معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش مطرح کرد
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ در گذشته بیشترین تخلفات و جعل مدرک را در مراکز آموزش از راه دور شاهد بودیم اما مسیر آن را سد کردیم با مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش امکان شروع تخلفات و تبدیل این مراکز به محل فروش نمره وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۷۵۸۳۰
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابراهیم سحرخیز درخصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری امتحان توسط مدارس و مراکز آموزشی از راه دور که دارای مدیر رسمی از سوی آموزش و پرورش هستند، اظهار داشت:‌ یکی از افتخارات شورای عالی آموزش و پرورش در گذشته، نظام‌مند کردن آموزش از راه دور بود.

وی افزود: آموزش از راه دور یک روش برای یادگیری به خصوص برای افرادی است که دسترسی به آموزش و مدرسه برای آنها امکان پذیر نیست. زنانی که ازدواج کرده‌‌اند،‌ دخترانی که در روستای محل زندگی مدرسه ندارند یا کارمندانی که به دلیل اشتغال امکان رفتن به مدرسه ندارند، می‌توانند از سیستم آموزش از راه دور استفاده کنند.

معاون سابق آموزش متوسطه گفت: آموزش از راده دور انعطافی را در محیط یادگیری ایجاد کرده است به گونه‌‌ای که افراد می‌توانند با ثبت‌نام در این مراکز و با استفاده از کلاس‌های جبرانی،‌ شبکه‌های مجازی و رسانه‌های آموزشی مانند فیلم،‌ تحت آموزش قرار گیرند. باید پرهیز شود که مراکز آموزش از راه دور تبدیل به محلی برای مراجعه دانش ‌آموزان واجب‌التعلیم شود.

سحرخیز عنوان کرد: در گذشته با انعطاف در آئین نامه‌های آموزش از راه دور راه را برای ورود دانش‌آموزان واجب التعلیم روزانه به این مراکز بستیم. این مراکز برای دانش‌آموزان مناسب نیستند چون افراد بزرگسال در آنجا حضور دارند، قرار نیست دانش‌آموز نوجوان را به این مراکز بفرستیم تا فرصت‌های تربیتی مدرسه از او سلب شود.

** بیشترین تخلفات و جعل مدارک در مراکز آموزش از راه دور اتفاق می‌افتاد

وی تصریح کرد:‌ در گذشته بیشترین تخلفات و جعل مدارک را در مراکز آموزش از راه دور شاهد بودیم بنابراین مسیر آن را سد کردیم اما با مصوبه اخیر راه این تخلفات دوباره باز شده است.

معاون سابق آموزش متوسطه با اشاره به اینکه مدارس آموزش از راه دور باید دانشگاه پیام نور را الگو قرار دهند، گفت:‌ در دانشگاه پیام نور، دانشجو ثبت‌نام و در کلاس‌های رفع اشکال شرکت می‌کند و کتاب‌هایی را که براساس الگوهای آموزشی طراحی شده، مطالعه می‌کند همچنین امتحانات به صورت سراسری برگزار می‌شود و سوالات کشوری است. دانشگاه پیام نور اجازه نمی‌دهد هر مرکزی برای دانشجویان سوال طراحی کند.

سحرخیز بیان کرد: چطور اجازه می‌دهیم، مراکز آموزش از راه دور مجری و امتحان گیرنده باشند در چنین شرایطی، دانش‌آموزی که در مدرسه عادی نمره پایین گرفته است با حضور در مراکز آموزش از راه دور نمره قبولی می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر نظارت نداشته باشیم، مراکز آموزش از راه دور به محلی برای فروش نمره تبدیل می‌شوند و امتحاناتی که باید اهداف آموزشی را هدف قرار بگیرد زیر سوال برود. مسئولان آموزش و پرورش گفته‌اند، مراکزی که مدیر رسمی دارند اجازه برگزاری امتحانات را دارند همچنین در بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی اجازه داده شده که به مراکز آموزش از راه دور مدیر تعلق بگیرد اما حضور مدیر نمی‌تواند تضمینی باشد که تخلف صورت نگیرد.

معاون سابق آموزش متوسطه افزود:‌ با این مصوبه، افرادی که نمی‌توانند در مدارس دولتی به آسانی نمره قبولی بگیرند به سمت مرکز آموزش راه دور می‌آیند تا نمره قبولی بگیرند و براین اساس کلاس‌های آموزش و پرورش از رونق می‌افتد و آموزش از راه دور پررونق می‌شود،‌این تصمیم تبعات بسیاری دارد.

 روز گذشته مهدی نوید ادهم  عنوان کرده بود: آیین‌نامه ساماندهی فرایند صدور مدارک تحصیلی دانش‌آموزان در شورای عالی آموزش‌وپرورش مورد بررسی قرار گرفت و موادی از این آیین‌نامه به تصویب رسید. از جمله اینکه شورای عالی آموزش و پرورش با برگزاری امتحان توسط مدارس و مراکز آموزشی از راه دور که دارای مدیر رسمی از سوی آموزش و پرورش هستند، موافقت کرد.

ارسال نظرات