در حالیکه بر اساس اعلام فائو 70 درصد سود تجارت آزاد جهانی به جیب کشورهای توسعه یافته می‌رود، آمریکا، ژاپن، استرالیا، مالزی، برونئی، ویتنام، شیلی، مکزیک، کانادا، نیوزیلند، پرو، و سنگاپور موافقتنامه تجارت آزاد امضاء کردند.
کد خبر: ۸۵۷۷۷۶۹
|
۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از پنج سال مذاکره بین آمریکا، ژاپن، استرالیا و 9 کشور دیگر حاشیه اقیانوس آسیا، تواتفقنامه تجارت آزاد بین این کشور روز گذشته به امضا رسید، این موافقنامه موسوم به "ترنس پسیفیک" است که به گفته آنها موانع تجارت بین این کشورها را کاهش خواهد داد.

کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا، مالزی، برونئی، ویتنام، شیلی، مکزیک، کانادا، نیوزیلند، پرو، و سنگاپور عضو این موفقتنامه هستند.

به گزارش بلومبرگ، به دلیل نگرانی از تأثیر منفی کاهش رشد اقتصادی چین بر اقتصاد این کشورها از عضویت در این موافقتنامه تجارت آزاد کنار گذاشته شد.

این موافقتنامه روز آتلانتای آمریکا توسط نمایندگان این کشور به امضا رسید.

یکی از مهمترین موانع سال های گدذشته امضای این موافقتنامه، اختلاف بر سر حق انحصار برخی دارو ها بوده است.

بر اساس این گزارش، این کشورها 40 درصد از کل اقتصاد جهان را تشکیل می دهند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، درمراسم امضای این موافقتنامه اعلام کرد در حالی که 95 درصد خریداران بالقوه کالاهای ما خارج از مرزها قرار دارند ما نمی توانیم به کشورهایی مانند چین اجازه دهیم که قوانین اقتصاد جهانی را تعیین کنند.

کاخ سفید امضای توافقنامه تجارت آزاد ترنس پسیفیک را فرصتی برای افزایش صادرات کالاهای تولیدی آمریکا و رونق اشتغال در این کشور اعلام کرده است.

این تفاهمنامه 18 هزار تعرفه وارداتی را برای کالاهای آمریکایی که در حال حاضر موجود است را حذف خواهد کرد.

این 18 هزار تعرفه تجاری 59 درصد از کل 56 میلیارد دلار صادرات آمریکا به کشورهای عضو این توافقنامه را شامل می شود.

در صورت اجرا، این توافقنامه پس از توافقنامه کشورهای آمریکای شمالی، بزرگ‌ترین توافقنامه تجارت آزاد آمریکا با دیگر کشورها خواهد بود.

یکی از مهمترین مسائلی که در توافقنامه‌های تجارت آزاد بین کشورها، سهم نابرابر عایدی کشورهای عضو آنها از سود این موافقتنامه هاست.

به گزارش فائو سازمان خواروبار جهانی، 70 درصد سود ناشی از حذف تعرفه‌های تجاری موجود بین کشورها در توافقات تجاری بین المللی به کشورهای با اقتصاد بزرگ و توسعه یافته رسیده و سهم کشورهای با اقتصاد کوچکتر و در حال توسعه تنها 30 درصد است.

اخیرا محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پیوستن به تجارت آزاد جهانی اعلام آمادگی کرده است.

ارسال نظرات