ترکیه با پایین آوردن قیمت تخم مرغ خود سعی در گرفتن بازار صادراتی ایران دارد
کد خبر: ۸۵۷۶۸۹۸
|
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار بیان داشت: خوشبختانه با وجود نزدیک شدن به هوای سرد اما تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر شیوع آنفولانزا نه در واحدهای بومی و نه صنعتی وجود ندارد، و بنابراین در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته وزارت جهاد عمده سیاستش این بوده که من باید تولیدم را در مدت 5 سال به برنامه مدنظر خود برسانم، در این رابطه نیز حمایت‌های مختلفی صورت گرفت و لذا تولید انجام شد.

وی گفت: در حالی این تولیدات صورت گرفت، که کاملا بازار رها شده بود و متأسفانه کمترین اقدامی در رابطه با بازار داخلی ، صادرات و ترویج مصرف انجام ندادند. لذا به همین دلیل است که الان شاهد تولید مازاد تخم مرغ هستیم.
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور بیان داشت: ما از یک سال و نیم قبل با وزارت جهاد نشست های زیادی داشتیم و در نهایت پذیرفتند که برخی اقداماتی که تا به حال صورت گرفته است،  درست نبوده.
وی اضافه کرد: خوشبختانه از سال گذشته برنامه‌ای منظم برای جوجه یک روزه و میزانی که باید هر ماه ، به تناسب فصل  اول، دوم، سوم و چهارم سال ریخته شود، تعیین شد و قرار شد از طریق سامانه الکترونیک اتحادیه میهن تمام کنترل‌ها انجام شود.
وی افزود: گر چه این سامانه کار خود را آغاز کرده است اما به دلیل این که نیاز به زیرساخت‌هایی در استان دارد و آن‌ها باید کمی توجیه شوند، شاید به 60، 70 درصد خواسته‌هایمان رسیده‌ایم اما امیدواریم که این موضوع آثار خود را در سال‌های آینده به خوبی نشان دهد.
طلاکش با بیان این که صادرات الان وضعیت خوبی دارد، بیان داشت: مدتی قبل به این دلیل که بحث شیوع آنفولانزا مطرح شده بود، با انباشته شدن تخم مرغ مواجه شدیم، لذا هنوز هم با وجود رونق صادرات قیمت تخم مرغ با قیمت واقعی خود در بازار فاصله زیادی دارد.
وی تصریح کرد: قیمت تخم مرغ در بازار الان 3250 تا 3300 است در صورتی که قیمت تمام شده با در نظر گرفتن سود متعارف مرغدار 4100 است.
دبیر کل کانون مرغ تخم گذار با اشاره به این مطلب که چنان چه وضعیت بازار صادرات تخم مرغ به همین منوال جلو برود، امیدوار خواهیم بود تا 30 درصد از مشکلات کاهش پیدا کند، به «نسیم» گفت: گرچه فکر می کنم که انتظار برای خوب شدن و بهتر شدن اوضاع بیش از یک سال طول می کشد اما باید تأکید کنم که در حال حاضر وضعیت خوب نیست.
وی در رابطه با صادرات تأکید کرد: ترکیه جدی ترین رقیب ما در بحث صادرات تخم مرغ است و اگر چه به صورت مستقیم نمی‌تواند این صادرات را داشته باشد اما به صورت غیرمستقیم از طریق شمال ترکیه تخم مرغ به عراق می‍‌فرستد، گاهی هم قیمت را بسیار پایین می‌کشد تا بتواند ایران را از میدان به در کند.
وی گفت: اگر دولت به بخش صادرات یارانه می‌داد کمی از مشکلات حل می‌شد و ترکیه نیز نمی‌توانست برای ما عرض اندام کند، اما متأسفانه این حمایت از سوی دولت صورت نگرفت.
وی افزود: ما حتی از دولت خواستیم تا به صورت امانت مدتی مبلغی را به صنعت تخم مرغ بدهد و ما پس از یک سال آن مبلغ را بازگردانیم اما این پیشنهاد را نیز نپذیرفت، در صورتی که اگر دولت حمایت می کرد خیلی زودتر از این‌ها مشکلات این صنعت حل می‌شد.
ارسال نظرات