خبرهای داغ:
امام جمعه قم گفت: در مسئله برجام، حق دفاع از خود، دفاع و حمایت از مقاومت اسلامی و گفتمان برخورد با استکبار جهانی و آمریکا باید حفظ شوند و از این حقوق نمی‌توانیم کوتاه بیاییم.
کد خبر: ۸۵۷۸۷۹۹
|
۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به تفاوت جایگاه خانواده در نظام اسلامی با مکتب‌های غربی و شرقی اظهار کرد: در تئوری‌های مکاتبی همچون سرمایه‌داری و کمونیسم، فردگرایی و لذت‌جویی شخصی مد نظر است به همین دلیل خانواده چندان جایگاهی در آنها ندارد.

وی افزود: ساختمان فطرت بشر بدین گونه طراحی شده که قلب‌های همسران نسبت به یکدیگر دارای محبت و دوستی است که در پرتو آن، رحمت و علاقمندی در عمل شکل می‌گیرد؛ مودت، رحمت و احسان و نیکوکاری اموری هستند که در ذات انسان وجود دارند و در نظام خانواده نیز تجلی می‌یابند.

امام جمعه قم با بیان اینکه خشم‌های بیهوده و خودخواهی‌های بیجا رشته محبت میان همسران را از بین می‌برد گفت: این همان مخاطره بزرگی است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند؛ تهذیب نفس و اصلاح اخلاقی به همراه صبر و بردباری از جمله عواملی هستند که جلوی این خطر بزرگ را می‌گیرند.

وی ادامه داد: مودت قلبی و مهرورزی و ابراز محبت، قواعد مهم زندگی خانوادگی هستند به همین دلیل دین مبین اسلام بر این امور تاکید فراوانی دارد و پیامبر اکرم(ص) نیز در روایتی می‌فرمایند من مهربان‌ترین شما نسبت به خانواده خود هستم؛ دوستی و مهرورزی نسبت به همسر، نشانه و عامل ازدیاد ایمان شمرده شده است و می‌توان از این عامل در برابر هجمه‌های گسترده غرب علیه بنیان خانواده بهره جست.

اعرافی خاطرنشان کرد: ابراز محبت به همسر یکی از دستورات اسلامی است البته در عین حال مودت میان همسران نباید مانع از مهر و محبت نسبت به خداوند شود و به عبارتی، محبت و بندگی خداوند، در درجه نخست اولویت قرار دارد.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه در خطبه دوم به اهمیت توسعه ورزش‌های بومی و باستانی به‌ویژه ورزش‌هایی که مورد تاکید اسلام هستند اشاره کرد و گفت: اخلاق در ورزش، یکی از مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا می‌بینیم گاهی اوقات امور غیراخلاقی در میان ورزشکاران نفوذ می‌کند.

وی به فرا رسیدن ماه محرم و هفته امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و افزود: محرم ماه عاشورای حسینی است و باید هر سال بر شکوه مراسم مربوط به آن افزوده شود؛ پرچم پر افتخار عالم به برکت پیروزی انقلاب اسلامی هر سال در نقاط مختلف دنیا بیشتر به اهتزاز در می‌آید.

اعرافی با تاکید بر توجه به ابعاد معرفتی عاشورا به دور از دروغ، سست‌گویی و خرافه‌گرایی بر روی منابر و مداحی‌ها عنوان کرد: همچنین لازم است ابعاد حماسی این واقعه بزرگ را هم گرامی بداریم؛ عاشورا یعنی انقلاب اسلامی و یعنی همین زمان هم فریاد رسای ملت‌های مظلوم در برابر دشمنان بلند است و مقاومت اسلامی در لبنان، سوریه و دیگر مناطق جریان دارد.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه در روزهای اخیر، مقوله صلح امام حسن(ع) دچار تحریف شد گفت: سوال اینجاست که آیا صلح امام با معاویه نتیجه رغبت و علاقه بود؟ آیا اینگونه نبود که امام حسن(ع) به دلیل اجبار و شرایط موجود تن به صلح دادند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون امر به معروف و نهی از منکر و ارتباط آن با حماسه حسینی اشاره کرد و افزود: مسئولان، هیئت‌های مذهبی و همه اعضای جامعه باید این فریضه مهم را حتما مد نظر داشته باشند.

اعرافی در ادامه به فاجعه «منا» پرداخت و تصریح کرد: اگر نگوییم این فاجعه عمدی بوده، ولی همه آنچه برای یک کار عمدی لازم است در این فاجعه دیده می‌شود؛ لازم است حتما کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و مسئولان ما با اتکا به پشتیبانی ملت و فرهنگ عاشورا و فرمان رهبری، قاطعانه بیاستند و دولت‌های دیگر و مجامع جهانی را فعال کنند تا پرونده فاجعه منا به جریان بیفتد زیرا فقط همین یک پرونده برای بررسی اعمال فضاحت‌بار و جنایت‌کارانه آل سعود کافی است.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه به «برجام» اشاره کرد و گفت: حق نقد و واکاوی این مسئله برای مجلس و جریان‌ها موجود است و باید به آن احترام گذاشت و حرفشان را شنید و البته هرگونه اقدامی باید در پرتو حمایت‌های رهبری و جایگاه تیم مذاکره‌کننده صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مسئله برجام، حق دفاع از خود، دفاع و حمایت از مقاومت اسلامی و گفتمان برخورد با استکبار جهانی و آمریکا باید حفظ شوند و از این حقوق نمی‌توانیم کوتاه بیاییم ضمن اینکه نباید گمان کنیم مذاکره با آمریکا مشکلات ما را حل می‌کند زیرا اساس کار آنها بر دست‌اندازی و نفوذ است و دولت‌مردان آمریکایی نمی‌خواهند ملت‌های مسلمان پیشرفت کنند.


ارسال نظرات