نماینده ولی فقیه در استان یزد:
نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره ه به اینکه معماری جدید باید از فرهنگ معماری ایرانی اسلامی الگوبرداری کند، گفت: خرابه‌های بافت تاریخی یزد ساماندهی شود.
کد خبر: ۸۵۷۵۶۰۴
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: آیت‌الله محمدرضا ناصری ظهر دیروز در دیدار با مدیران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، اظهار داشت: در ارتباط با میراث فرهنگی باید کار کرد و جهاتی که بیان کننده فرهنگ ایمانی و دینی مردم یزد است را حفاظت و حراست کرد.

وی خاطرنشان کرد: در استان یزد، منازل و مساجد همه با یکدیگر دیده شده و ارزش پیدا کرده است، به گونه‌ای که عبادت و ارتباط با خدا به همراه رفاه و ارتباط خانوادگی‌شان اخت پیدا کرده است.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه در گذشته برای منازل بیرونی و اندرونی در نظر گرفته می‌شد، گفت: توجه به قبله داشتن در این نوع معماری به دلیل همین پیوند و ارتباطی است که در معماری پیشینیان ما وجود داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: در گذشته به صورتی بود که در هر خانه‌ای که وارد می‌شدید، در طول روز به هیچ عنوان نیازی نبود که در منازل لامپ روشن شود و تنها برای روشنی شب برق مصرف می‌شد ولی در معماری امروزه حتی در میانه روز هم بدون لامپ برق مصرف می‌شود.

ناصری تاکید کرد: این که بیان می‌شود مردم یزد قناعت داشته‌اند به همین موارد بر می‌گردد و نشان می‌‌دهد که در گذشته برای صرفه‌جویی چه راهکاری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه کوبه‌های درب منازل در گذشته برای آقایان و خانم‌ها جداگانه در نظر گرفته شده بود، گفت: همه این موارد برای رفاه حال اهل منزل در نظر گرفته می‌شد و باید چنین مواردی در کشور ما حفظ شود.

امام جمعه یزد گفت: قرآن کریم هم می‌فرماید که وقتی در زمین سیر کنید، می‌توانید از گذشتگان خیلی چیزها فرا بگیرید که از جمله این موارد ما می‌توانیم به مباحثی از جمله فرهنگ ازدواج، فرهنگ کار، فرهنگ خانواده‌داری و سبک زندگی اسلامی ایرانی اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به بازسازی منازل تاریخی، گفت: یک نظارتی باید بر نحوه بازسازی وجود داشته باشد چرا که برخی از این بازسازی‌ها متاسفانه بدون رعایت استانداردها انجام می‌شود و پس از گذشت مدت زمانی از بازسازی، دوباره کاری لازم می‌شود.

ناصری خاطرنشان کرد: این نظارت باید به گونه‌ای باشد که وقتی هزینه‌ای برای بازسازی انجام می‌گیرد، مطمئن باشیم که بازسازی به صورت اصولی انجام می‌شود و پس از گذشت زمانی دوباره بازسازی نیاز می‌شود.

وی یکی دیگر از اقداماتی که باید در زمینه فعالیت‌های میراث فرهنگی انجام شود، اطلاع‌رسانی به مردم است، گفت: برخی مواقع نیاز است که مردم به صورت کامل از فعالیت‌ها اطلاع پیدا کنند تا سبب اعتراض آنها فراهم نشود.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه حضور گردشگران می‌تواند زمینه انتقال فرهنگ را فراهم کند، گفت: در این زمینه می‌توانیم دو اقدام انجام دهیم که ابتدا باید فرهنگ کشورمان را برای گردشگران توضیح دهیم تا خدای ناکرده رفتارهای ناشایست و ضد فرهنگ اسلامی از سوی گردشگران خارجی رخ ندهد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تاکید کرد: دومین موضوعی هم که باید مورد توجه قرار گیرد، ترویج فرهنگ و سبک زندگی مناسب در جامعه است که جامعه با دیدن فرهنگ غربی، به سمت آن کشیده نشود.

ناصری با اشاره به اینکه فرهنگ منفی همانند فرهنگ فرهنگ مثبت منتقل می‌شود، گفت: زمانی که ما جلوی فرهنگ غربی را برای ترویج در کشورمان گرفتیم، باید فرهنگ اسلامی را به وسیله آنها به غرب انتقال دهیم اما متاسفانه الان برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که باید مد نظر قرار گیرد، خرابه‌هایی است که در سطح بافت تاریخی وجود دارد، این خرابه‌ها در صورتی که قابلیت بازسازی دارند باید بازسازی شوند ولی در صورتی که به هیچ عنوان به درد نمی‌خورد، باید تخریب شود و نسبت به تغییر کاربری آن اقدام شود.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه بسیاری از این خرابه‌ها به محلی برای معتادان تبدیل شده و نارضایتی اهالی محل را به دنبال داشته، گفت: این موارد می‌تواند زمینه افزایش برخی خلاف‌ها و همچنین زمینه‌های غیر بهداشتی را در جامعه فراهم کند.

 

ارسال نظرات