صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد بدهی اقتصادهای نوظهور به شدت در حال افزایش است و این افزایش بدهی بیش‌تر به‌ دلیل پایین بودن نرخ بهره در کشورهای با اقتصاد پیشرفته است.
کد خبر: ۸۵۷۵۸۷۱
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از شین‌هووا صندوق بین‌المللی پول به‌تازگی هشدار داده است که اقتصادهای نوظهور در برابر افزایش نرخ بهره و چشم‌انداز ضعیف اقتصاد جهان به شدت آسیب‌پذیرترند؛ چراکه در این‌صورت بدهی آنها به شدت افزایش خواهد یافت.

در بخش تحلیل گزارش پایداری مالی جهانی صندوق بین‌المللی پول، محققان این صندوق دریافتند که بدهی شرکت‌های غیرانتفاعی اقتصادهای نوظهور به شدت در حال افزایش است و از 4 تریلیون دلار در سال 2004 به 18 تریلیون دلار در سال 2014 رسیده است. این افزایش بدهی بیش‌تر به‌دلیل پایین بودن نرخ بهره در کشورهای با اقتصاد پیشرفته بوده است و نیز سایر عوامل جهانی مانند سرمایه‌گذاران در اقتصادهای پیشرفته به دنبال افزایش موقعیت و کاهش قیمت کالاها هستند.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در شرکت‌های اقتصادهای نوظهور نسبت بدهی به تولید ناخالص ملی 26 درصد از سال 2004 تا 2014 رشد داشته است.

گاستون جلو رئیس پایداری مالی جهانی صندوق گفت: محققین صندوق همچنین متوجه شده‌اند که سهم فروش اوراق قرضه طی 10 سال گذشته نزدیک به دو برابر شده است. اقتصاد بازارهای نوظهور اکنون بسیار آسیب‌پذیر به افزایش نرخ بهره هستند چرا که دلار آمریکا ارزشمند است و بحران اقتصادی جهانی رو به رشد است.

درحالی که در برخی اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره و تقویت ارزش دلار می‌کنند، شرکت ها در بازارهای نوظهور با مشکلات حفظ ارزش پولی و افزایش بدهی‌ها مواجه هستند.

صندوق بین‌المللی پول به کشورها پیشنهاد کرد که آسیب‌پذیری و کنترل سیستمی بانک‌ها و شرکت‌ها را نظارت کنند. همچنین در بخش جداگانه‌ای از تحلیل صندوق بین‌المللی پول به کاهش ارزش نقدینگی کشورها هشدار داده شده است. به سرپرستان مالی و بانک مرکزی برای افزایش نظارت‌های خود به نقدینگی بازار و آمادگی برای عادی‌سازی سیاست‌های مالی در کشورهای پیشرفته تأکید کرده است.

ارسال نظرات