قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، عدم مشاركت را علت ناكامي كنترل آسيب‌هاي اجتماعي دانست و گفت: بايد رويكرد اجتماعي كردن امر مبارزه با مواد مخدر را با مشاركت گرفتن از اقشار مختلف در جامعه نهادينه كرد.
کد خبر: ۸۵۷۸۹۴۸
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر عليرضا جزيني در دوره آموزشي كارشناسان توسعه مشاركت‌هاي مردمي دبيرخانه ستاد و شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌ها كه در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، گفت: مبناي رويكرد اجتماعي شدن امر مبارزه با مواد مخدر كه از سال گذشته مطرح شد، مشاركت اجتماعي است و تلاش ستاد نيز تقويت و استمرار اين رويكرد است.

وی اعتمادسازی را شاخصي مهم در حوزه مبارزه با مواد مخدر خواند و افزود: مردم يكي از مبادي اعتمادشان به مسئولان اين است كه خرده‌فروشان از سطح شهر جمع‌آوري شوند و مواد مخدري وجود نداشته باشد كه بايد اين امر محقق شود، چرا كه يكي از مولفه‌هاي مشاركت، اعتماد اجتماعی یعنی مردم مي‌باشد.

قائم مقام دبيركل ستاد با تاكيد بر اينكه بايد اين رويكرد را با مشاركت گرفتن از اقشار مختلف در جامعه نهادينه كرد و شعاري عمل نكرد، گفت: تفاوت امر نهادينه شده با موضوع شعاري در اين است كه وقتي مسئولي در هر سازماني كه حضور دارد، سياستي را اعمال و نهادينه كرد، با تغيير آن مدير سياست‌ها عوض نمي‌شود. لذا ما بايد به دنبال نهادينه كردن اين رويكرد باشيم.

جزيني علت ناكامي در كنترل آسيب‌هاي اجتماعي را عدم مشاركت خواند و گفت: مسائل اجتماعي در عصر حاضر بايد با رفتار و كنش اجتماعي قابل حل و رفع باشند و 4 طيف فرد، گروه، جامعه و سازمان در اين مشاركت بسيج شوند، به واقع بسيج اجتماعي يكي ديگر از مولفه‌هاي مشاركت است كه به عنوان شاخصي مهم مطرح است.

وي خطاب به كارشناسان گفت: مشاركت‌جويي خيرين، روحانيون، معلمان، دانشگاهیان و انجمن‌هاي اسلامي،‌ اتحاديه و اصناف در فرآیند مبارزه با مواد مخدر بسيار مهم است، بايد براي خيرين جا بيفتد كه معتادان نياز به كمك و همراهي دارند و اين انگيزه در آنان تقويت شود كه معتادان جزو افراد كم درآمد جامعه هستند كه با كمك ديگران مي‌توانند به بهبودي برسند و زندگي تشكيل دهند.
قائم مقام دبيركل ستاد بر اشتغالزايي بهبوديافتگان و افراد در حال ترك به عنوان عاملي مهم در جلوگيري از عود مجدد آنها تاكيد كرد و گفت: اين، موضوع بسیار مهمی است که آنان بتوانند پس از درمان بخوبی به زندگی خود ادامه دهند كه در اين ميان برخي استان‌ها با استفاده از ظرفيت استان خود، خوب عمل كرده‌اند.

جزيني با بيان اينكه يكي از سياست‌هاي مهم ستاد در مشاركت‌ اجتماعي، توجه به حوزه پيشگيري از اعتياد است، گفت: برنامه‌هاي آموزشي اين حوزه مي‌بايست به افراد ذي‌نفوذ جامعه به‌منظور انتقال به مردم ارائه كرد كه با اين اقدام، مفهوم مشاركت عملي مي‌شود.

وي همچنين ظرفيت‌سازي در نهادهاي مختلف، ارتقاء دانش و آگاهي، برنامه‌ريزي و بازتواني و حمايت اجتماعي در ارتباط با مداخلات درماني، فراهم‌سازي زمينه‌هاي مشاركت اجتماعي، رصد مستمر فعاليت‌ها و حمايت اجتماعي از زنان را از عوامل مهم در افزايش مشاركت حداكثري جامعه در كنترل آسيب‌هاي اجتماعي بويژه اعتياد برشمرد.

جزيني در پايان افزايش همبستگي اجتماعي، توسعه توانمندسازي اجتماعي، ايجاد امنيت اجتماعي، استفاده از خدمات اجتماعي با ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي را از مولفه‌هاي اصلي در مشاركت اجتماعي خواند و گفت: بايد با دو شاخصه كيفيت زندگي بهتر و بهبود عملكرد زندگي شاهد كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه باشيم.

ارسال نظرات