رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و هیئت تجاری 15 نفره درحالی به ایران آمدند که تنها با وزیر صنعت و مدیر عامل بانک این وزارتخانه دیدار کردند و اطلاعات زیادی از زمینه‌های مورد نظرهمکاری دو کشور وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۷۷۶۸۸
|
۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، درحالی که حساسیت زیادی در قبال ورود هیئت‌های انگلیسی وجود دارد، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس در سکوت خبری خاصی به ایران وارد شد.

این هیئت تجاری شامل ریچارد دالتون رئیس اتاق بازرگانی انگلیس،  آلن رایدز رایزن بازرگانی و 15 مدیر ارشد و کارشناس در بخش‌های انرژی، حقوق، مهندسی و سایر بخش‌ها هستند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، این هیئت تجاری تنها دیداری‌هایی با وزیر صنعت و مدیر عامل بانک صنعت و معدن داشته است و بر خلاف ادعای‌های دولت یازدهم درباره خصوصی سازی هیچ گونه دیداری با بخش خصوصی نداشته است.

برای پیگیری این موضوع به سراغ مسئول روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران رفتیم. وی به تسنیم گفت، اینکه هیئت اقتصادی تجاری به چه منظوری به ایران آمده است، نمی‌دانیم و به طور کلی از ورود این هیئت به ایران مطلع نبودیم.

مسئول روابط عمومی اتاق ایران گفت: برای دیدار رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و هیئت تجاری همراه با اتاق بازرگانی ایران، هماهنگی به عمل نیامده است و ما برنامه ای در این خصوص نداریم.

روابط عمومی سازمان توسعه تجارت به عنوان بخش دولتی توسعه دهنده روابط تجاری کشور نیز در این ارتباط به تسنیم گفت که این هیئت با وزیر صنعت و بانک صنعت و معدن دیدار داشته است و ارتباطی به ما ندارد.

اما روابط عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت درباره ورود این هیئت تجاری به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و دلایل سکوت خبری این وزارتخانه درباره ورود این هیئت، گفت: ما هیچ خبرنگاری را برای پوشش خبری این دیدار دعوت نکرده بودیم، البته مساله مهمی نیز نبوده است. یک هیئت مانند هیئت‌های دیگری است که به کشور می‌آید.

وی افزود : ما نیز نمی دانیم که چه بخشی این هیئت تجاری را به ایران دعوت کرده است اما دلیل برگزاری این دیدار به خاطر درخواست این هیئت برای دیدار با وزیر صنعت بود.

پیش قدم شدن اقتصاد فربه دولتی برای ارتباط با انگلیس

به گزارش تسنیم، جزئیات زیادی درباره دلایل ورود این هیئت تجاری به ایران وجود ندارد. اما بر اساس اخبار منتشر شده سامانه اطلاع رسانی وزارت صنعت، این هیئت به دنبال فرصت حضور در بازار ایران است.

همچنین گفته می‌شود که انگلیس می‌تواند در زمینه های مختلف از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و تامین فناوریهای نوین به ایران کمک کند .

این که بخش دولتی به جای بخش خصوصی پیش قدم ارتباط تجاری با انگلیس شده است جای بحث و پاسخگویی دارد؟

به علاوه انگلیس سابقه خوبی در طول تاریخ تعاملات خود با ایران ندارد و با توجه به سیاست بازی های خود در ایران به روباه پیر شهرت گرفته است. به دلیل همین سیاست بازی هاست که هرگونه تحرک این کشور در ایران با علامت سوال های بسیار مواجه می شود و سفر چراغ خاموش هیئت تجاری انگلیس به ایران نیز از این جمله است که ضرورت شفاف سازی مسئولان کشورش را می طلبد.

ارسال نظرات