خبرهای داغ:
کارشناس تغذیه مرکز آموزشی- درمانی بوعلی سینا استان قزوین:

شیرین کننده های مصنوعی، مفید هستند یا مضر؟

افتخاری گفت: شیرین کننده های مصنوعی به عنوان شیرین کننده هایی قوی شناخته می شوند، چرا که اغلب به مراتب از قند و شکر عادی، شیرین تر می باشند.
کد خبر: ۸۵۷۶۸۲۰
|
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

به  گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین،امروزه شیرین کننده های مصنوعی و دیگر جایگزین های قند، در طیف متنوعی از غذاها و نوشیدنی ها، تحت عنوان غذاهای بدون قند یا غذاهای رژیمی، مانند:نوشیدنی های شیرین و نوشابه ها، آدامس، ژله، برخی نان های شیرمال و شیرینی جات، آبمیوه و بستنی، یافت می شوند.

 شیما افتخاری، کارشناس تغذیه شاغل در مرکز آموزشی - درمانی بوعلی سینا قزوین در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: شیرین کننده های مصنوعی، جایگزین های صنعتی برای شکر می باشند هرچند ممکن است از منابع طبیعی مانند گیاهان و یا خود قند بر گرفته شده باشند.

 وی گفت: شیرین کننده های مصنوعی به عنوان شیرین کننده هایی قوی شناخته می شوند، چرا که اغلب به مراتب از قند و شکر عادی، شیرین تر می باشند از آنجا که شیرین‌کننده‌های مصنوعی از شکر عادی بسیار شیرین‌ترند، پس بنابر این در مقایسه با شکر مقادیر کمتری از آنها برای ایجاد همان میزان طعم شیرین لازم است.

وی با بیان این نکته که این محصولات به دو گروه عمده تقسیم می شوند، اظهار کرد: شیرین کننده های تغذیه‌ای، مقداری انرژی به غذا اضافه می‍‌کنند و شامل قندهای طبیعی مانند سوکروز، فروکتوز و گالاکتوز( قند شیر) هستند شیرین کننده های غیر تغذیه ای(با قدرت بالا) نیز ترکیباتی مصنوعی بوده و 160 تا 13000 بار شیرین تر از سوکروز (استاندارد اندازه گیری شیرینی قندها) است.

 این مسئول اضافه کرد: شیرین کننده های مصنوعی رایجی که در حال حاضر مورد تأیید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) می باشند، عبارتند از:ساخارین، آسپارتام، آسسولفام K، سوکرالوز و نئوتام.

 کاربردهای شیرین کننده های مصنوعی

 افتخاری تصریح کرد: شیرین کننده های مصنوعی نسبت به شکر، در ظاهر، جالب به نظر می رسند، زیرا در حقـیقت هیچ کالری را به رژیم غــــذایی اضافه نمی کنند و  در مقـــــــایسه با شکر میزان خیلی کمتری از آنها برای شیرین کردن استفاده می شود.

 وی ادامه داد: امروزه شیرین کننده های مصنوعی به صورت گسترده ای در غذاهای فرآوری شده (نوشیدنی های شیرین، شیرینی جات، ژله ها و کنسروها) استفاده می شود، حتی استفاده از شیرین کننده های مصـنوعی در خانه ها هم رایج شده است با مشاهده برچسب غذایی روی غذاهای فر آوری شده می توان فهمید که آیا در تهیه غذا از شیرین کننده مصنوعی استفاده شده است یا خیر؟


چرا شیرین کننده های مصنوعی در غذاها، بکار می رود؟

این مسئول توضیح داد: برای کاهش کالری دریافتی از نوشیدنی ها (به منظور کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن افراد)، کمک به بیماران دیابتی برای کنترل بهتر قند خون و کاهش خطر پوسیدگی دندان هادر بعضی داروها نیز شکل گیری قرص یا شربت را تسهیل می کند و طعم نامطبوع آنها را کم می کند.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: این شیرین کننده ها به نوشیدنی ها و شربت ها و سایر مواد غذایی اضافه می شوند تا شکل و بافت محصول را بهتر کرده و فساد آنها را به تأخیر بیندازد و یا به عنوان جزیی از فرایند تخمیر درآیند.

 1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها