خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: بنا داریم جشنواره بین‌المللی ادبیات جهان را در شیراز برگزار کنیم.
کد خبر: ۸۵۷۵۴۶۱
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، از شیراز، بهزاد مریدی در نشست خبری برگزاری دهه فرهنگ و یادروز حافظ اظهار داشت: برنامه هزار شاعر پارسی‌گوی از فارس به‌عنوان مقدمه برگزاری جشنواره بین‌المللی ادبیات جهان روز جمعه هفدهم مهرماه جاری برگزار می‌شود و از هر شهرستان فارس 20 شاعر و همچنین بزرگانی مانند استاد میر جلال‌الدین کزازی در آن حضور خواهند داشت.

وی افزود: انجمن‌های ادبی این استان بیشتر از سایر شهرها است اما تاکنون جشنواره‌ای که بتواند تمام این شعرا را جمع‌آورد معدود بوده و لازم است مانند جشنواره هنرهای تجسمی یا حوزه فیلم برنامه‌ای باشد که در آن شعرای فارس گرد هم آیند و آثار برتر مورد تجلیل قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: بر اساس پیشنهاد وزیر ارشاد بنا شد جشنواره هزار شاعر مقدمه‌ای باشد تا جشنواره بین‌المللی ادبیات جهان را شیراز متکفل شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اعضای هیئت‌علمی جشنواره را معرفی کردیم تا مانند جشنواره کودک اصفهان یا فجر دبیرخانه جشنواره ادبیات جهان اعم از شعر و نثر در شیراز دائر شود و البته به‌عنوان مقدمه و تمرینی برای برگزاری جشنواره‌ای در آن ابعاد، ابتدا برنامه‌هایی در ابعاد استانی سپس ملی و بین‌المللی در دستور کار قرار دارد.

مریدی بیان کرد: در این زمینه در ذیل برنامه‌های دهه فرهنگ و یادروز حافظ گردهمایی هزار شاعر را خواهیم داشت و 20 شاعر خوب از هر شهرستان فارس بنابر معرفی انجمن‌های ادبی و شعر دعوت شدند و اگرچه تمام آنان نتوانند همه شعر بخوانند اما صرف این گردهمایی ایجاد انگیزش خواهد کرد.

این مسئول فرهنگی یادآور شد: تا سال‌های قبل یادروز حافظ شب نوزدهم با حضور بزرگانی مانند رئیس‌جمهور تا معاونان و وزرا برگزار می‌شد اما بنا شد برای شمولیت بیشتر این برنامه‌ها، دهه فرهنگ را در ایام یادروز برگزار می‌کنیم.

مریدی سپس گفت: ما باید به‌اندازه بزرگی حضرت حافظ از وجود وی استفاده کنیم که در تمام دنیا از داشته‌های این‌چنین خود حداکثر استفاده را می‌کنند و در این دهه فرهنگ برنامه‌های یادروز حافظ باعث شد بسیاری از مردم بیایند و حضور پیدا کنند هر چند هنوز توفیق این حاصل نشده که جشن تمام مردمی و ملی باشد اما به نحوی برنامه‌ریزی کردیم که ضمن حضور هنرمندان و ادیبان، از حوزه نخبگی حرکت کرده و مردم را نیز مشارکت دهیم.

وی افزود: امسال در ایام دهه فرهنگ هر روز از استان‌های دیگر یک روز حافظ را از دید خود معرفی می‌کنند و در همین زمینه گروه‌های آوا و نوا نیز به اجرای برنامه خواهند پرداخت و امید داریم این برنامه در سالیان آتی با حضور و از منظر ملت‌های دیگر به تصویر کشیده شده و برگزار شود.

مریدی بیان کرد: حضور ملل مختلف می‌تواند جایگاه حضرت حافظ را بنمایاند و سبب ارتقای جایگاه گردشگری و اقتصاد این استان شود که در شرایط مشکلات برای حوزه کشاورزی و صنعت، گردشگری یک راهکار است و دو مقوله گردشگری رویداد و گردشگری ادبی در این زمینه مفید به‌فایده خواهد بود.

