المانیتور نوشت: کاهش بهای نفت در هفت ماهه نخست سال منجر به از دست دادن نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار درآمد شده است.
کد خبر: ۸۵۷۴۳۲۳
|
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از المانیتور، شمار فزاینده ای از تحلیلگران و سرمایه گذاران می گویند کاهش رشد اقتصادی چین دومین مصرف کننده نفت جهان و افزایش احتمالی تولید نفت خام ایران در دوره پس از تحریم ها، بازار انرژی را که همین حالا با عرضه بیش از تقاضا روبرو است تهدید می کند.

برای ایران که به دلارهای نفتی به عنوان منبع اصلی درآمد وابسته است، کاهش بهای نفت در هفت ماهه نخست سال منجر به از دست دادن نزدیک به 13 میلیارد دلار درآمد شده است. برای مقابله با این وابستگی حسن روحانی رییس جمهور ایران قول داده است نظام مالیات این کشور و نیز صادرات غیرنفتی را توسعه دهد. این رویکرد از حمایت کامل رهبری ایران برخوردار است.
آیت الله علی خامنه ای در نشست ماه گذشته با اعضای کابینه روحانی گفتند، "بخش معادن ایران باید به عنوان گزینه جایگزین نفت توسعه یابد. بهای نفت که در پی اقدامات قدرت های جهانی و عناصر منطقه ای از یکصد دلار به 40 دلار کاهش یافته است دیگر قابل اتکا نیست و باید گزینه های جایگزین مناسبی پیدا کنیم. بخش معادن بهترین گزینه است."
ایران به رغم اینکه به علت ذخایر هیدروکربن خود شناخته شده است ، ازجمله ده کشور نخست در زمینه منابع زیرزمینی و معدنی نیز است. این ذخایر نیز بسیار گسترده و متنوع اند و تاکنونی بیش از شصت و هشت عنصر زیرزمینی در ایران اکتشاف و شناسایی شده است که ارزش تقریبی آن یک تریلیون دلار تخمین زده می شود. با این حال به رغم این ثروت عظیم زیرزمینی این ذخایر نقشی کوچک در اقتصاد ایران به عهده دارند.

محمد رضا نعمت زاده وزیر صنایع و معادن ایران در اظهاراتی اعلام کرده است بخش معدن تنها یک درصد تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می شود. وی گفت بخش معادن ظرفیت این را دارد که سهم خود را در اقتصاد ایران سه برابر کند.
با این حال ایران با چالش های عمده ای برای توسعه این صنعت روبرو است. کارشناسان می گویند بخش معادن ایران و صنایع مرتبط به خوبی توسعه نیافته اند و باید کارهای زیادی در این زمینه صورت گیرد.

کوروش عزیزی تحلیلگر اقتصادی که سابقه چندین سال همکاری با شرکت های بزرگ بین المللی را دارد می گوید ایران اگر می خواهد صادرات مواد خام را متوقف کند باید به جدید ترین فناوری های معدنی دسترسی داشته باشد چرا که خام فروشی ایران را از تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا محروم می کند.

ارسال نظرات