رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به ارتقا کیفیت واکسن تب‌برفکی، گفت: پس از توقف یک ماه و نیم تولید این واکسن برای افزایش کیفیت، از امروز تولید این محصول دوباه آغاز می‌‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۶۸۱۳
|
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،حمید کهرام رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در مورد توقف خط تولید واکسن تب‌برفکی، اظهار داشت: حدود یک و نیم‌ماه خط تولید این واکسن به دلیل ارتقاء کیفیت متوقف شده بود که با افزایش کیفیت، از امروز تولید مجدد آغاز و به شکل قبل برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه تولید واکسن همواره با افت و خیز مواجه است و تولید گاهی افزایش و گاهی متوقف می‌شود، گفت: مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی از 30 سال پیش واکسن تب‌برفکی را تولید می‌کند، اما مدتی به دلیل افزایش کیفیت واکسن از 3pd50 به 6pd50 خط تولید این محصول متوقف شد.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌‌سازی رازی با بیان اینکه تولید از امروز کیفیت بهتری خواهد داشت، بیان داشت: با ارتقا کیفیت محصول تولیدی میزانی که از این واکسن بعد از تزریق در خون حیوان باقی می‌ماند، دو برابر بیشتر می‌شود و اثرگذاری آن هم بیشتر است.

وی با بیان اینکه در تولید جدید واکسن تب‌برفکی بخشی از تولید به واکسن روغنی تغییر می‌کند، اظهار داشت: واکسن حلال 4 الی 5 ماه در خون دام ماندگاری دارد، اما واکسن روغنی 7 الی 8 ماه ماندگاری دارد.

کهرام تصریح کرد: تا پایان سال مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی 500 هزار دوز واکسن روغنی تب‌برفکی را تحویل سازمان دامپزشکی می‌دهد.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در پاسخ به این سؤال که آیا توقف تولید واکسن تب برفکی به دلیل نظارت سازمان بهداشت جهانی بر کیفیت آن بوده است، گفت: هیچ‌گاه سازمان بهداشت جهانی اشکالی از کیفیت واکسن تب برفکی تولید مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی نگرفته است.

 وی بیان داشت: تاکنون 25 میلیون دوز تب برفکی توسط مؤسسه رازی تولید می‌شد که با ارتقا کیفیت از 3pd50 به 6pd50 تولید به 12 میلیون دوز کاهش می‌یابد.

کهرام این میزان تولید را کافی دانست و اظهار داشت: قیمت هر دوز واکسن تب برفکی تاکنون هزار تومان بود که با افزایش کیفیت قیمت آن به 2 هزار الی 2 هزار و 500 تومان افزایش می‌یابد.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی بیان داشت: با افزایش کیفیت میزان ایمنی دام افزایش می‌یابد.

وی در مورد اثرات تحریم‌ها بر تولید واکسن تب‌برفکی و سایر محصولات مؤسسه رازی گفت: با وجود تحریم‌ها ناگزیریم که خیلی از مواد اولیه را از خارج وارد کنیم و از آنجا که این مواد را نمی‌توانیم از اروپا وارد کنیم، باید از کشورهایی مثل هند وارد کرد.

کهرام بیان داشت: بنابراین با توجه به شرایط ناگزیر هستیم که قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای واردات اعمال کنیم که این موضوع وقت زیادی را تلف می‌کند، ضمن اینکه هزینه تولید را افزایش می‌دهد.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: مؤسسه قراردادی را برای تولید واکسن تب برفکی با بخش خصوصی منعقد کرده که در حال حاضر اقدامات انتقال شرایط تکنولوژی به مؤسسه بخش خصوصی در حال انجام است.

ارسال نظرات