معاون اداری مالی امور وزارت خارجه، با اشاره به ارزش مقام مشورتی سازمان ملل متحد، گفت: سازمان‌های مردم نهاد زمینه کاهش فاصله دولت و ملت را فراهم می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۷۷۰۱۱
|
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: مهدی دانش‌یزدی عصر دیروز در مراسم اعلام رسمی اعطای مقام مشورتی سازمان ملل به موسسه آموزشی جواد الائمه(ع) یزد، با بیان اینکه سازمان ملل ابعاد و زوایای مختلف دارد، اظهار داشت: بسیاری از آمارهایی که در ارتباط با مسائل اجتماعی در سازمان ملل مطرح می‌شود بسته به شرایط زمان قابل تغییر است.

وی با بیان این سوال که سازمان ملل چه فایده‌ای دارد، گفت: اگر سازمان ملل قرار است یک دادگاه عدل برقرار کند این سوال درست است ولی از آنجا که سازمان ملل یک نهاد سیاسی است، ربطی به این بحث ندارد.

معاون امور اداری مالی وزارت خارجه عنوان کرد: در سازمان ملل کشوری با 12 کیلومتر وسعت و 22 هزار نفر جمعیت داریم که از بسیاری شهرهای ایران هم کوچک‌تر است و از طرف دیگر چین هم با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت هم عضو این سازمان هستند و هر کدام تنها یک رای دارند.

دانش با اشاره به اینکه سازمان ملل برای حفظ صلح وامنیت بین‌الملل به وجود آمد، گفت: یکی از اهداف سازمان ملل، بحث توسعه است.

وی به منشور سازمان ملل اشاره کرد و گفت: هم در اهداف و هم در اصول سازمان ملل آمده که امر توسعه یکی از وظایفی است که به عهده سازمان ملل گذاشته شده است. الان اختلافی که در دنیا و بین کشورهای مختلف به وجود آمده، به دلیل توسعه یافتگی یا توسعه نیافتن است. امسال قبل از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، پیش اجلاسی صرفا در زمنیه توسعه برگزار شد و رئیس‌جمهور ایران هم در این مجمع مباحث خوبی مطرح کردند.

وی ادامه داد: کار شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل پرداختن به زوایای مختلف امر توسعه است و اعضای این شورا هر سه سال با رای تمام اعضای سازمان ملل انتخاب می‌شوند. سازمان ملل وظیفه دارد که سازمان‌های غیر دولتی را هم به بازی گرفته و نظرات آنها را بشنود تا زمینه استفاده از این نظرات فراهم شود. یکی از دلایلی که سازمان‌های غیر دولتی در سازمان ملل به بازی گرفته شده‌اند، کاهش تفاوت‌های بین دولت‌ها و ملت‌ها است.

وی با بیان این مطلب که دیده شدن سازمان‌های مردم نهاد در زمینه اقتصادی اجتماعی بود، گفت: با گذشت 70 سال از فعالیت سازمان ملل، سازمان‌های غیر دولتی فعالیت‌های سیاسی هم انجام می‌دهند.

معاون امور اداری مالی وزارت خارجه با اشاره به اینکه در استان یزد نخستین مقام مشورتی سازمان ملل کسب می‌شود، گفت: این که یک مجتمع خیریه آموزشی بتواند این مقام را دریافت کند، اهمیت بسیار بالایی دارد. این مقام سبب بهبود وضعیت و جایگاه این موسسه در بعد بین‌المللی می‌شود، گرچه ممکن است در داخل کشور چندان دیده نشود، اما در بعد بین‌المللی تاثیر بسیار بالایی دارد.

وی با بیان این مطلب که عالم سیاست عالم واقع‌گرایی است، گفت: سازمان ملل یک سری امکانات دارد که اگر استفاده نکنیم، دیگران استفاده می‌کنند و ما باید از حقمان به عنوان یک عضو سازمان ملل بهره بگیریم.

دانش ادامه داد: هرچقدر که سازمان‌های غیردولتی ما این مقام را کسب کنند و بتوانند با جوامع بین‌المللی ارتباط داشته باشند، بهتر و موثرتر است. سازمان ملل مانند دریایی است که هرچقدر از این دریا بتوانیم برداشت کنیم به نفع ماست و باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

ارسال نظرات