یارانه تولید در جیب خودروسازان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حالی از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه به صنعت خودرو سخن گفته که امروزه بسیاری از واحد تولیدی برای انجام فعالیت خود نیازمند مبلغ ناچیزی سرمایه در گردش هستند.
کد خبر: ۸۵۷۵۰۸۷
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، در طی سال‌های اخیر اعمال تحریم‌های جدید بین المللی و تشدید رکود بازار باعث شده تا بسیاری از صنایع کشور در تأمین نقدینگی خود با مشکلات متعددی روبه رو شوند. به نحوی که برخی از واحدهای تولیدی به مرز ورشکستگی رسیده و یا تعطیل شده‌اند. مؤید این موضوع اوضاع فعلی برخی صنایع از جمله صنعت کلیدی نساجی کشور است. البته تعدادی از بخش ها همانند صنعت سیمان هم به دلیل رکود ساخت و ساز با افزایش حجم تولید و کمبود تقاضا مواجه هستند، تا جایی که انبارها پر از کالاهای تولیدی است اما خریداری در بازار دیده نمی شود.

دولت با مشاهده وضعیت واحدهای تولیدی کشور مدام از برنامه‌های خود برای تزریق نقدینگی در قالب یارانه و یا استمهال بدهی بانکی واحدها برای کمک به آنها سخن می گوید اما با توجه به اظهارات فعالان بازار هنوز بخش تولید با اقدام جدی از سوی دولت برای رفع رکود بازار و یا تزریق نقدینگی روبه رو نبوده است.

در این شرایط که صنایع مختلف کشور نیازمند تزریق نقدینگی هستند نوبخت اعلام کرده که طی توافقنامه‌ای که میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضاء رسیده به منظور افزایش تولید معادل 200 میلیارد تومان از یارانه تولید در اختیار خودروسازان قرار می گیرد.

البته نوبخت در ادامه صحبت‌های خود گفته که در نیمه اول امسال 50 میلیارد تومان یارانه تولید پرداخت کرده ایم اما اکثر تولیدکنندگان کشور معتقدند چنین رقمی را دریافت نکرده اند.

رقم 200 میلیارد تومانی در حالی در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد که آنها طی چند ماهه اخیر با انتقادات تندی از سوی مردم و نمایندگان مجلس برای تولید خودروهای بی‌کیفیت روبه رو شده بودند اما نکته قابل تأمل آنکه، در شرایط فعلی اقتصاد کشور که بسیاری از صنایع برای انجام فعالیت خود نیازمند مبلغ ناچیزی هستند، آیا پرداخت این میزان یارانه آنهم به خودروسازانی که منابع مالی متعددی دارند سیاستی درست است؟

ارسال نظرات