همانقدر که برای تک تک افراد جامعه امری حیاتی و مورد توجه است، برای سرمایه گذاران بورسی نیز توجه و زیرنظر گرفتن صنعت و تحولات حوزه دارو در کشور جذاب و قابل تامل می باشد ...
کد خبر: ۸۵۷۶۹۰۵
|
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، همانقدر که برای تک تک افراد جامعه امری حیاتی و مورد توجه است، برای سرمایه گذاران بورسی نیز توجه و زیرنظر گرفتن صنعت و تحولات حوزه دارو در کشور جذاب و قابل تامل می باشد.
بر این اساس بررسی روند معاملاه بازار سرمایه در دو سال گذشته نشان می دهد برخلاف بسیاری از صنایع و شرکتهای بورسی که در این مدت حال و احوال خوشی نداشته اند، رکود اقتصادی تاثیر کمتری را بر صنعت دارو داشته است و گزارش‌های سال گذشته شرکتهای فعال در این صنعت نشان می‌دهد پیش‌بینی سود 94 این شرکتها عمدتا بیشتر از سود محقق شده سال 93 بوده است که بخشی از آن به‌دلیل ورود دارو‌های جدید است که توانسته اند حاشیه سود خوبی را شرکتهای فعال در حوزه دارو فراهم کند و بخشی دیگر نیز به‌دلیل تاثیر‌پذیری پایین این صنعت از شرایط رکودی حاک بر اقتصاد کشور است.
البته شاید اتفاقاتی چون امکان استفاده از تسهیلات یوزانس به جای گشایش‌های ال سی که طی ابلاغیه به شرکت‌های دارویی در یکی دو ماه گذشته اعطا شده است نیز بتواند زمینه‌ساز رشد شرکت‌های داوریی در بورس و افزایش حاشیه سود آنها باشد.
به باور کارشناسان، یکی از مزایای بازگشایی یوزانس برای صنایع دارویی ایران در بخش شرکت‌های تولیدی است؛ چرا که این شرکت‌ها در گذشته در خصوص واردات مواد اولیه و بازگشایی‌های ال سی با مشکلات زیادی مواجه بوده اند به‌طوری ‌که 30 درصد از مبلغ کل قبل از دریافت کالا و 70 درصد آن نیز در لحظه واگذاری‌ها دریافت می‌شد، اما در شرایط کنونی این یوزانس‌ها کمک می‌کنند که شرکت‌ها شش ماه پس از دریافت مواد اولیه کل مبلغ را به بانک‌ها پرداخت کنند.
از سوی دیگر، قانون یوزانس باید مورد پذیرش شرکت همکاری‌کننده باشد؛ یعنی اگر کشور فروشنده از این قوانین تجاری استفاده نکند این معامله صورت نمی‌گیرد که به نظر می‌رسد با رقابتی که میان شرکت‌های تولید‌کننده مواد اولیه دارویی در شرایط کنونی دیده می‌شود، بیشتر کشور‌ها پذیرنده این قانون باشند.
با گذر از این موضوعات می توان گفت با وجود همه پتانسیل هایی که صنعت دارو در جهان و نیز کشور ما از آن بهره مند است یکی از تهدیدهای غیرقابل انکار این صنعت در کشور موضوع قاچاق دارو باشد که علاوه بر کاهش سودآوری شرکتهای فعال در این گروه می تواند خبر ناخوشی برای سلامت افراد جامعه باشد.
بر اساس آمار، دارو یکی از این کالاهایی است که قاچاق آن سودآوری زیادی در دنیا دارد که مواردی چون تحریم‌های بین‌المللی می تواند آن را پررنگ تر کند و در پی این اتفاق سلامت جوامع نیز به خطر بیفتد؛ از طرفی دیگر وجود داروهای قاچاق در بازار، به سیاست‌های کنترلی و قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو در کشور هم ضربه می زند که شرکتهای دارویی و داروخانه‌ها متضرر اصلی آن خواهند بود. هر چند همانگونه که گفته شد معضل قاچاق دارو، مختص کشور ما نیست و در سطح بین‌المللی این مشکل برای همه کشورها وجود دارد؛ تا جایی که برخی از منابع، سودآوری سالانه صنعت قاچاق دارو در جهان را 75 میلیارد یورو برآورد می‌کنند.
همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه قاچاق دارو سودآوری شرکتهای فعال را تحت تاثیر منفی قرار داده و از همه مهمتر سلامت افراد جامعه را به بازی می گیرد تجارت داروهای تقلبی است که از قضا سودآورترین بخش قاچاق دارو در دنیاست؛ چرا که داروهای تقلبی به بهایی بسیار ناچیز توسط قاچاقچیان تهیه و وارد بازار دارویی کشور می‌ شود و پایین بودن قیمت داروی قاچاق در بازار از داروهای اصل، زیاندهی شرکتهای فعال در این صنعت را به همراه دارد و به خطر افتادن سلامت مصرف‌کنندگان و آسیب سلامت کشور و هزینه های مضاعف تحمیلی بر دولت نیز که دیگر نیازی به توضیح ندارد.
البته این اتفاق نه تنها شرکتهای فعال در حوزه دارو بلکه صنایع دیگر را نیز در کشور تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد که یکی از این صنایع که تعدادی از شرکتهای آن در بورس فعالیت می کنند صنعت بیمه است که تحت تاثیر قرار گرفتن سودآوری آنها از ورود داروهای تقلبی و در پی آن بیماری افراد جامعه و استفاده از تسهیلات شرکتهای بیمه ای از جمله مشکلات آنها در زمینه قاچاق داروهای تقلبی محسوب می شود.
با این وجود در خصوص چرایی ورود داروی قاچاق به کشور باید گفت تحریم‌ها یکی از مشکلاتی است که موجب سخت شدن رد و بدل کردن پول با طرف های خارجی می شود؛ بعلاوه این که برخی از داروهای قاچاق نیز وارد نمی‌شوند، بلکه از چرخه داخلی توزیع دارو تهیه می‌شوند. به باور کارشناسان در حال حاضر دارویی که وارد سیستم رسمی کشور می‌شود با نسخ جعلی و بیمه خریداری می‌شود تا قیمت تمام شده آن ارزان‌تر محاسبه شود و در ادامه این دارو دوباره وارد سیستم دارویی کشور شده یا از مرز‌ها خارج می‌شود که بخشی از راه حل این مشکلات را می بایست در این موضوع جستجو کرد که بیمه‌ها به دنبال الکترونیکی شدن و ارائه نسخ الکترونیکی در پرداخت‌ها باشند تا به عنوان یک سیستم واحد از قاچاق و اضافه پرداختی بیمه‌ها جلوگیری شود.
از سوی دیگر وجود تقاضا در جامعه و عدم تعریف سازوکاری درست در شیوه تامین دارو توسط مردم هم می توان انگیزه کافی را به قاچاقچیان دارو بدهد که در این زمینه باید سیاستی پیشه کرد که علاوه بر این که مردم داروهای مورد نیاز خود را از داروخانه ها تهیه کنند، نظارتی دقیق نیز بر داروخانه ها برای تامین دارو و فروش محصولات اصلی شرکتهای دارویی به مردم باشد ...

مهدی حاجی وند
ارسال نظرات