حسینعلی شهریاری گفت:

کشتار مسلمانان نوعی تفکر داعشی به شمار می آید

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی: کشتار مسلمانان نوعی تفکر داعشی به شمار می آید
کد خبر: ۸۵۷۸۵۹۷
|
۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
به گزار ش خبر نگار خبر گزاری بسیج : مناسک حج امسال تنها به سقوط جرثقیل در مسجد النبی ختم نشد و اینبار نیز سرزمین منا بعلت سوء مدیریت سعودی ها در برقراری نظم و امنیت به قتلگاه حجاج تبدیل شد.
برخی از فجایع آنقدر عمیق هستند که هیچ واژه یا کلامی قدرت بیان آن را ندارد. چه کسی می داند چه گذشت به حال حاجیانی که برای دیدار یار به سرزمین منا رفتند و در همان جا لبیک گویان به دیدار حق شتافتند. سخت است درک کردن آنهایی که برای نجات جان خود دست و پا زدند اما فریاد رسی نداشتند، تشنه بودند و در گرمای سوزان تقلا کردند و برایشان گرما و صحرای کربلا تداعی شد "لبیک یا حسین" حال غریب حاجیان را نشان می داد، برخی شهادتین را خواندند و در منا پرواز کردند و برخی دیگر که چشم دلشان باز شده بود و این فضای شبیه شده را دیده بودند " یا حسین " گفتند و چشم بستند! هرلحظه هجوم جمعیت بیشتر می شد و تلاش برای نجات بی فایده بود در زیر دست و پای یکدیگر افتادند، له شدند و جان دادند...
ما چه می دانیم در آن دقایق چه گذشت به حال آنان؛ ما فقط دیدیم کوهی از اجساد را که در یک روز بعد روی هم تلنبار شده بودند و تنها اشک بود که مرهم دل داغ دیدمان بود.
هر چند این اولین حادثه خونبار در سرزمین وحی نبود اما اینبار عمق فاجعه عظیم تر بود و چه ظالمانه بودند دولتمردان سعودی که این چنین حوادثی را دوباره تکرار کردند و بار دیگر کربلای خونینی به راه انداختند، حادثه ای که دنیا را در ماتم و عزا فرو برد و شادی بزرگترین عید مسلمانان جهان را به ماتم تبدیل و به کامشان تلخ کرد، حادثه ای که آسمان از نظاره کردن آن در بهت فرو رفت و در پی آن رهبر معظم انقلاب از حزن این فاجعه سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد.
این فاجعه که امسال هنگام رمی جمرات در سرزمین منا رخ داد، جهان اسلام و ایران اسلامی را در فضای مصیبت و اندوه فرو برد و "به‌معنای واقعی کلمه عید را عزا کرد. آری صبح پنجشنبه، مصادف با عید قربان، بیش از هزاران نفر از حاجیان هنگام انجام مناسک حج بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند.
هم اکنون با گذشت چند روز از وقوع این حادثه چشم ها به خبرهای متفاوتی از سوی رسانه ها خیره شده است و در این بین هستند فرزندانی که در پی نام و نشانی از والدین مفقود شده خود در بین شهدا می گردند، سخت تر از آن شمارش تعداد شهدای ایرانی است که هر لحظه بر آمار آنان افزوده می شود و طبق لیست نهایی که از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شد اسامی جان‌باختگان فاجعه منا را 465 نفر از ایرانیان اعلام کردند.
در همین راستا در پی حادثه منا در عربستان سعودی و کشته و زخمی شدن هزاران نفر از حجاج، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با محکومیت این حادثه دل‌خراش، تأکید کردند که آل سعود در مدیریت حج بی‌کفایت است.

حسینعلی شهریاری در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما  با بیان اینکه حادثه جرثقیل یا فشار آوردن به صف حجاج در سرزمین منا یک اتفاق نیست بلکه خرابکاری آل‌سعود است، اظهار داشت: باید تمام امکانات امنیتی و رفاهی جهت انجام مناسک حج برای حجاج فراهم باشد.
وی افزود: وقوع این حادثه بسیار غمناک بود زیرا سرزمین منا و حج مامن امن الهی هستند که کشته شدن هزاران نفر از زوار در آنجا بسیار دردناک است.
شهریاری با بیان اینکه کشتار مسلمانان نوعی تفکر داعشی به شمار می آید، ادامه داد: این تفکر داعشی است و سردمداران عربستان همان تفکر را در پیش گرفته اند.
وی در ادامه اذعان کرد: سوء مدیریرت آل سعود باعث این اتفاق شد، زیرا در ماه های حرام هم با کشتار زنان و کودکان در یمن، بحرین و عراق این اعمال را از خود بروز دادند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: کشتار حجاج در مکه مکرمه اقدامی عمدی و برنامه ریزی شده بود زیرا عربستان سعودی امکانات و دوربین های زیادی برای کنترل در طی مسیر دارند که می توان گفت این اتفاق ناگهانی محسوب نمی شود و با برنامه ریزی رخ داده است.
وی بیان کرد: عربستان می خواهد از این طریق پای حجاج را از رفتن به مکه مکرمه کوتاه کند و گرنه کنترل این جمعیت در مقابل جمعیت 20میلیونی که برای اربعین به کربلای معلی می روند بسیار اندک است و با مدیریت و برنامه ریزی صحیح تر و منظم تری می شد از وقوع چنین حادثه ای جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: هر ساله در اربعین چندین برابر این جمعیت به زیارت امام حسین(ع)می‌روند ولی چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد و این اتفاقی ناگزیر نبوده بلکه بی‌تدبیری دولت عربستان است.
شهریاری ادامه داد: در این زمینه باید پیرو مقام معظم رهبری بود و در مقابل عربستان نیز باید در قبال این سهل انگاری پاسخگو باشد و عذر خواهی کند، همچنین هر چه سریعتر اجازه دهد جان باختگان شناسایی و به ایران بازگردند.



ارسال نظرات
آخرین اخبار