نخست وزیر سابق قطر از مصونیت دیپلماتیک خود برای فعالیت‌های تجاری در انگلیس سوء استفاده می‌کرد.
کد خبر: ۸۵۷۵۸۷۴
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی اختصاصی از معامله قطر و یک شرکت نفت انگلیسی تحت مصونیت سیاسی خبر داد.

«شیخ حمد بن جاسم الثانی» نخست وزیر پیشین قطر یک شرکت نفتی انگلیسی را با مصونیت دیپلماتیک تحت کنوانسیون ژنو، خریداری کرد.

«الثانی» ماه ژوئن سال 2013 از سمت نخست وزیری و وزارت خارجه قطر کناره‌گیری کرد و 6 ماه بعد از آن در لیست دیپلماتیک لندن به عنوان مشاور در سفارت قطر در لندن معرفی شده و با سمت وزیر-مشاور در این سفارت باقی ماند.

لیست دیپلماتیک لندن در ماه جاری نشان می‌دهد، دو وزیر-مشاور قطری تحت کنوانسیون وین از مصونیت قانونی در انگلستان برخوردار بودند.

بند 42 کنوانسیون وین می‌گوید «یک مامور دیپلماتیک در دولت پذیرنده، فعالیت حرفه‌ای یا تجاری به قصد انتفاع شخصی نخواهد داشت.»

همچنین کنوانسیون وین سفارت‌خانه‌ها را ملزم می‌کند هر تغییراتی در مورد پرسنل خود را به دفتر وزارت خارجه اطلاع دهند اما دفتر خارجه از اظهار نظر درباره درخواست برای انتساب یک نخست وزیر سابق قطری به عنوان دیپلمات در لندن خودداری کرد.

«سر آیوور رابرتس» از سفرای سابق انگلیس و سردبیر یک نشریه دیپلماتیک گفت «لایحه 42 کنوانسیون وین این است که شما به عنوان یک دیپلمات در کشور دیگر تنها نماینده کشور خود هستید. شما مصونیت سیاسی دارید ولی باید از هر نوع فعالیت  اقتصادی که در جایگاه یک شهروند عادی قرار می‌دهد خودداری کنید. اگر برای فعالیت دیپلماتیک به کشوری می‌روید، نباید از مصونیت دیپلماتیک خود برای فعالیت‌های بازرگانی بهره ببرید.»

بیانیه‌ای از سوی وکلای شیخ حمد می‌گوید وظایف دیپلماتیک وی در لندن شامل توسعه روابط قطر و انگلیس و نزدیک کردن آن با تاکید و مسئولیت خاص برای توسعه و پیش‌برد روابط اقتصادی می‌باشد.

اما این نخست وزیر پیشین قطر 80 درصد از یک شرکت اکتشاف و تولید نفت را در سال 2014 به دست آورد. مبلغ پیشنهادی برای این شرکت نفتی نشان می‌دهد در تاریخ 30 آوریل 2014 معادل 924 میلیون پوند بود و همه آن به حسابی واریز ‌شد که در اختیار شیخ حمد بن جاسم الثانی و خانواده وی بود.

ارسال نظرات