی با همکاری ادارات کل و هیئت‌های تابعه در سراسر استان‌های کشور به صورت ویژه با شرکت بانوان انجام شد.

علاقه‌مندی به آداب و رسوم بومی محلی شاخصه روستای مهدی‌رجه گلوگاه

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بومی محلی مازندران در حاشیه این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان گلوگاه، گفت: جشنواره دا با نظر وزارت ورزش و جوانان باید با در نظر گرفتن شرایطی از جمله قرار گرفتن در فاصله زیاد از مرکز استان، داشتن امکانات مناسب جشنواره‌ای از جمله فضا و دسترسی خوب همچنین علاقه‌مندی به آداب و رسوم بومی و محلی برگزار می‌شد که پس از بررسی‌های فراوان، روستای مهدی‌رجه گلوگاه در شرقی‌ترین نقطه مازندران جهت برگزاری جشنواره انتخاب شد.

محمدرضا بحرگردنیکو اظهار کرد: در این جشنواره شرکت‌کنندگانی از شهرستان‌های نکا، بابل، ساری، محمودآباد، بهشهر، فریدونکنار و گلوگاه در قالب هشت تیم در بخش پخت غذاهای سنتی و بازی‌های بومی محلی شرکت کردند.

وی بیان کرد: به تیم‌های برتر و ورزشکاران منتخب به رسم یادبود جوایزی از سوی هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی اهدا شد.

نمایش آیین و سنت‌های مختلف در جشنواره «دا»

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بومی محلی مازندران از میزبانی هیئت تابعه در شهرستان گلوگاه به سبب همکاری قابل قبول با برگزارکنندگان جشنواره، قدردانی کرد و گفت: نکته حائز اهمیت جشنواره دا در مازندران همدلی، خرد جمعی و نمایش آیین و سنت‌های نقاط مختلف مازندران بوده است.

این مسئول درباره نتیجه رقابت‌های جشنواره دا در مازندران، اظهار کرد: در رشته طناب‌کشی دو تیم شرکت داشتند که پس از چهار دور رقابت، تیم گلوگاه مقام نخست و ساری نیز مقام دوم را به دست آورد.

بحرگردنیکو ادامه داد: در بخش آمادگی جسمانی، تیم گلوگاه اول، ساری دوم و بابل سوم شد.

وی تصریح کرد: بازی‌های بومی محلی متشکل از پرش جفت‌پا، لی‌لی، هفت‌سنگ، دال‌پلان و دویدن با گونی بود.

زمزمه لالایی گهواره در جشنواره

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بومی محلی مازندران گفت: در بخش غذای محلی نیز فقط روستای مهدیرجه گلوگاه با پخت آش ترش و نان سنتی محلی توانست نظر برگزارکنندگان را جلب کند.

بحرگردنیکو اظهار کرد: در بخش آیینی نیز لالایی گهواره یا به زبان محلی «گَره» همراه با نوای محلی را داشتیم که تنها دو شرکت‌کننده از گلوگاه و بابل شرکت کردند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی در پایان از استقبال بانوان گلوگاهی به‌ویژه بانوان روستای مهدی‌رجه و اطراف آن در برگزاری باشکوه و مناسب جشنواره قدردانی کرد.

شرکت هشت تیم در جشنواره دا مازندران

نایب رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بومی محلی مازندران نیز گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان گلوگاه، اظهار کرد: در جشنواره دا مازندران، هشت شهرستان هر کدام با تیمی هشت‌نفره حاضر شدند که در مجموع حدود ۳۰۰ شرکت‌کننده و بازدیدکننده در جشنواره حضور یافتند.

محدثه مهدوی بیان کرد: در این برنامه، سه نوع غذای بومی محلی و اصیل روستای مهدی‌رجه شامل نان سنتی، آش ترش و آش دوغ طبخ شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری جشنواره‌های متنوع بومی محلی سالانه در سراسر مازندران، افزود: جشنواره دا به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی محلی به منظور ارج نهادن به مقام زن در روزهای هشت سال دفاع مقدس، برای روز روستا تدارک دیده شد.

رایزنی با آموزش و پرورش برای احیای بازی‌های بومی محلی

نایب رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بومی محلی مازندران با بیان اینکه در بخش احیای ورزش‌های بومی محلی رایزنی‌هایی را با آموزش و پرورش در دست پیگیری داریم، تصریح کرد: در قدم نخست با اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران برای گنجاندن بازی‌های بومی محلی از جمله هفت‌سنگ،دال‌ پلان، دستمال‌کا، طناب‌کشی،دست‌کشتی وپاپیروس در المپیادهای دانش‌آموزی، هماهنگی لازم انجام شد.

برگزاری لیگ هفت‌سنگ مازندران در آبان‌ماه ۹۴

وی در پایان گفت: برنامه بعدی هیئت ورزش‌های روستایی و بومی محلی مازندران را در آبان‌ماه سال‌جاری با عنوان «لیگ هفت‌سنگ» برگزار می‌کنیم که البته هنوز نظر قطعی درباره محل برگزاری آن اعلام نشده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار