خبرهای داغ:
استاندار فارس گفت: اگر شرایط لازم ایجاد شود، حوزه گردشگری این توان را دارد که در شرایط بحران حوزه‌های صنعت و کشاورزی به‌تنهایی اقتصاد فارس را اداره کند.
کد خبر: ۸۵۷۵۴۵۹
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، از شیراز، سید محمدعلی افشانی در نشست یاد روز حافظ اظهار داشت: روز 20 مهر زادروز شاعر پرآوازه کشورمان حافظ است و به‌ هر حال کسانی مانند حافظ تنها یک شاعر در میان شاعران و ادیبی در میان ادیبان نیستند بلکه ستاره‌هایی هستند که دیگران نیز از نور و تشعشعات این‌ها بهره‌مند ‌می‌شوند.

وی افزود: حافظ و سعدی آن‌چنان بزرگ هستند که حتی انسان بزرگی مانند خواجوی کرمانی در برابر بزرگی آنها پیدا نیست و کمتر دیده‌ شده است.

افشانی ادامه داد: روز 20 مهر باید فراتر از یک روز برنامه‌ریزی شود و لازم است به‌ نحوی‌که ستارگان کشور ما که در جهان شناخت شده هستند و در این قد و قامت طرح‌ریزی‌شده، مفاخر فارس بیش از گذشته شناسانده شوند و به برنامه‌های روزمره و برگزاری چند جلسه تکراری همه‌ ساله اکتفا نشود.

نماینده عالی دولت در فارس اضافه کرد: حافظ در بعد ادبی و اجتماعی سرآمد است و از سویی هویت فرهنگی ملت‌ها را همین مفاخر و بزرگان رقم‌زده و پایدار می‌سازند که هر جامعه‌ای متناسب با عوامل قوام‌بخش فرهنگی خود شناخته می‌شود.

افشانی تصریح کرد: هویت فرهنگی کل کشور و به‌ویژه استان فارس به انسان‌های بزرگی چون حافظ باز می‌گردد و شاید اگر برخی تک‌بیت‌های حافظ قانون زندگی ما شود نجات‌بخش است چنان‌که می‌گوید «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دوستان مدارا» و این بیت پرمعنا به ما تحمل، بردباری و پذیرش یکدیگر در عین اختلاف و حفظ مواضع را می‌آموزد و می‌تواند آرامش را برای جوامع بشری به ارمغان آورد و مبنای حیات با صلح و مسالمت‌آمیز باشد.

وی بیان کرد: گردشگری ادبی ضمن این‌که تقویت هویت فرهنگی هر کشور را رقم می‌زند، یکی از راه‌های ایجاد اشتغال و درآمد است چنانکه بازدید از مقبره و خانه‌های هنرمندان، بزرگان و ادیبان حتی شغل ایجاد می‌کند و ما نیز باید با دارا بودن این بزرگان از منظر گردشگری نیز به همایش‌ها و یادروزها توجه کنیم و از این فرصت را برای رونق و توسعه شهر و استان مدنظر قرار دهیم.

استاندار فارس ابراز داشت: لازم است 20 مهر به‌گونه‌ای به دنیا معرفی شود و ارتباط با نهادهای علمی و بنیادها برقرار شود که همواره در زادروز حافظ تورهایی به شیراز بیایند و رونق گردشگری ادبی در مرکز ادب کشور حفظ شود.

وی افزود: همان‌گونه که آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در بیابانی رونق به بار آورده شیراز با ده‌ها مفاخر جهانی می‌تواند بسیار گردشگرپذیرتر از وضع فعلی باشد که در نیشابور تنها یک بازارچه برای مقبره خیام به وجود آمده و از این نظر باید در شیراز استفاده بیشتری از این مراکز گردشگرپذیر صورت پذیرد.

استاندار فارس در پایان اظهار داشت: باید زمینه‌ای فراهم شود که حافظ  و سعدی و سایر بناهای فرهنگی و تاریخی ما به‌ تنهایی باعث اشتغال در استان شده و افزایش بالندگی و هویت جمعی در مردم این استان را رقم زند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها