عضو کمیسیون مشورتی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ارائه آمارها و علل اعتیاد بدون پشتوانه پژوهشی هزینه‌ها را افزایش داده و سبب دور شدن از هدف می‌شود، بر ضرورت انجام اقدامات پژوهشی در زمینه اعتیاد تاکید داشت.
کد خبر: ۸۵۷۷۵۸۱
|
۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، حجت الاسلام صابر اکبری جدی  اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد به صورت تک بعدی امکان پذیر نیست و راهکار اجتماعی شدن رویکرد مناسبی بوده که می‌تواند در این زمینه کارساز باشد. همچنین مبارزه با اعتیاد به صورت همه جانبه تنها با فعالیت یک سازمان امکان پذیر نبوده و به نظرم وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر راهکار خوبی را بیان داشته‌اند.

وی افزود: اینکه همه پای کارآیند و در راه مبارزه و پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند، خوب است ولی باید توجه داشت که مسئولین با این رویکرد از مسئولیت خود شانه خالی نکنند و به بهانه اجتماعی شدن از مساله مبارزه جدی غافل نمانند.

عضو کمیسیون مشورتی شورای انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم فعالیت همه نهادها و مردم و مسئولین در چارچوب مشخص جهت مبارزه با مواد مخدر، گفت: فعالیت همگانی و اجتماعی بر علیه اعتیاد و مواد مخدر لازم است به صورتی انجام گیرد که همه با هم هماهنگ شوند و همچون قطعات پازل یکدیگر را کامل سازند.

حجت الاسلام اکبری جدی با اشاره به اینکه همه توانمندی‌ها جهت مبارزه با مواد مخدر باید به خط شود، تصریح کرد: مسئولین باید در زمینه کاهش اعتیاد و رفع علل آن اهتمام بیشتری داشته باشند و در راه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر شعاری عمل نکرده و وارد عرصه عمل شوند.

به گفته وی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر کار فرهنگی و تبلیغاتی را طلب می‌کند ولی باید در این راه توجه داشت که سیاه نمایی رسانه‌ای انجام نشود؛ بلکه به صورتی عمل کرد که جامعه نسبت به مساله اعتیاد و مواد مخدر حساس شده و این موضوع از مسائل مهم اجتماعی تلقی شود.

عضو کمیسیون مشورتی شورای انقلاب فرهنگی از ستاد مبارزه با مواد مخدر خواست، جلسات بیشتری با نهادها و دستگاه‌ها برگزار کند و ضمن تقسیم کار، مسئولیت از آنان بخواهد. همچنین ستاد به روحانیون و ائمه جماعت اینکه چه نکاتی را باید به مردم هشدار دهند، ارائه سازد.

حجت الاسلام اکبری جدی یادآور شد: بررسی علل و عوامل گرایش به مصرف مواد مخدر، کاهش سن اعتیاد و افزایش اعتیاد زنان و ... نیاز به کار پژوهشی دقیق دارد که بتوان با نتایج آن اقدامات لازم را با اولویت بندی انجام داد.

وی در رابطه با اینکه برخی کمبود شادی را علت افزایش اعتیاد می‌دانند، تصریح کرد: این صحبت‌‎ها گاهی بدون پشتوانه پژوهشی بیان می‌شود و کد اشتباه به مسئولین و مردم می‌دهد. مگر 200 سال قبل شادی بیشتر بود که اعتیاد اندک بود؟ مسائل اجتماعی متاثر از عوامل مختلف است. آیا در کشورهای غربی شادی لازم نیست که آنها هم درگیر موضوع اعتیاد هستند؟

معاون فرهنگی سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهارداشت: ارائه کد غلط در مورد علل اعتیاد تنها هزینه‌ها را افزایش داده و ما را در رسیدن به هدف دور می‌سازد. بنده نیز چون کار تحقیقاتی در زمینه اعتیاد انجام ندادم، نمی‌توانم مطلق بیان کنم که علت شیوع اعتیاد در جامعه چیست ولی آنچه واضح و مبرهن بوده اینکه ارتباطات خانوادگی و مناسبات صمیمی میان اعضای خانواده از بین رفته است.

حجت الاسلام اکبری جدی خانواده را عاملی بازدارنده در بروز اعتیاد برشمرد و گفت: هرچه قدر نظارت خانواده کمتر باشد فرصت انحراف و فعالیت ناهنجار اجتماعی افزایش می‌یابد. استحکام روابط خانواده، رفت و آمد فامیلی و ارتباط گرم فرصت انحراف را اندک کرده و فضا را برای فعالیت پر مخاطره نا امن می‌سازد.

وی دوری از باورها و اعتقادات امیدبخش را بخش عمده علت افسردگی برشمرد و عنوان داشت: وقتی اعتقاد داشته باشیم که خدایی وجود دارد که ما را می‌بیند و در سخت ترین شرایط نیز همراه ما است، از افسردگی و ناهنجاری‌ها در امان خواهیم ماند.

عضو کمیسیون مشورتی شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ناامیدی و القاء آن سبب گسترش اعتیاد می‌شود، افزود: دوری از خدا سبب شده فرد برای آرامش روح و روان خود به سمت مسکن‌های لحظه‌ای روی آورد و زمینه برای سوق یافتن به سمت آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام اکبری جدی در ادامه با اشاره به نقش آگاهی در پیشگیری از اعتیاد تصریح کرد: قربانیان اعتیاد اکثر از قشر ناآگاه جامعه‌اند و بیشترین طعمه‌ها در این حوزه افرادی هستند که نسبت به مساله اعتیاد و عوارض مصرف مواد مخدر دانش ندارند.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح شیوه‌های تربیتی خانواده‌ها باید به سمت عزت نفس و اعتماد به نفس دادن به فرزندان باشد، در پایان خاطرنشان کرد: مسئولین نظامی و انتظامی نیز باید اقداماتی را به صورت گسترده‌تر انجام دهند که ترانزیت مواد مخدر از ایران صورت نگیرد و این مواد به کشور نیز نشت نکند و اعتیاد کاهش یابد.
ارسال نظرات