یک اقتصاددان در واکنش به نامه چهار وزیر به روحانی با بیان اینکه نباید اپوزوسیون پرورش داد ،گفت: وزیر اقتصاد خود مسئولیت دارد و در صورتی که افرادی در بدنه دولت با برنامه‌های وی مخالفت می‌کنند، برای او راه حل استعفا گذاشته شده تا حقایق روشن شود.
کد خبر: ۸۵۷۷۳۷۶
|
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی پازوکی  با اعلام این مطب اظهار کرد: سال 94 سال سختی برای اقتصاد است که کشور بعد از انقلاب اسلامی تجربه می‌کند. اما بنده فکر می‌کنم در صورتی که علمی و منطقی با این مشکلات برخورد کنیم، بر رکود فائق می‌آییم.

وی با بیان اینکه مخالف نامه نوشتن 4 وزیربه رئیس جمهور هستم، تاکید کرد :  قرار نیست که اپوزوسیون پرورش دهیم. وزیر اقتصاد درباره این مشکلات مسئولیت دارد و در صورتی که افرادی در بدنه دولت با برنامه های وی مخالفت می‌کنند، برای وی راه حل استعفا گذاشته شده است تا حقایق روشن شود.

وی  با بیان اینکه وزیر اقتصاد و دولت باید برای برون رفت از رکود برنامه ارائه دهند، تصریح کرد:  دولت حسن روحانی برای حل مشکلات اقتصادی راهکار ارائه دهد نه اینکه وزرایش نامه بنویسند. 

وی تاکید کرد: دولت آقای روحانی با کمک سایر قوا باید پیشرفت و توسعه را در دستور کار خود داشته باشد و واقعیت‌های اقتصادی را بپذیرد.

پازوکی یادآور شد:  بخش اقتصادی کشور برای توسعه اقتصادی نیازمند ارتباط اقتصادی با سایر کشورهای پیشرفته است اما این ارتباط باید بر اساس منافع ملی و تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باشد.

وی تصریح کرد:  ما نیازمند به برقراری ارتباط با غرب و کشور‌های توسعه یافته اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و ژاپن هستیم زیر این کشورها 80 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند.

پازوکی تاکیدکرد: اما در این ارتباط باید توجه داشته باشیم که غرب در اقتصاد کشور دخالتی نکند، زیرا هر فرد و کشور دربرقراری روابط اقتصادی به دنبال منافع شخصی خود است. بنابراین ما نیازمند برقراری روابطی برد-برد با سایر کشورها هستیم.

وی اظهار کرد: ایران در مقایسه با کشورهای دیگری منطقه مانند امارات و ترکیه مزیت‌هایی مانند انرژی و نیروی کار ارزان و تحصیل کرده دارد که شرایط حضور سرمایه گذار خارجی را فراهم می‌کند.

پازوکی تاکید کرد: براساس سند چشم انداز توسعه، ایران الان باید شاگرد اول منطقه در بخش اقتصادی باشد، اما در این زمینه تنها به شعار بسنده کرده‌ایم.

نوکر غرب نشویم

وی یادآور شد:  کشور ژاپن به خاطر بمب اتمی آسیب زیادی از آمریکا دید، اما اکنون رابطه مناسبی با غرب دارد. در برقراری راوابط اقتصادی با غرب باید روابطی منطقی داشت و نباید نوکر آنها شد.

وی با بیان اینکه ما، دشمن داریم و بنده این را می فهمم گفت: درصورتی که با برداشته شدن تحرم‌ها شرکت‌های آمریکایی تکنولوژی خودرا برای برداشت نفت به کشور بیاورند و براساس ارتباطی منطقی از آنها بهره برداریم، به نفع منافع ملی است.

پازوکی با اشاره به لزوم اصلاح  انضباط پولی در کشور تصریح کرد:دولت وظیفه دارد که انضباط پولی را به کشور برگرداند که این وظیفه بر عهده هیمن وزیر اقتصاد است که به جای آن به رئیس جمهور نامه نوشته است.

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی ما ورشکسته است گفت: در این شرایط ما شاهد حضور سرمایه‌های سرگردان مردم هستیم که باید به سمت تولید هدایت کند.

پازوکی تاکید کرد: ساماندهی درآمد‌های کشور و انضباط مالی برعهده وزیر اقتصاد است و در سند چشم انداز، مالیات به عنوان منبع درآمد دولت دیده شده است اما فرار مالیاتی در کشور غوغا می‌کند.

فرار مالیاتی معادل بودجه عمومی

وی یادآور شد: فرار مالیاتی ما 20 درصد تولید داخلی، یعنی رقم 200 هزار میلیارد تومان و تقریبا معادل بودجه عمومی کشور است. بنابراین مشکل ما قانون نیست بلکه نحوه اجرای آن است که ما اطلاعات و تکنواوژی لازم برای دریافت مالیات نداریم.

وی تصریح کرد: در بخش گرفتن مالیات نیز می توانیم از تجربه غرب استفاده کنیم به طوری که آمریکایی‌ها می‌گویند: "از مرگ می‌شود فرار کرد اما از مالیات نه" که ما نیز باید به آن سمت حرکت کنیم.

وی همچنین به هزینه‌ کردن‌هایی غیر ضرور در دولت اشاره کرد و گفت: این هزینه‌ها و ریخت و پاش ها باید کاهش پیدا کند. همچنین باید اشاره کرد با بزرگ شدن دولت هزینه های آن نیز بزرگ شده است.

پازوکی همچنین یاد آورشد که بخش‌های پژوهشی کشور سالانه هزینه های زیادی داشته اما خروجی ندارند که دراین زمینه نیز باید تجدید نظر شود.

این استاد دانشگاه افزود:  برای برون رفت از شرایط فعلی همچنین باید سیاست‌های پولی و مالی و حمایت از بخش خصوصی واقعی توجه شود.

رکود فعلی به خاطر رانت و انحصار است

وی با شاره به راهکار‌های خود برای توسعه بخش خصوصی در اقتصاد کشور گفت: برای حضور بخش خصوصی باید رقابت، ایجاد کرد و جلوی رانت گرفته شود. هیمن رانت‌ها باعث شده است که با رکود فعلی مواجه شویم.

وی درپایان گفت: رقابتی کردن اقتصاد، رفع انحصار و شفافیت در اقتصاد باعث تابیدن نور بر افراد رانت‌خوار می‌شود.

ارسال نظرات