موسسه اعتبارسنجی مودیز طی گزارشی اعلام کرد: در صورت کاهش قیمت نفت، آذربایجان می‌تواند از طریق افزایش مبادلات تجاری با ایران، کاهش درآمدهای نفتی خود را جبران کند.
کد خبر: ۸۵۷۵۲۶۴
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، موسسه اعتبارسنجی مودیز در گزارشی اعلام کرد: توافق هسته‌ای ایران و به دنبال آن برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و مالی ایران، فرصت‌هایی برای تقویت مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران برای آذربایجان فراهم خواهد کرد.

به نوشته این گزارش، این فرصت‌های جدید تجاری و سرمایه گذاری می‌تواند تاحدی تاثیرات منفی اعتباری را نیز برای آذربایجان جبران کند.

بر اساس گزارش مودیز، «این توافق در صورت اجرایی شدن، ایران را قادر خواهد ساخت تا به بازارهای صادرات نفت بازگردد و احتمالا این امر منجر به کاهش قیمت نفت خواهد شد و بر دولت آذربایجان و درآمدهای صادراتی آن فشار خواهد آورد اما به لطف موقعیت جغرافیایی نزدیک و روابط تجاری قوی پیش از تحریم‌ها، آذربایجان می‌تواند از برداشته شدن تحریم‌ها از طریق افزایش مبادلات تجاری و سرمایه گذاری با این همسایه خود بهره ببرد.»

به نوشته مودیز، «ایران که با جمعیت 78 میلیون نفری و دارا بودن رتبه 18 تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2014، سومین اقتصاد بزرگ غرب آسیا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع پس از روسیه و عربستان است؛ فرصت‌های چشمگیر تجاری و سرمایه‌گذاری به اقتصاد کوچک آذربایجان پیشنهاد خواهد کرد.»

ارسال نظرات