عضو تطبیق مصوبات دولت و قانون ‏با بیان اینکه شیوه نامه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر برای فرهنگ سازی پیشگیری از اعتیاد ضرورت دارد، گفت: فرهنگسازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نهادینه شود.
کد خبر: ۸۵۷۸۹۵۱
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، سید جواد زمانی   اظهارداشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رويكرد خوبي است و اصولا هر کاری در کشور که به صورت اجتماعی اجرایی شده موفقیت آن چندین برابر بوده است در واقع اجتماعی شدن رویکردی است که ضریب رسیدن و موثر واقع شدن یک برنامه را مضاعف می‌سازد.

وي با تاکید بر لزوم تبین و فرهنگ‌سازی برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، افزود: وزیر کشور یک همیت اجتماعی برای رفع مانع اعتیاد پیشنهاد داده‌اند و این مساله بسیار راهبردی است ولی برای اینکه به فعلیت درآید؛ راه‌های فرهنگ‌سازی و نوع کمک مردم نیز باید شفاف بیان شود. زمانی بستن کمبربند ایمنی در میان مردم فرهنگسازی نشده بود ولی با همکاری رسانه‌ها و پلیس این مساله امروز به مرحله‌ای رسیده که تقریبا اکثر رانندگان از کمربند ایمنی هنگام رانندگی استفاده می‌کنند.

وی خواستار تعریف شیوه‌نامه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر شد و بیان داشت: با ارائه این شیوه‌نامه وظیفه مردم و همه دستگاه‌ها به شفافی مشخص شده و همه افراد نسبت به سهم خود در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد آگاهی می‌یابند. آگاهی که امروز با ارائه رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر ضرورت دارد و مسئولان مربوطه لازم است توجه به این مساله داشته باشند.

مدیرکل پارلمانی اتاق بازرگانی در رابطه با تاثیر کمبود شادی و اعتیاد افزود: در کشور برای گریاندن مردم برنامه زیاد داریم و قدرت این مساله در کشور وجود دارد ولی برای خنداندن مردم چه از طریق صدا و سیما و چه از راه کسانی که در مسائل اجتماعی فعالیت دارند، اقدامات لازم انجام نگرفته است. در زمینه شادی در کشور خلاء داریم این در حالی است که باید زمینه برای تخلیه هیجان‌های جوانان وجود داشته باشد.

زماني با اشاره به اینکه کمبود شادی، افسردگی و گرایش به مصرف مواد مخدر را به همراه دارد، گفت: شادی عقلانی، منطقی و اخلاقی نیاز به تقویت و توسعه در کشور دارد. فطرت انسان گرایش به شادی و زیبایی داشته و بنده معتقدم باید برنامه شادی و روح انگیز در جامعه افزایش یابد.

عضو تطبیق مصوبات دولت و قانون با بیان اینکه گرایش به مصرف مواد مخدر علل گوناگون و ریشه‌های مختلفی دارد، تصریح کرد: در میان علل اعتیاد، بیکاری ام الفساد و علت اصلی گرایش مصرف مواد مخدر در کشور به شمار می‌رود. فرد بیکار احتمال اینکه فروشنده مواد مخدر شود، بیشتر از فرد شاغل است وزمانی که فروشنده شدف دنبال مشتری معتاد می‌گردد.

زمانی افراد بیکار را به سربازانی تشبیه کرد که می‌توان آنان را به هر سمتی سوق داد و گفت: از این سربازان می‌توان به عنوان فرصت یا تهدید نگاه کرد. فرصت، زمانی که با اشتغال به سمت اهداف جامعه پیش روند و تهدید، زمانی که به سمت فروش و قاچاق مواد یا مصرف انواع مخدرهای صنعتی و سنتی پیش روند.

وي تصریح کرد: آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد زمانی که زیر ساخت فکری و اجتماعی در جامعه به وجود نیامده باشد، مشکلی را حل نخواهد کرد و به نظرم چندان تاثیر گذار نیست. تمام کسانی که به نوعی با فساد مواجه شده اند بیکار بوده و عدم اشتغال آنان را به تباهی کشانده است.

عضو تطبیق مصوبات دولت و قانون بهترین شیوه ایجاد شادی، کاهش افسردگی اجتماعی، مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد را اشتغال عنوان داشت و افزود: تمام مسئولان، دولت و حاکمیت، هم وغم آنها باید ایجاد اشتغال در کشور باشد. عدم اشتغال هزینه‌های اجتماعی و آسیب‌های خانوادگی را به همراه دارد. آسیب‌های که به جوانان که سرمایه‌های مملکت هستند آسیب رسانده و توان انان را برای رسیدن به اهداف غایی و مطلوب می‌کاهد.

زماني در پایان در مورد جامعه پذیر شدن معتادان بهبود یافته اظهارداشت: توجه به این مساله برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد ضرورت دارد. در صورت بی توجهی به این افراد با فراهم نکردن زمینه رشد اجتماعی و اشتغال سبب خواهیم شد این افراد مجدد به چرخه اعتیاد بازگردند و سبب باطل شدن تمام تلاش‌های قبلی جهت رهایی این افراد از بند اعتیاد می‌شویم. لذا توجه به اشتغال این افراد نباید کمتر از افراد عادی باشد و حمایت‌های لازم از آنان و خانواده‌هایشان نیز صورت پذیرد.
ارسال نظرات