خبرهای داغ:
سمینار علمی نخبگان شهرستان دزفول که با حضور مخترعین، نخبگان، مدال آوران مسابقات کشوری و بین المللی و مسئولینی از استان در سالن همایش های اداره ارشاد دزفول برگزار گردید فرصتی برای بیان درد دل ها و بیان مشکلات پیش روی مخترعین و بخبگان شهرستان شد
کد خبر: ۸۵۷۶۰۴۲
|
۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳



به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خوزستان:

سرهنگ "عبدالامیر محتشمی راد” فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول در ابتدای این سمینار، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، با اشاره به مشکلات کشور، برنامه ریزی دقیق، خودباوری و اتکا به داخل را  عوامل گره گشای کشور خواند و گفت:  آن چه که موجب پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی شده، اعتماد و اتکا به توانمندی های داخلی بوده و اگر می خواهیم در سایر زمینه ها نیز پیشرفت کنیم نیازمند وجود چنین روحیه ای است.

وی با اشاره به ظرفیت های علمی شهرستان افزود: با فعال شدن این ظرفیت ها می توان شاهد پیشرفت های و افتخارآفرینی های جوانان شهرستان در مجامع علمی کشور و جهان شد.

"محمد لیموئی”  دبیر سمینار علمی نخبگان شهرستان دزفول، که خود از نخبگان شهرستان دزفول است، برگزاری این سمینار را مقدمه ای برای فعال شدن ظرفیت های علمی شگرف شهرستان خواند و  با انتقاد شدید از  عدم دعوت نخبگان شهرستان در مجامع علمی استان گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته  نخبگان دزفولی  در مجامع و همایش های علمی استان  دعوت نشده اند.

وی با اشاره به شناسایی ۲۰۰ مخترع در سطح شهرستان دزفول، گفت:  نخبگان شهرستان دارای  سطح علمی بسیار بالایی هستند بطوریکه در سال‌های اخیر در مجامع جهانی مدال‌ها و افتخارات بسیار زیادی کسب کرده‌اند.

مسئول پژوهش سرای جوان بسیج دزفول، از برگزاری  دو رویداد مهم علمی در دزفول خبر داد و اظهار کرد: در آذرماه امسال، جشنواره و نمایشگاه ایده ها و ابتکارات با حضور نخبگان استان های مختلف کشور در دزفول برگزار، همچنین مسابقات ملی رباتیک نیز بهمن‌ماه همین سال در دزفول برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت های شهرستان و تعداد بالای مخترعین دزفول در استان استان، تأسیس دفتر بنیاد نخبگان در دزفول را یکی از مطالبات اصلی نخبگان دزفول خواند  و گفت: تاسیس دفتر بنیاد نخبگان در دزفول موجب تسریع در کارهای اداری مرتبط با ثبت اختراعات شده که این کار کمک زیادی به مخترعین و مبتکیرن شمال خوزستان خواهد کرد.

(انتقادات شدید لیموئی از عدم رسیدگی و توجه استان به شهرستان دزفول با تشویق های مکرر نخبگان مواجه شد)

در ادامه این سمینار تخصصی، سه نفر از نخبگان و مخترعین شهرستان به نمایندگی از جامعه علمی دزفول به بیان مشکلات پیش روی جامعه علمی شهرستان پرداختند.

سروان "خالد گمار” مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان خوزستان، در این سمینار، "مرکز خانه نخبگان” را یکی از قسمت های زیرمجموعه  سازمان بسیج علمی پژوهشی خواند و گفت: نخبگان در زمینه ها و رشته های مختلف جمع و بر اساس ظرفیت های و مشکلات استان به طرح مسئله و ارائه راه حل ها می پردازد و راهکارها را جهت اجرا به دستگاه مرتبط ارائه می دهد که تا کنون چندین پروژه موفق را در استان توسط خانه نخبگان اجرا شده است.

وی گفت: در آینده نزدیک یک شاخه از خانه نخبگان را در دزفول تشکیل تا از فکر نخبگان دزفول در مورد حل مسائل شهرستان استفاده شود.

گمار، یکی از معظلات اساسی کشور را نبود معاونت علمی در استانداری ها خواند و ادامه داد: جمع کردن دستگاه های اجرایی و نخبگان علمی برای ارائه مسائل و راهکارها نیاز به متولی دارد و این کار توسط بنیاد نخبگان امکان پذیر نیست و باید در استان معاونت علمی تشکیل شود تا بتواند این مجموعه ها را جمع کند.

مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی خوزستان، با بیان اینکه بالابردن بهره بری سیستم دغدغه مسئولین ادارات نیست، فکر و ذکر مسئولان ادارات را به سرانجام رسیدن بودجه خواند و اظهار کرد: متاسفانه در سال گذشته یک سازمان را در استان شناسایی کردیم که ۲۰۰ میلیارد از منابع استان را بدلیل اینکه نتوانسته آن را عملی کند، پس داده است.

وی گفت: با شناسایی آن سازمان، اتاق فکری از نخبگان تشکیل و طرح را بررسی، راهکارها تعین و آن اجرا شد.

"مرکز حمایت از مخترعین”، دومین قسمت از زیرمجموعه سازمان بسیج علمی پژوهشی است که گمار آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: سپاه، هیچ گونه محدودیتی در حمایت از نخبگان چه از نظر مالی و چه از نظر حقوقی نداریم.

وی با اشاره به ترس مبتکرین از دزدیده شدن ایده ها و ابتکاراتشان، با بیان اینکه هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد، تاکید کرد: حقوقی سپاه از مخترعین حمایت کامل می کند و مخترعین اطمینان لازم را داشته باشند که اگر ایده ای دزدیده شده یک منبع قوی حقوقی وجود دارد تا حق شما را بگیرد.

مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی خوزستان از راه اندازی مرکز رشد جوان بسیج در دزفول و افتتاح آن در هفته دولت خبر داد و گفت: در مجموعه سپاه هیچ مرکز رشد مصوبی برای شهرستان ها نداریم، ولی بدلیل ظرفیت های بسیار شهرستان و بدلیل وجود مراکز متعدد رشد در اهواز، با پیگیری های بسیار مجوز مرکز رشد بسیج اهواز را به دزفول منتقل کردیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها