در مراسمی با حضور رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت نیروهای مسلح، همایش بزرگ پیشکسوتان دفاع مقدس در شهرستان فریدونکنار برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۷۴۸۷۱
|
۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲




خبرگزاری بسیج مازندران، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران، در ششمین روز از بزرگداشت هفته دفاع مقدس همایش بزرگ پیشکسوتان دفاع مقدس با حضور پیشکسوتان جهاد و شهادت سپاه، ارتش، بسیج، جهاد و مدیران کل و مسئولین استانی در مجتمع شهید رجایی کمیته امداد امام خمینی(ره) فریدونکنار برگزار شد.

سردار مهدی محمدی فر رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت نیروهای مسلحدر این همایش ‌اظهار کرد: 750 هزار پیشکسوت در حوزه دفاع مقدس اعم از سپاه، ارتش، جهاد، بسیج، ناجا و وزارت دفاع در کشور داریم که سالانه حدود 50 هزار نفر به آن اضافه می‌شود که خانواده های آنها بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

وی افزود: باید از دانش و تجربه پیشکسوتان دفاع مقدس بیشتر بهره‌برداری شود، چرا که پیشکسوتان دفاع مقدس در انتقال آرمان‌های انقلاب بسیار موثر هستند.

رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت نیروهای مسلحبا اشاره به تشکسل این سازمان در اواخر سال 1393 در نیروهای مسلح و تأکید بر اینکه کار فرهنگی مهم‌ترین برنامه ما بوده و برای مقابله با جنگ نرم با جدیت و دقت و بهره‌وری از ظرفیت پیشکسوتان دفاع مقدس برنامه‌ریزی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: درباره پیشکسوتان دفاع مقدس کم‌کاری شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این سازمان با تدبیر مقام معظم رهبری تشکیل شده، گفت: حضرت آقا با دغدغه ای که نسبت به این قشر دارند، پیگیر امور پیشکسوتان دفاع مقدس می‌شوند و هیچ وابستگی سیاسی و مالی به بیرون نداریم.

سردار محمدی‌فر تصریح کرد: با تشکیل تشکل‌های محلی، پایگاهی تا گروهانی و گردانی در مناطق مختلف باید باید از این سازمان حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بحث پاسداشت ارزش‌ها و انتقال ارزش‌ها توسط پیشکسوتان تاکید دارند، گفت: دفاع مقدس دستاوردهای بی‌شماری داشته است و باید از این دستاوردها نگهداری شود که فراموش نشود.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس فراموش شود ملت و انقلاب ما نیز به فراموشی سپرده خواهد شد.

سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران در ادامه در بخشی از سخنان خود با تبریک هفته دفاع مقدس و تسلیت حادثه منا اظهار کرد: حادثه ای که روز عید قربان در سرزمین منا روی داد و باعث جان باختن صدها زائر بیت الله الحرام شد و دل میلیون ها مسلمان جهان را به درد آورد، ناشی از ضعف مدیریت و تدبیر حکام سعودی بود.

وی که در جمع پیشکسوتان دفاع مقدس استان مازندران سخن می گفت، خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار تنها اداره کلی است که در تمام استان ها در سطح شهرستان ها دفتر ندارد.

سردار ملکی اضافه کرد: در این راستا در جلسه ای که با حضور استاندار و 48 دستگاه در استانداری تشکیل شد پیشنهاد ایجاد دفاتر شهرستانی را مطرح کردیم که با پیگیری های خوبی که به عمل آمده، موفق شدیم دفتر حفظ آثار در سطح 22 شهرستان و یک دفتر در بسیج دانشجویی استان دائر کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئولیت دفاتر شهرستان ها را به پیشکسوتان دفاع مقدس سپردیم، اظهار کرد: در این راستا جهت تجلیل و تکریم پیشکسوتان، 5 همایش استانی برگزار کردیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران با اشاره به تدوین نقش استان مازندران در دفاع مقدس از فعالیت 100 پژوهشگر در حوزه دفاع مقدس استان خبر داد و افزود: قرار است در یک دوره 2 الی 5 ساله نقش استان مازندران در سه حوزه یگان های رزم، مردم و نهادهای دولتی تدوین گردد.

سردار ملکی با بیان اینکه تدوین 46 کتاب در دستور کار ماست، از تدوین بیش از 100 الی 150 کتاب فاخر کارنامه ای، خاطرات و تاریخ شفاهی در حوزه دفاع مقدس استان خبر داد.

همچنین مهرداد ابراهیمی فرماندار شهرستان فریدونکنار در بخشی از سخنان خود گفت: مقاومت رمز پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس بود.

در این مراسم که به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران و با همکاری بانک مهر اقتصاد، بانک قرض الحسنه رسالت و فرمانداری فریدونکنار برگزار شد، طی حکمی از سوی سردار ملکی، سرهنگ علی نقی اباذری از پیشکسوتان دفاع مقدس استان مازندران به سمت رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت استان مازندران منصوب شد.

همچنین از انتشارات «سرو سرخ» و تعداد 16 عنوان کتاب دفاع مقدس استان رونمایی شد که جزئیات آن در ذیل می آید:

1. چشم لشکر(تاریخ شفاهی) راوی: سردار علی اکبر پاشا، مصاحبه گر: احمد ابکایی، تدوین گر: حدیثه صالحی

2. بر فراز الولید(تاریخ شفاهی) راوی: امیر کیکاووس گزوف، مصاحبه گر: مریم السادات ذکریایی، تدوین گر: زینب بابکی

3. باران آتش(تاریخ شفاهی) راوی: امیر جمشید عبدالله پور مصاحبه گر: محمد طالبی/فاطمه قنبری، تدوین گر: فاطمه قنبری

4. شهاب ثاقب(تاریخ شفاهی) راوی: سرهنگ بیژن شبابی مصاحبه گر: محدثه رجبی تدوین گر: دکتر سید صمد حسینی واسوکلایی

5. در آرزوی سنگر(تاریخ شفاهی) راوی: سردار محمد صادق باقرزاده مصاحبه گر: حدیثه صالحی تدوین گر: حدیثه صالحی/محمدجواد دیانی

6. هفتاد متر تا رهایی(تاریخ شفاهی) راوی: رمضانعلی صیدانلو مصاحبه گر: علی کاوه تدوین گر: علی کاوه

7. محور بلال(خودنوشت) راوی: عظیم چابک

8. جنگ فرخنده(خاطرات شفاهی) راوی: فرخنده قلعه نوخشتی مصاحبه گر: حدیثه صالحی/زینب بابکی تدوین گر: زینب بابکی

9. دلی شکافت، زبانی شکفت(خاطرات شفاهی شفاهی) راوی: زهرا کشاورزیان مصاحبه گر: حدیثه صالحی تدوین گر: مریم السادات ذکریایی

10. شکوفه های درخت نارنج، راوی: خانم رضایی(همسر شهید فیض الله بابایی) تدوین گر: علی اکبر خاوری نژاد

11. سیب سرخ سید(شهید سید علی دوامی) تدوین گر: محمد علی رضاپور

12. چشم بیدار جنگل(جلد دوم خاطرات جنگل) تدوین گرد: احمد وسکره

13. هبوط در بهشت( خاطرات شهدای هوانیروز) تدوین گرد: معصومه بدخشان فرح آبادی

14. فرشته ها نمی خوابند( بر اساس زندگی نامه شهید سعید معصومی قاجار) تدوین گر: علی اکبر خاوری نژاد

15. هزاره های پایداری نویسنده: دکتر علی اکبر عنایتی

16. ساری در انقلاب اسلامی نویسنده: دکتر سید رحیم موسوی

ارسال نظرات
پر بیننده ها