در شهرستان ملكشاهي ظرفيتهاي بزرگي از صنايع دستي مختلف وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۷۶۸۲۷
|
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ شهرستان ملكشاهي در حوزه صنايع دستي داراي استعدادها و قابليتهاي ارزشمندي است كه مي توان با حمايت هر چه بيشتر از آنها، اقتصاد شهرستان را مقاومتي نمود و توسعه داد.

اين صنايع دستي كه قدمتي طولاني دارند و بخشي از ميراث فرهنگي و مردم شناختي منطقه محسوب مي شوند، بسيار متنوع مي باشند.

نمد مالي از جمله اين صنايع دستي است، زير اندازي طبيعي از پشم گوسفندان كه توسط دستان هنرمند افراد نمدمال يا اصطلاحا "حلاج" ساخته مي شود.اين صنعت نياز به به حمايت بيشتر به منظور جلوگيري از منسوخ شدن دارد.

چاقو سازي و آهنگري از قديم در اين شهرستان رواج داشته است و نيازهاي مردم به ابزارآلات آهني و ... به صورت خودكفا توسط هنرمندان و آهنگران بومي تامين مي شده است. اين صنعت نيازمند راه اندازي كارگاههاي فني براي اشتغالزايي بيشتر است.

جاجيم و گليم بافي بخشي از صنايع دستي بافتني شهرستان مي باشد كه در حال حاضر متاسفانه به روسنتاها ي اطراف محدود شده است. بافت قالي كردي محلي ،چيت بافي بافت عباي كردي مردانه، فرجي، بافي، و... از جمله بافتني هاي متعددي است كه از ديرباز مردمان اين شهرستان در توليد آنها خودكفا بوده اند.

نمونه كامل اين صنايع امروزه هنوز در زندگي عشاير رنگ اوليه خود را حفظ كرده، عشاير اين شهرستان سرپناه خود را (سياه چادر) از موي بز مي بافند و اغلب وسايل رايج در زنگي را با دستان خود و با هنرمندي خودشان توليد مي كنند وبه صنعت مدرن يا جايي ديگر وابستگي چنداني ندارند.

ساماندهي وحمايت از اين صنايع موجب حفظ وبقاي اين هنرهاي ارزشمند وتوسعه اقتصادي شهرستان وخانوارهاست.


ارسال نظرات