وی ابراز داشت: جمعه دهم مهرماه افتتاحیه برنامه‌های دهه از ساعت 18:30 در فضای باز مرکز اسناد با حضور استاندار، معاون وزیر آغاز می‌شود و مراسم شعر‌خوانی و اجرای گروه موسیقی نفیر به خوانندگی محمد معتمدی در ذیل آن گنجانده‌شده است.

مریدی افزود: روز شنبه یازدهم، خراسان شمالی و گروه‌های کرمانجی در ورودی گذر حافظیه و روبروی تالار حافظ برنامه را میزبانی خواهند کرد و پس از آنها روز یکشنبه دوازدهم چهارمحال و بختیاری مجری برنامه بوده، اجرای نواهای بختیاری و بازخوانی اشعار حافظ را در دستور کار دارد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: روز دوشنبه سیستان و بلوچستان و قشقایی‌های فارس شعرخوانی و برپایی نمایشگاه هنرهای دستی را مدنظر داشته و سه‌شنبه نیز خراسان رضوی و گروه‌های آوا و نوای نواحی تربت‌جام در آن به اجرای برنامه می‌پردازند.

به گفته وی، در روز چهارشنبه 15 مهر استان آذربایجان شرقی و روز پنج‌شنبه 16 مهر استان بوشهر برنامه‌های دهه فرهنگ را مدیریت خواهد کرد ضمن این‌که روز جمعه 17 مهر برنامه هزار شاعر پارسی‌گوی به مدت سه روز و روز شنبه 18 مهر برنامه «با همسایگان خواجه حافظ شیرازی» برگزار خواهد شد.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: در روز آذربایجان شرقی، عاشیق‌ها و گروه حیدربابا، در روز بوشهر، موسیقی سنتی بوشهر و نمایشگاه هنرهای تجسمی و بومی را خواهیم داشت.

مریدی تصریح کرد: انتخاب استان‌ها بنا این بوده که استان‌هایی انتخاب شوند که تفاوت‌های شاخص قومیتی و هنرهای فولکولور ویژه داشته باشند تا با این تنوع در حوزه‌های موسیقایی و فولکلور، درنهایت به‌گونه‌ای همگرایی اقوام با محوریت حضرت حافظ را نمایش دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز داشت: برنامه «با همسایگان خواجه راز» به ادبا و شعرای شهر شیراز پرداخته می‌شود که مقبره آنان همجوار حضرت حافظ است و در ذیل این برنامه گروه‌های آوا و نوا از هندوستان اجرای برنامه می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: روز یک‌شنبه 19 مهر برگزاری مراسم گلباران مقبره لسان‌الغیب و صبح روز دوشنبه 20 مهرماه نشست تخصصی حافظ‌پژوهان با همکاری دانشگاه شیراز و مرکز اسناد ملی فارس در دستور کار قرارگرفته است.

مریدی در مورد آیین پایانی دهه فرهنگ نیز گفت: در بعدازظهر روز دوشنبه 20 مهر آیین اختتامیه دهه فرهنگ و یاد روز حافظ با حضور وزیر محترم ارشاد و فرهنگ اسلامی، رایزنان و سفرای فرهنگی و برخی از وزرای دیگر از جمله دکتر ظریف؛ وزیر امور خارجه برگزار می‌شود که البته هنوز حضور آنها قطعی نشده است.

مریدی افزود: بنا بر این بوده که در شب همان روز که مراسم اختتامیه را خواهیم داشت حضور فرهیختگان، دانشمندان، اندیشمندان و علما پررنگ‌تر باشد ضمن این‌که برنامه اختتامیه با کنسرت حسین علیزاده و حضور سفرای برخی کشورها همراه خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد تغییر رنگ و بوی شهر در ایام یادروز عنوان کرد: بنا هست بیلبوردهای شهری را تا جای ممکن استفاده کنیم تا این فضا در شهر شیراز پررنگ شود.

مریدی ابراز داشت: امسال 30 شهرستان در فارس همزمان برنامه روز سعدی را برگزار کردند و روز حافظ نیز چنین خواهد بود و تمام شهرهای فارس این روز را برگزار می‌کنند و با سازمان ارتباطات اسلامی نیز هماهنگ کردیم که برنامه‌هایی برای روز حافظ در دیگر کشورها نیز برگزار شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها