بسیج مداحان: همانطور که خداوند در قرآن کریم می فرماید ما قرآن را نازل کردیم و خودمان هم آن را حفظ می کنیم، ذکر اهل بیت (ع) که روشن نگهدارنده راه و مرام ایشان است به دلیل اتصال مستقیم به اراده ذات اقدس اله، توسط خود خداوند حفظ می شود و هیچکس با هیچ روشی نمی تواند این چراغ را برای اهل معرفت خاموش کند. اینکه بزرگان جریان مداحی بخواهند از میان افراد تایید صلاحیت شده گلچینی از نامزدها را که به مولفه های فرد اصلح نزدیک تر می دانند معرفی کنند نه غیرقانونی است و نه غیر عرفی.
کد خبر: ۸۵۷۴۳۲۰
|
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱

محمد فراهانی رئیس سازمان بسیج مداحان کشوردر مصاحبه با خبرنگار سایت بسیج مداحان با اشاره به انتقادات برخی روزنامه های اصلاح طلبی به جامعه مداحی با بهانه نقد سخنان سعید حدادیان گفت: موضع‌گیری تند و غیرطبیعی روزنامه های اصلاح طلب حاکی از انفعال این جریان در مواجهه با جامعه مداحی است که این مساله می تواند ناشی از درک عمیق این جریان از جایگاه محکم و رفیع مداحان در نگاه قاطبه مردم متدین و مومن ایران و خطر آن برای احزاب و جریانات مخالف با مبانی انقلاب اسلامی باشد. لذا طبیعی است که در صدد شکار بهانه برای تاخت و تاز به مداحان باشند تا این جایگاه را تضعیف کرده و از چشم مردم بیندازند.

وی با یادآوری محتوایی سخنان حدادیان نسبت به نقد رفتار انتخاباتی اصولگرایان ادامه داد: با بازخوانی مواضع آقای حدادیان مبرهن است که کلام ایشان ناظر به محتوایی ثانویه است که همان انتقاد از اختلاف میان افراد و جریان اصولگرایی بوده و بر همدلی و وحدت استراتژیک ایشان تاکید دارد.

فراهانی نیز با تاکید بر لزوم وحدت رویه قشر مذهبی در انتخابات درباره ادعای فهرست انتخاباتی مداحان توضیح داد: اینکه بزرگان جریان مداحی بخواهند از میان افراد تایید صلاحیت شده گلچینی از نامزدها را که به مولفه های فرد اصلح نزدیک تر می دانند معرفی کنند نه غیرقانونی است و نه غیر عرفی.

فراهانی با اذعان به نفوذ بالای تحصیلات دانشگاهی و حوزوی در سطوح بالا میان مداحان، نامزدی انفرادی یا جمعی از این جامعه را غیرقانونی ندانست و افزود: امروز در جمع مداحان شاهد هستیم که افرادی بسیار بصیر در حوزه سیاست و عالم به علوم مختلف در حوزه های متفاوت هستند و چه بسا سوابق کاری و علمی برخی از ایشان از بعضی نمایندگان هم بالاتر است.

فراهانی مداحی را در اغلب موارد هنر عاشقانه مداحان خواند و در معرفی سوابق و توانایی های فردی مداحان گفت: مداحان عزیز در اکثر موارد در مشاغلی دیگر فعالیت دارند و به مداحی به دیده هنری در راه ذکر مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) می نگرند. کمااینکه مداحان بسیاری در این راه فعال هستند که سابقه حضور در دفاع مقدس را داشته و بعضا از سرداران سلحشور دفاع مقدس اند. مداحانی داریم که صاحب تالیفات متعدد در حوزه علوم دینی اند مانند جناب بهتاش که بیش از چهل اثر در حوزه تاریخی دارند، یا مداحان عزیز دیگری که در حوزه علوم اجتماعی صاحب مدارج عالیه دانشگاهی هستند مانند دکتر سیاح که در علوم اجتماعی و جامعه شناسی دکترا دارند یا برادر مطیعی که در الهیات نائل به مدرک دکترا شده اند.

وی ادامه داد: با بررسی دقیق سوابق و توانایی های قاطبه مداحان می بینیم که اگر کسی مصلحت بداند بخواهد وارد عرصه نمایندگی شود به لحاظ علمی و سابقه مدیریتی حائز شرایط خواهد بود حال آنکه برخی عزیزان سابقه مدیریت در سازمانها و نهادهای لشگری و کشوری را داشته اند لذا ورود هر مداحی که بخواهد فردی وارد این عرصه شود بلامانع است اگر قائلیم که تشکل های مداحی از ورود در این عرصه خودداری کنند و البته قصد ورود هم ندارند مانند بنیاد دعبل، خانه مداحان، بسیج مداحان، هیات رزمندگان و امثالهم. اما شخصیت های حقیقی اگر بخواهند اقدام کنند نه شرعا، نه عرفا و نه قانونا ایرادی ندارد.

رئیس بسیج مداحان با انتقاد از القاء نگاه مسموم به جامعه مداحی از سوی جریانات رقیب گفت: کسانی که سعی می کنند با زدن برچسب و انعکاس متقلبانه ماهیت جامعه مداحی نگاه جامعه را نسبت به این قشر مسموم کرده و جایگاه آنان را تضعیف کنند خط فکری مشخصی دارند که بر اهل بصیرت و دقت پوشیده نیست اما اگر کسی بدون غرض به پیشینه جامعه مداحی نیم نگاهی بیندازد جایگاه و شان این قشر را می تواند از کلام بزرگان دین از اهل بیت (ع) گرفته تا علمای اعلام درک کند.

وی با یادآوری توصیف رهبر معظم انقلاب از جامعه مداحی به عنوان سلسله جلیله افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین می فرمایند در طول تاریخ کمتر جملاتی مثل جملاتی که اهل بیت (ع) مداحان را خطاب کرده اند درباره دیگران بکار رفته است. یا امام راحل (ره) می فرمایند این مجالس عزاداری انقلاب را رقم زد و ادامه داد و انشالله همین مجالس انقلاب را به ظهور حضرت حجت (عج) متصل خواهد کرد. بنابراین در برابر خط باطلی که با نگاه غربی به جامعه مذهبی خصوصا مداحان که پیش قراول هستند نگریسته می شود، خط صحیحی که ما باید دنبال کنیم پیروی از نوع نگاه اهل بیت (ع) علما و فرهیختگان مومن و متشرع است تا تلاش غربزدگان و دشمنان دین در راه بی تاثیر کردن حضور فرهنگی مداحان در هیات ها و جامعه خنثی شود.

فراهانی حضور موثر مداحان و جوانان انقلابی را در حوزه رسانه و فضای مجازی یکی از راههای معرفی مداحان و جامعه مداحی به عموم دانست و گفت: اتفاقات خیلی خوبی در این حوزه افتاده است و حضور رسانه ای مداحان برای نزدیکی بیشتر به جامعه و معرفی بهتر این قشر به مردم مدتهاست کلید خورده است. در کنار این مساله اقدامات فرهنگی مثل معرفی مداحان شاخص شهید به جامعه، فرماندهان و سرداران شهیدی که مداح بودند، معرفی مداحان ایثارگر، ساخت فیلم و مستند از این قشر برای معرفی به مردم. اما اکثر مردم خود تلاشی هم در باب شناخت این قشر نمی کنند که این باعث می شود تا عده ای سوءاستفاده کنند.

رئیس بسیج مداحان ادامه داد: البته این مطلب باعث دلسردی ما نیست و همچنان در این مسیر به تبیین مواضع و معرفی این قشر می پردازیم که به عنوان نمونه تشکل هایی هم تشکیل داده ایم که هر دو هفته یکبار مسئولین تشکل ها جلسه تشکیل داده و در حوزه رسانه و سبک و روش با هم هماهنگ می شویم که انشالله این اقدامات در آینده باعث حضور پررنگ تر مداحان در رسانه ها خواهد شد تا برای کسانیکه قشر خاکستری قلمداد می شوند زمینه برای قضاوت بهتر و نگاه روشن تر به قشر مداحان فراهم شود.

وی در پایان با تکریم هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس شبیه ترین حرکت و تصویر از قیام عاشورای امام حسین (ع) است. اگر به خاطرات آن دوره از وصیت شهدا گرفته تا سربندها و تابلو نوشته ها و هنرهای آن دوران رجوع کنیم خواهیم دید که بیشترین تطابق و الهام در دفاع مقدس از حرکت سیدالشهدا (ع) گرفته شده است و امروز جامعه ما برای حفظ راه امام حسین (ع) باید به مرام شهدا تاسی کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات