خبرهای داغ:
کربلای 4، عملیاتی که در ذهن همگان ماندگار شد
کربلای 4 عملیاتی که در ذهن همگان ماندگار شد و شهیدانی که مظلومانه شهید شدند و غواصان اسیری که ناجوانمردانه و با دستانی بسته زنده به گور شدند در عملیاتی که لو رفت.
کد خبر: ۸۵۷۵۳۲۰
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، «منورها همه جا را مثل روز روشن کرده بودند و صدای خمپاره و بمب یک لحظه قطع نمی‌شد. عراقی‌ها بچه‌ها را زیر آتش بی‌امان گلوله‌ها و خمپاره‌ها و نارنجک‌ها گرفته بودند. سعید را گم کرده بودم. بعد از خداحافظی و شروع بمباران دیگر ندیدمش. به سمت جلو می‌دویدم و تیراندازی می‌کردم که دیدمش.

نشسته بود و پاهایش را در آغوش گرفته بود. به سمتش دویدم. دستم را روی شانه‌اش گذاشتم و صدایش کردم: سعید!؟ آرام سرش را بالا آورد و نگاهم کرد. پرسیدم: خوبی؟ چرا اینجا نشستی؟ گفت: خسته ام. پایم گرفته. تو برو من می‌آیم.

دلم می‌خواست کنارش بمانم اما نمی‌توانستم. باید جلو می‌رفتم. در راه برگشت به سمتی رفتم که سعید را آنجا دیده بودم. آب آنجا را گرفته بود. فکر کردم حتما برگشته اما بعدها برایم گفتند که سعید تیر خورده بود و دیگر کسی سعید را ندید و آب او را با خودش برده بود.»

اینها را یکی از رزمندگان حاضر در عملیات کربلای 4 با بغضی در گلو و چشمانی لبریز از اشک می‌گفت. خاطرات همه رزمندگان حاضر در این عملیات مشابه هم است. عملیاتی که در ذهن همگان ماندگار شد و شهیدانی که مظلومانه شهید شدند و غواصان اسیری که ناجوانمردانه و با دستانی بسته زنده به گور شدند در عملیاتی که لو رفت.

سپاه انصارالحسین(ع) همدان در هفته دفاع مقدس در اقدامی مبتکرانه به بازخوانی عملیات کربلای 4 پرداخته است. عملیاتی که رزمندگان همدانی نقش مهمی در آن داشتند و اتفاقات آن عملیات هیچ‌گاه از خاطر آنها نمی‌رود.

به مناسبت هفته دفاع مقدس و بازخوانی عملیات کربلای 4 به گفت‌وگو با فرمانده سابق سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان نشستیم که در ادامه می‌خوانید...

سردار رضا میرزایی عملیات کربلای 4 را عملیات گسترده‌ای دانست که همه‌ یگان‌های کشور در آن شرکت کرده بودند و گفت: هدف این عملیات پیشروی به سمت منطقه ابوالخصیب بود و وظیفه تصرف نقطه حساس ام‌الرصاص که سه راهی رود کارون بود و برای دشمن بسیار مهم، به عهده سپاه انصارالحسین(ع) همدان گذاشته شده بود.

وی با بیان اینکه غواص‌ها وظیفه خط‌شکنی را داشتند، ادامه داد: ارتش عراق مجهزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات را در این نقطه برپا کرده بود و از سپاه همدان سه گردان 155، 156 و 153 حضور داشتند و بنا بود تا عمق 15 کیلومتری دشمن نفوذ شود.

فرمانده سابق سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان تاکید کرد: ساعت 22:30 شب سوم دی‌ماه سال 64 لحظه آغاز عملیات عنوان شده بود. غواص‌ها به آب زده و هنوز نیم ساعت تا آغاز عملیات و گفتن رمز مانده بود که ناگهان سراسر اروند به وسیله منورهای خوشه‌ای همچون روز روشن شد و پس از آن جنگنده‌های عراقی سطح آب را به آتش بستند.

وی با بیان اینکه تا آن لحظه 60 گردان وارد آب شده بودند، تصریح کرد: آن لحظه متوجه شدیم که عملیات لو رفته است اما رزمندگان ایرانی در عمل انجام شده قرار گرفته و غافلگیر شده بودند.

میرزایی خاطرنشان کرد: عراق در عملیات والفجر 8 شکست سختی خورده بود بنابراین در عملیات کربلای 4 هوشیارانه عمل کرده بود و همه امکاناتش را پای کار آورده بود.

*سه روز مقاومت قهرمانانه

این فرمانده سپاه با اشاره به شکستن خط دفاعی عراق توسط گردانی که فرماندهی‌اش را شهید حاج ستار ابراهیمی بر عهده داشت، گفت: این گردان به هدف خود دست پیدا کرده بود اما چون گردان‌های چپ و راست به هدف موردنظر نرسیده بودند، اجازه پیشروی به گردان پشتیبانی داده نشد و حاج ستار ابراهیمی به همراه یارانش در محاصره دشمن درآمدند.

