علیرغم تأخیر‌های مکرر در تکمیل طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، آخرین وعده افزایش تولید ۷۵ هزار بشکه‌ای از این میدان در شهریورماه هم محقق نشد.
کد خبر: ۸۵۷۶۵۳۹
|
۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، بعد از کشف میدان نفتی آزادگان در 80 کیلومتری غرب اهواز در سال 1378 -که بزرگترین میدان نفتی محسوب می‌شود-  تصمیم گرفته شد برای توسعه آن میدان به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شود تا سهم بخش شمالی از 42 میلیارد بشکه نفت درجا به حدود 17 میلیارد بشکه برسد.

توسعه فاز اول میدان نفتی آزادگان که با میدان نفتی مجنون در عراق مشترک است به شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) با هدف تولید روزانه 75 هزار بشکه نفت خام در مدت 48ماه که قابل تمدید 52 ماه بود واگذار شد.

طبق اعلام شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) قرار بود فاز اول توسعه میدان نفتی میدان آزادگان شمالی تیرماه امسال تکمیل شود اما این تاریخ به شهریور ماه موکول شد و بعد از آن نیز زمانی برای برداشت از این میدان اعلام نشده است و با تأخیرهای مکرر تکمیل این طرح به بیش از دو سال رسیده است.

با توجه به تأخیر‌ بیش از دو سال چینی‌ها در طرح توسعه میدان آزادگان شمالی هنوز مشخص نیست فاز دوم این طرح به شرکت سی.ان.پی.سی داده شود یا نه.

البته کرامت بهبهانی؛ مجری طرح توسعه این میدان پیش از این درباره حضور مجدد چینی‌ها در فاز دوم طرح گفته بود: اگر چه طبق قرارداد فاز دوم باید به چینی‌ها داده شود اما ممکن است آنها تمایلی به حضور در این طرح نداشته باشند و  یا اینکه شرکت نفت به گونه‌ ای که ایران مجبور به پرداخت خسارت نشود، تمایلی به ادامه همکاری با چینی‌ها نداشته باشد. ادامه همکاری با پیمانکار چینی برای فاز دوم طرح در حال بررسی است.

ارسال نظرات