شهردار تهران گفت: بدرفتاری با جانباختگان و مجروحان فاجعه منا نشان‌دهنده کینه و عداوتی است که ریشه در تقابل فرهنگ ناب اسلام با فرهنگ اسلام آمریکایی دارد. نمی‌خواهم بگویم که این اتفاق از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما اوج بی‌تدبیری و بی‌لیاقتی مشهود بود.
کد خبر: ۸۵۷۵۸۰۹
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم گرامیداشت ایثارگران و رزمندگان مجلس شورای اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سردار خضرایی و نمایندگان مجلس شب گذشته هفتم مهرماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

سردار خضرایی، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس آن قدر بزرگ است که باید بیش از پیش به این موضوع توجه کرد. فکر می‌کنم که باید به موازات خدمات شهری، در بخش آشنایی با دفاع مقدس و درک آن حماسه‌ها کار کرد. اکنون در باغ موزه دفاع مقدس به غیر از برنامه‌هایی که در تالارهای هشت‌گانه انجام می‌شود، دو سه اقدام دیگر نیز انجام دادیم که حتی برای دور افتاده ترین شهرستان‌ها نیز تدارک دیده شده است.

وی به تشریح این فعالیت‌ها پرداخت و گفت: اگر توجه کنید می‌بینید که آشنایی با واقعه کربلا به واسطه مقاتلی است که از آن باقی مانده است . شاید این مقاتل محدود باشد، اما بعد از 1337 سال هنوز هم مردم ما به آن مقاتل عشق می‌ورزند. در همین راستا خیلی از موضوعاتی که در دفاع مقدس وجود داشته است برگرفته از عاشورا است به همین دلیل اکنون مشغول تنظیم مقتل جنگ تحمیلی هستیم، امروز باغ موزه دفاع مقدس به عنوان بزرگترین بانک اطلاعاتی است که هر روز افراد دانشگاهی، یادگاران دفاع مقدس و... در آن حضور پیدا می‌کنند. ما چیزی نزدیک به سه و نیم میلیون سند، 12 هزار ساعت فیلم وصوت، یک میلیون و 1150 عکس دیجیتالی دفاع مقدس داریم که آنها را پیش روی مؤلفین و پژوهشگران قرار می‌دهیم تا بتوانند در نهایت مقتل جنگ را به رشته تحریر در بیاورند.

رئیس باغ موزه دفاع مقدس بیان داشت: ما امروز همه کارکردهای ترویج فرهنگ دفاع مقدس را می‌دانیم، اما متأسفانه مظاهر آن به عنوان اخلاق در جامعه ما حضور ندارد. به همین منظور شورایی را تشکیل دادیم که در آن شورا تعدادی از نمایندگان مجلس حضور دارند. در جلسه‌های این شورا برای همه عناوین ترویج فرهنگ دفاع مقدس تحقیق ها و پرپوزال‌هایی تعریف شده است و نظام نامه‌ای را در اختیار شهرها قرار داده‌ایم که با استناد بر آن بتوانند کار کنند. اکنون می‌شنویم که سالانه 15- 19 هزار برنامه گرامیداشت شهدا در کشور برگزار می‌شود که اگر متوسط بگیریم چیزی در حدود 47 برنامه در هر روز برگزار می‌شود، اما آثر تربیتی و فرهنگی این مجالس در جامعه کم بوده است و جامعه بیرونی از آن استفاده نمی‌کند. حال برای آن که این مشکل را حل کنیم امیدواریم که سریع‌تر به نظام‌نامه برسیم.