وی ادامه داد: حاج ستار به همراه تعدادی از یارانش که زنده مانده بود به مدت سه شبانه‌روز در کشتی سوخته در 50 متری دشمن مقاومت کرد تا بالاخره به کمک غواصان شیرازی نجات پیدا کردند اما برادر حاج ستار در این عملیات شهید شد و پیکرش به همراه شهدای بسیار دیگری در آن سوی خط باقی ماندند.

میرزایی به مقاومت سه روزانه رزمندگان اشاره کرد و گفت: پس از سه روز مقاومت متوجه شدیم عملیات با دشواری پیش می‌رود و در 6 دی دستور توقف عملیات صادر شد.

*ماهواره‌های جاسوسی آمریکا در خدمت ارتش عراق

فرمانده سابق سپاه در ادامه به بیان دلایل لو رفتن عملیات کربلای 4 پرداخت و گفت: قبل از عملیات، شهر خرمشهر که اکنون خالی از سکنه بود به رزمندگان همدانی تحویل داده شده بود، در طول روز 5 تا 6 مورد تردد رزمندگان اتفاق می‌افتاد و یک‌باره 250 هزار نیرو برای انجام عملیات در شهر اسکان داده شد و رفت‌وآمدها و تحرکات نیروها از دید عراقی‌ها پنهان نماند و باعث مشکوک شدن آنها شد.

وی تصریح کرد: ماهواره‌های آمریکایی این عملیات و عقبه و پشتیبانی ایران را دقیقا رصد کرده و تمامی اطلاعات را در اختیار ارتش عراق گذاشته بودند، به اذعان خود عراقی‌ها اگر این عملیات لو نمی‌رفت، سقوط بصره حتمی بود.

میرزایی با بیان اینکه تصور می‌شد در این عملیات اکثر نیروهای ایرانی از بین رفته‌اند، خاطرنشان کرد: در این عملیات ما شاهد امداد الهی بودیم و در کل کشور تنها 975 نفر شهید و 8 هزار و 71 نفر نیز مجروح شدند که 145 شهید و 450 مجروح از این تعداد، همدانی بودند و پیکر بسیاری از آنها هیچ وقت بازنگشت.

*هفت شب بازخوانی عملیات کربلای 4

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه انصارالحسین(ع) همدان نیز گفت: طبق ابلاغیه سازمان بسیج و با همت تیپ 132 سپاه انصارالحسین(ع) و پایگاه‌های مقاومت بسیج سناریو و برنامه بازخوانی عملیات کربلای 4 تهیه و به مدت هفت شب اجرا می‌شود.

وحید خادمی با بیان اینکه برنامه با اقامه نماز مغرب و عشا آغاز می‌شود، اظهار کرد: در ادامه با خواندن قرآن برنامه رسما آغاز می‌شود و با خاطره‌گویی یکی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس ادامه پیدا می‌کند و با رزمایش رزمی غواصان و درگیری‌های عملیات کربلای 4 به پایان می‌رسد.

وی تاکید کرد: بازدید از این مراسم برای عموم اقشار مردم آزاد بوده و این برنامه تا کنون توانسته است مخاطبان خود را جذب و تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد.

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه انصارالحسین(ع) همدان از اجرا و بازخوانی سالانه این عملیات‌ خبر داد و تصریح کرد: هدف از این بازخوانی انتقال مفاهیم بلند و ارزشمند ایثار و شهادت به نسل جدید و جوان است.

*بازدید روزانه 2 هزار و 500 نفر از بازخوانی عملیات کربلای 4

وی از بازدید روزانه 2 هزار و 500 نفر از بازخوانی عملیات کربلای 4 خبر داد و خاطرنشان کرد: طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، عموم مردم برنامه را خوب و تاثیرگذار عنوان کردند و این موضوع نشان‌دهنده علاقه مردم به انجام برنامه‌های فرهنگی است.

خادمی با اشاره به جشنواره‌هایی که همزمان با هفته دفاع مقدس در استان برگزار می‌شود، گفت: خوشبختانه با وجود ترافیک برنامه‌های فرهنگی این موقع از سال در استان، این برنامه با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد و این موضوع انگیزه‌ای برای انجام کارها و برنامه‌های آینده ایجاد کرد.

گفتنی است؛ بازخوانی عملیات کربلای 4 به مدت هفت شب از یکم تا هفتم مهرماه، همراه با اقامه نماز مغرب و عشا در باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار می‌شود.

این برنامه تنها قطره کوچکی از دریای حوادث آن شب است و یادآوری برای مردم تا فراموش نکنند که آن شب چه‌ها بر رزمندگان ما رفت و پیکرهای پاک غواصان دلیرمان در کجا تا همیشه پنهان و گمنام ماندند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظرات