رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشوربا اشاره به اینکه کشور دچار نوعی فرهنگ مدرک گرایی شده است گفت:برای فعال سازی جمعیت ۴۰ میلیونی غیر فعال باید از کسب و کارهای کوچک، متوسط و مشاغل خانگی بهره برد.
کد خبر: ۸۵۷۵۳۰۳
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، کوروش پرند با اشاره به ورود آموزش های مهارتی و فناوری های نو در اشتغال جوانان گفت: در بسیاری از علوم مانند باتیک از دنیا عقب هستیم و نباید نگران از دست دادن مشاغل قدیمی باشیم بلکه باید شغل های جدید متناسب با نیازهای جهانی جایگزین کنیم.

 وی با اشاره به اینکه ظرفیت و نوع رشته های دانشگاهی نشان می‌دهد که تمرکز زیادی به آموزش های دانشگاهی داریم گفت: در حال حاضر چهار و نیم میلیون نفر دانشجو در کشور داریم که 66 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و کمتر از 23 درصد در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند که نیازمند مهارت هستند و در غیر این صورت در آینده ای نزدیک به جمع  بیکاران ملحق می شوند. نزدیک به 2 میلیون نفر از دانشجویان کشور در 21 رشته عمدتاً نظری متمرکز شده‌اند و این نشانگر نیاز ما به آموزش‌های مهارتی دارد.

 پرند با بیان اینکه آموزش های مهارتی باید در مراکز علمی کاربردی توسعه یابد گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه مهارت‌آموزی در کشور وجود دارد، بررسی صلاحیت حرفه‌ای مربیان است که این امر چه در آموزش و پرورش و چه در سازمان فنی و حرفه‌ای به مسیری خاص نیازمند است.

معاون وزیر کار با بیان اینکه بند 2 سیاست های کلی اشتغال به فرهنگ مهارت آموزی و آموزش‌های مهارتی اختصاص دارد اظهار کرد: پیش بینی های صورت گرفته برای فعال سازی جمعیت 40 میلیونی غیر فعال اقتصادی کشور برای ورود به بازار کار، در کوتاه مدت استفاده از کسب و کارهای کوچک، متوسط، مشاغل خانگی و اشتغال خرد است.  بیشتر این جمعیت غیرفعال را زنان خانه دار تشکیل می دهند که می توان از طریق گسترش صنایع دستی و مشاغل خانگی اشتغال‌زایی کرد.

 پرند با تأکیدبر بالا بودن نرخ بیکاری تعدادی از رشته های دانشگاهی، بیان کرد: در عین حال، بسیاری از مشاغل را داریم که به دلیل فرهنگ کار، جامعه آنها را سطح پایین می داند و به سراغ آنها نمی رود. در واقع کشور دچار نوعی فرهنگ مدرک گرایی شده که امروز معضل فارغ‌التحصیلان بیکار است.

ارسال نظرات