وی اضافه کرد: اکنون با قرائت ده‌ها پایان‌نامه سعی کردیم تا در جهت حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه دفاع مقدس بربیاییم تا جریان علمی دفاع مقدس را در کشور راه بیندازیم. برای مثال در دانشگاه آزاد با چیزی نزدیک به شش میلیون و نیم دانشجو فقط 483 پایان نامه و رساله دکتری با موضوع دفاع مقدس وجود دارد که بسیار اندک است. در همین راستا و برای حمایت از این پایان‌نامه‌ها دکتر قالیباف مبلغی را برای این کار اختصاص دادند و از طریق نامه‌هایی که به 147 دانشگاه زدیم تلاش می‌کنیم تا از طریق این پایان‌نامه و پرپوزال‌ها به تببین دفاع مقدس بپردازیم. اکون به کمک همکاری دوستان توانستیم جامع ترین کتابخانه دفاع مقدس را در باغ موزه دفاع مقدس گردآوری کنیم که هنرمندان و علاقه‌مندان به این جا مراجعه کرده و از امکانات دیجیتالی و کتابخانه‌ای این مکان استفاده می‌کنند.

دفاع مقدس نماد تهعدها و توانایی‌های جوانان در ایام جنگ تحمیلی است

در ادامه این مراسم هاشمی رئیس کمیسون عمران مجلس شورای اسلامی صحبت کرد و گفت: در هیاهوی این خودبینی‌ها و خودخواهی‌ها بزرگداشت ایام دفاع مقدس و یادآوری آن ایام که نمادی از همه ارزش‌های ما است بسیار زیبا است. دفاع مقدس نماد همه تعهدها و توانایی‌های جوانان ما در آن زمان است. در زمانی که اوج دشمنی کشورها با انقلاب اسلامی ایران بود، عده ای از جوانان به جبهه رفتند و به دفاع از ارزش‌ها پرداختند بدون آن که بدانند در آینده چه اتفاقی می‌افتد. این افراد فقط به واسطه وظیفه‌ای که احساس می‌کردند و به فرمان امامشان این فداکاری را کردند. امیدوارم که توفیق بیشتری داشته باشیم که بتوانیم با مجموعه مدیریت شهری تعامل و همکاری داشته باشیم.

هاشمی به نقل خاطره‌ای پرداخت و گفت: خاطرم هست که در محرم سال 1362 همراه با شهید محمد بروجردی، محمد قمی و شهید محمد کاوه در عملیاتی برای آزادسازی پیرانشهر- سردشت عازم شده بودیم. در این عملیات شهید محمود کاوه فرمانده بودند. در جریان عملیات نتوانستیم که اصلی‌ترین ارتفاع را تصرف کنیم، هوا روشن شد و دشمن با دید بهتری نسبت به ما می‌جنگید. قبل از آن که آخرین گردان را اعزام کنیم یادمان افتاد که امروز روز تاسوعا است به همین جهت مراسم کوچکی گرفتیم و به امام حسین(ع) متوسل شدیم. در پایان نیز بچه‌ها تکبیر گفتند. این موضوع باعث شد که دشمن شک کند که در کمین ما گرفتار شده و به واسطه آن توسل به ائمه توانستیم این ارتفاع را از دشمن پس بگیریم.

شهرداری تهران بدون تکیه بودجه عمومی، در رکود اقتصادی مدیریت خوبی داشت

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام ابوترابی فرد گفت: شهرداری تهران از نظر مدیریت شهری یک مدل موفق و الهام بخش هست. ما در مدیریت کشور با چالش‌های جدی رو به رو هستیم که مدیریت کلان شهرهای کشور خصوصا تهران از این آسیب با موفقیت عبور کردند و ما باید در مجلس این مدل را به عنوان الگو و شاخص در کشور نهادینه کنیم. شهرداری تهران با بودجه 15 هزار میلیارد تومان و بدون تکیه به نفت و بودجه عمومی کشور توانسته در دوران رکود اقتصادی مدیریت قابل قبول را به نمایش بگذارد. هم چنین عموم این بودجه‌ها بودجه پایدار و قابل رشد هستند که در مسیر توسعه و تقویت زیرساخت‌های شهر تهران به کار گرفته می‌شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد: امروز از بودجه 230 هزار میلیارد تومان که برای کشور پیش بینی می‌شود حداکثر 190 هزار میلیارد آن محقق می‌شود که البته همین مقدار هم به هزینه‌های جاری اختصاص می‌یابد و اکثر پول پروژه‌های عمرانی از حوزه درآمدهای ناپایدار و غیر مطمئن تامین می‌شود، اما شهرداری تهران چیزی در حدود 70 درصد از پول خود را به تقویت زیرساخت‌های مدیریتی کشور و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی بزرگ اختصاص می‌دهد.

در شهرداری شاهد پروژه‌هایی بودیم که می‌توانست جزء 10 پروژه اول جهان باشد

وی ادامه داد: در اوج تحریم و اوج کاهش پول ملی که شاهد کاهش یافتن منابع درآمدی خود بودیم، در شهرداری شاهد انجام پروژه‌های سنگین شهری بودیم که هر کدام می‌توانست جزء 10 پروژه اول جهان قرار گیرد. ما باید جهت‌گیری را به سمتی ببریم که منابع مطمئن و پایدار را در بودجه سالانه کشور داشته باشیم. برای مثال هزینه‌های جاری شهرداری به حفظ این پروژه‌ها اختصاص می‌یابد در حالی که ما اصلا این پول را هزینه جاری نمی‌دانیم و فقط هزینه جاری را پرداخت حقوق و ... می‌دانیم. می‌توانیم برای کاهش هزینه‌های جاری کشور برنامه‌ریزی کنیم و این مجموعه را به عنوان الگو انتخاب کنیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی در پایان سخنانش اظهار داشت: باید گفت که شعار «ما می توانیم با همدلی و همزبانی » با توجه به تمسک به حق در تمام حوزه‌ها جاری شود. همزبانی محصول شناخت حق و حرکت در صراط مستقیم است و همدلی نیز دستاورد حرکت در صراط مستقیم است.

در ادامه این مراسم قالیباف طی سخنانی گفت: در هفته دفاع مقدس سعی کردیم که در جاهای مختلف و برای اقشار مختلف برنامه‌هایی را داشته باشیم. سعی کردیم که برای جانبازان اعصاب و روان، جانبازان شیمیایی و... انجام وظیفه کنیم و از این جهت وظیفه خود دانستیم تا در برنامه‌ای از ایثارگران مجلس شورای اسلامی نیز تجلیل کنیم. مجموعه تپه‌های عباس آباد با مساحت 540 هزار هکتار یک مجموعه فرهنگی و مذهبی و سیاحتی در کشور است که تا پایان امسال همه بخش‌های آن کامل می‌شود. پیش‌بینی می‌کنم با کامل شدن این مجموعه مهمانان اگر دو روز هم وقت بگذارند بازهم جاهایی از این مجموعه است که ندیده باشند.

فاجعه منا نشانگر کینه‌ای است که در تقابل فرهنگ اسلام ناب واسلام آمریکایی ریشه دارد

وی درباره فاجعه خو نین در منا گفت: نمی‌خواهم بگویم که این اتفاق از قبل برنامه ریزی شده بود. اما اوج بی‌تدبیری و بی‌لیاقتی در این حادثه مشهود بود. من 13-14 بار مکه بوده‌ام و به عنوان مسئل منا و عرفات انجام وظیفه کرده‌ام. اگر این موضوعات را با تحلیل عمیق و دقیق نگاه کنیم می‌بینیم که بعد از آن بی‌تدبیری نوع رفتارها با افرادی که جان باختند بسیار بد بوده است. بدرفتاری با جانباختگان و مجروحان نشان‌دهنده یک کینه و عداوتی است که ریشه در تقابل فرهنگ ناب اسلام با فرهنگ اسلام آمریکایی دارد. فراتر از این موضوع، جنگ آل سعود در یمن و سوریه و عراق دیگر چیست؟ این موضوعات در راستای هم دیده می‌شود. امیدوارم که از اسلام امام و فرهنگ مبارزه با اسلام آمریکایی بهره‌مند باشیم.
ارسال نظرات